HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Excel is niet de CRM-tool die jouw organisatie verder helpt

excel op laptop

Wil je jouw organisatie laten groeien? Dan is Excel niet de tool, die jou hierbij gaat helpen. Het programma is ideaal voor het opmaken van spreadsheets en dergelijke. Maar het is niet geschikt om je relatiebeheer, sales, service en marketing te managen. Daar is het programma simpelweg niet voor ontworpen.

Het goede nieuws is dat er een oplossing is, die dit wel kan: CRM-software. In dit blogartikel vertel ik je waarom je de juiste software moet gebruiken. Hoe je daarmee beter jouw verkoopproces managet. En hoe je met jouw CRM-systeem een fantastisch inzicht krijgt in jouw klanten.

De juiste software om kansen mee te creëren

Bijna een kwart van de MKB-bedrijven heeft geen groeiambities. Dat blijkt uit onderzoek van WUA en Teamleader. Maar 55% van de MKB-bedrijven wil in eigen land groeien. En zo'n 18% heeft internationale groeiplannen.

Behoor je tot het MKB en heb je wel groeiambities? Dan heb je een professionelere tool nodig voor jouw bedrijfsprocessen dan Excel

Effectief informatie bijhouden

Uiteraard kun je in Excel een hoop informatie bijhouden. Van bedrijfsadministratie tot contacten. Alleen is het niet écht effectief. Je moet alles handmatig bijhouden.  Zoals betaalde facturen en contactmomenten met klanten. Excel kan sheets niet automatisch voorzien van informatie. Bovendien kan het informatie niet geautomatiseerd updaten

Om jouw organisatie verder te laten groeien is CRM-software van groot belang. CRM-software is ontworpen om jouw organisatie te ondersteunen en verder te helpen. In dit artikel laat ik een aantal voorbeelden de revue passeren.

Verschillende soorten leads

Er zijn veel verschillende soorten leads. Bijvoorbeeld:

  • Leads, waarvoor je betaald hebt.
  • Leads, die via jouw website informatie bij je hebben opgevraagd. Zoals een e-Book of een checklist.

Een allround CRM-systeem voert deze leads automatisch in. Èn voorziet jouw leads automatisch van de juiste informatie. Waar je in Excel dus alles handmatig invoert ondersteunt een CRM-systeem jouw werkzaamheden.

Een goed en modern CRM-systeem houdt automatisch bij wanneer een lead iets heeft gedownload. En welke pagina’s van jouw website een lead heeft bezocht. Zo heb je altijd een actueel en volledig overzicht van jouw leads!

Met deze informatie kun je leads segmenteren. Je bent beter in staat om het verkoopproces te managen. Jouw CRM-systeem geeft bovendien automatisch meldingen wanneer een lead ‘sales qualified’ is. Dat is het moment, waarop jouw verkoopteam actie moet ondernemen.

Dynamische klantinformatie

Organisaties houden doorgaans veel informatie over klanten bij. Alleen gebeurt dat vaak niet in één systeem. En dat terwijl het wel waardevol is om deze informatie met collega’s te delen.

Stel dat een accountmanager bij een klant op bezoek gaat. Hoe fijn is het als hij dan extra informatie heeft? Dat hij bijvoorbeeld weet, dat de klantenservice de dag ervoor heeft geholpen met een belangrijk probleem. Tegelijkertijd kan een klantenservice medewerker snel inzien welke producten de klant afneemt. En welke verkoopkansen er in de pijplijn zitten.

Met jouw CRM-systeem houd je dus informatie bij. Deze informatie is met een paar klikken inzichtelijk voor alle medewerkers. Collega's van verschillende afdelingen kunnen de klant zo dus samen beter helpen!

Met jouw CRM-systeem:

  • Voer je (automatisch) klantgegevens in en beheer je deze.
  • Voeg je documenten toe.
  • Vul je informatie automatisch aan.
  • Geef je contactmomenten met klanten automatisch in een tijdlijn weer.

Alle telefoongesprekken, e-mailcommunicatie en supporttickets worden hiermee inzichtelijk. Hierdoor heb je altijd inzicht in alle contactmomenten met jouw klanten. Je weet precies wie jouw klanten zijn en bent hierdoor in staat hen beter te helpen. 

Werk aan de hand van feitelijke informatie

In het verkoopproces moeten veel beslissingen worden genomen. Gok niet! Neem beslissingen op basis van feitelijke informatie. Een CRM-systeem kan je namelijk prima van deze informatie voorzien.

Gebruik bijvoorbeeld e-mail tracking voor je sales e-mails. Dan weet je precies of en wanneer een (potentiële) klant jouw e-mail heeft gelezen. Ook het labelen van een lead als ‘sales qualified’ doet een CRM-systeem op basis van data. Jouw CRM-systeem geeft je automatisch een seintje als je een lead moet opvolgen.

Kies een CRM-systeem dat jouw organisatie verder helpt

Behoort jouw organisatie bij de 73% MKB-bedrijven, die wél willen groeien? Maak je nog gebruik van Excel-lijstjes? Dan is het tijd om te kijken naar een passend CRM-systeem!

Er zijn veel oplossingen op de markt, dus er is vast een passend systeem voor jouw organisatie. Neem de tijd voor je oriëntatie. Alleen op deze manier vind je een systeem dat jouw organisatie daadwerkelijk verder helpt.

Ook wanneer je geen (grote) groeiambities hebt kan CRM jouw organisatie natuurlijk ondersteunen. Met CRM kan je bedrijfsprocessen managen. Je bent beter in staat om je (loyale) klanten goed te bedienen en behouden. De achterdeur houd je dus makkelijker dicht!

Download onze CRM Checklist om in kaart te brengen wat jouw organisatie nodig heeft. Vervolgens kan het proces beginnen om tot een passende CRM-oplossing te komen.

New Call-to-Action

Ontvang updates per email