Deel artikel
Hoe ondersteunt de AI-chatbot van HubSpot je websitebezoekers?
door Floris van Muijen op 15-10-24 8:43
E-mailcampagnes activeren, leads kwalificeren, afspraken plannen en gerichte klantondersteuning bieden met 1-op-1 klantgesprekken. Op welk moment je websitebezoekers ook maar contact met je organisatie opnemen. Met de AI-aangedreven chatbot van HubSpot is dat een fluitje van een cent.🎶
Wat is een AI-chatbot?
Met een AI-aangedreven chatbot voer je 1-op-1 klantgesprekken met een computer. Bijvoorbeeld via een website of een Instant Messenger-tool, zoals Facebook Messenger en WhatsApp. Net zoals bij een gewone chatbot. Door de toevoeging van Artificial Intelligence (machine learning) ‘leert’ de chatbot door de klantgesprekken. De antwoorden worden daardoor steeds nauwkeuriger.
Hoe werkt de AI-chatbot van HubSpot?
Vandaag de dag zijn de verwachtingen van (toekomstige) klanten ontzettend hoog. Als onderneming wil je graag aan die verwachtingen voldoen. Anders loopt je doelgroep namelijk zo over naar een concurrent.
Een handig medium daarbij is de AI-chatbot van HubSpot. Waarmee je jouw websitebezoekers AI-aangedreven chatervaringen op maat aanbiedt. De AI-chatbot kan namelijk:
- Veel voorkomende klantvragen beantwoorden.
- Servicetickets aanmaken.
- Leads genereren.
- Afspraken boeken.
En nog veel meer! Zodat je organisatie tijd bespaart met het handmatig beantwoorden van klantvragen. En waardevolle klantdata geautomatiseerd vastlegt in je CRM-software. Je krijgt dus een geweldig beeld van wat er bij je (toekomstige) klanten speelt.
👉 TIP: De meeste organisaties plaatsen de AI-chatbot van HubSpot op hun website. Maar je kunt 'm ook aan je Facebook Messenger-account toevoegen.
De AI-chatbot configureren
Het is niet moeilijk om met de AI-chatbot te beginnen. HubSpot bevat namelijk 5 handige bot-templates en een intuïtieve chatbot-builder. Zonder programmeerkennis zet je jouw eigen AI-chatbot daarmee zo in elkaar.
Eerst verbind je de AI-tool aan een chatkanaal van de Conversations inbox of de Helpdesktool. In dit chatkanaal bepaal je de beschikbaarheid van de AI-chatwidget en je medewerkers. Daarna zoek je een passende bot-template uit als je dat wilt. Want je kunt de bot ook helemaal zelf bouwen.
De look&feel pas je met de visuele editor aan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan je bedrijfslogo en de kleuren van je huisstijl. Je voegt nog wat unieke vragen en tekst toe. En met ‘if/then-vertakkingen’ bepaal je de gespreksstroom.
Tenslotte leg je vast welke content de AI-chatbot voor het beantwoorden van de klantvragen mag gebruiken. Bijvoorbeeld alles wat er in je kennisbank en/of op je openbare website-URL staat.
De AI-chatbot van HubSpot op je website plaatsen
De AI-chatbot verschijnt als een chatwidget op je websitepagina’s. Je bepaalt zelf op welke pagina’s dat is. Bijvoorbeeld alleen op je prijzenpagina’s en op je productpagina’s.
Ook bepaal je wanneer je websitebezoekers de AI-chatbot te zien krijgen. Bijvoorbeeld als websitebezoekers je websitepagina al 2 minuten bekijken. Of als ze op een speciale gesegmenteerde CRM-lijst staan. Je kunt zelfs rekening houden met de browsertaal, het apparaattype en het land.
Om je websitebezoekers te begroeten voeg je een passend welkomstbericht toe. Dit welkomstbericht is het eerste wat je websitebezoekers van de AI-chatbot zien. De AI-chatbot stelt vervolgens een reeks vragen. Hiermee verzamelt de AI-tool alle benodigde informatie om je klanten zo goed mogelijk te ondersteunen.
Door de toestemmingsbanner toe te voegen zorg je ervoor dat je aan de AVG-wetgeving voldoet. Vraag bijvoorbeeld om toestemming voordat je websitebezoekers een antwoord kunnen verzenden. Uiteraard bepaal je samen met een juridisch expert hoe je dit voor jouw organisatie wilt regelen.
👉 LET OP: Voeg je de AI-chatbot aan een website toe, die niet door HubSpot wordt gehost? Bijvoorbeeld een Wordpress-website, die je aan je CRM-portaal gekoppeld hebt. Dan moet je een trackingcode toevoegen aan de websitepagina’s waarop je de AI-chatbot wilt tonen.
24/7 Selfservice voor je websitebezoekers
Is je AI-chatbot goed geconfigureerd en op je website geïnstalleerd? Dan beantwoordt de AI-tool geautomatiseerd de klantvragen die binnenstromen. Komt de AI-chatbot er niet uit? Dan zoekt de AI-tool naar een andere opvolgingsmanier. Zo kan het klantgesprekken bijvoorbeeld automatisch aan een geschikte medewerker overdragen voor een live chatgesprek.
Hoe de AI-chatbot reageert hangt van de chatreden en de klantreacties af. Afhankelijk daarvan bepaalt de AI-chatbot bijvoorbeeld of er kennisbankinformatie voorgeschoteld wordt. Of er een live chatgesprek nodig is. Of dat juist een afspraak met een medewerker de gewenste opvolgmethode is.
Neemt een websitebezoeker op een onmogelijk tijdstip contact op? Waardoor er geen medewerker aanwezig is om de chatvragen live te beantwoorden. Dan kan de AI-chatbot een salesafspraak inplannen of een serviceticket aanmaken. Zodat je in staat bent om de klant op een later moment alsnog goed op te volgen. De bot deelt hiervoor bijvoorbeeld een vergaderlink. Zodat de websitebezoeker zelf een passend tijdstip kan uitkiezen.
Ook andere taken automatiseer je met de AI-chatbot. Zoals je chatbezoekers aan gesegmenteerde e-maillijsten of geautomatiseerde workflows toevoegen. Maak bijvoorbeeld automatisch marketingcontacten van je chatlow-leads, zodat je ze kunt nurturen. Of verzamel geautomatiseerd feedback van chatbezoekers met HubSpot’s enquêtetools.
Kortom: de AI-chatbot verlicht de werkzaamheden van verschillende teams. En ondersteunt je bij het genereren van nieuwe leads!
Meer over HubSpot leren?
➜ Neem een kijkje bij onze blogs, video’s en casestudies.
➜ Bekijk onze ultieme HubSpot CRM demo video.
➜ Download het HubSpot productoverzicht.
➜ Of boek hieronder direct een softwaredemonstratie op maat in mijn agenda.
Deel artikel
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)