HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Het belang van storytelling op contentmarketing

Het belang van storytelling op contentmarketing

Storytelling is een manier van communiceren, waarbij je gebruik maakt van verhalen. Het doel is om je boodschap sterker over te brengen op je doelgroep. Bijvoorbeeld bij teksten, video's en ander beeldmateriaal.

'Geloof jij nog in sprookjes?', vroeg Nina aan haar vriendin Laura. 'Ik zal je eens wat vertellen. Jelle, die bink uit de kroeg, was vandaag op mijn werk. Hij is mijn nieuwe marketingcollega. En weet je wat hij vertelde? Dat hij CRM-software weet om van mij een superverkoper te maken. Namelijk HubSpot... Mijn leidinggevende werd gelijk enthousiast toen Jelle erover vertelde.'

De afgelopen jaren is storytelling steeds populairder geworden bij marketeers. En terecht! Want je kunt het bij veel verschillende vormen van contentmarketing toepassen. Zoals blogs, e-books, video’s en infographics.

Hoe zet je storytelling effectief in bij contentmarketing?

Goede storytelling versterkt het effect van jouw contentmarketing. Je positioneert jezelf daarmee namelijk als een authentiek en uniek bedrijf. En zo onderscheid je je van de concurrentie. OK, maar wat is goede storytelling dan? Hoe maak je jouw boodschap echt krachtiger? Bij storytelling geldt 1 belangrijke regel!

Houd je doel in het oog bij het proces van jouw contentontwikkeling. Je wilt jouw doelgroep namelijk een duidelijk bericht meegeven. Een boodschap, die simpel en helder voor de ontvanger is. Hoe mooi je verhaal ook is... alleen met een duidelijk doel bereik je het gewenste effect.

Hoe bekrachtig je met storytelling je contentmarketing?

1.      Authentiek

Kom je op jouw ontvanger over als een authentieke leider? Dan heb je een streepje voor op jouw concurrenten. Authentiek leiderschap is namelijk één van de meest effectieve vormen van leiderschap.

Een authentiek verhaal is eerlijk en transparant naar jouw ontvanger toe. Het zorgt voor geloofwaardigheid en vertrouwen in jouw merk en bedrijf. Met een authentiek en persoonlijk verhaal probeer je een klik te vinden met jouw ontvanger.

In 2015 bracht Always een campagne uit, genaamd “Always #LikeAGirl”. In deze campagne maakte Always gebruik van echte mensen met echte verhalen. Dit was een superauthentieke (en dus geloofwaardige) campagne. Bekijk de campagne maar eens op YouTube.

2.      Persoonlijk

Kan iemand zich in jouw verhaal verdiepen en iets van zichzelf erin herkennen? Als je dat bereikt werkt jouw storytelling beter. Dit krijg je alleen voor elkaar als je goed inzicht in je buyer persona's hebt. Je moet weten wat hun pijnpunten, interesses, behoeften, uitdagingen en frustraties zijn.

Nina is als junior verkoper gestart bij een nieuwe antivirus softwareleverancier. Ze vindt het verkopen van de software erg leuk. Alleen... het wil nog niet zo lukken. En ineens was Jelle daar. Die ongelofelijke bink, die ze in de kroeg ontmoet had. Hij kwam zomaar met de oplossing. Met behulp van HubSpot zou ze een superverkoper gaan worden... Het klinkt als een sprookje!

Weet je wat er bij jouw buyer persona's speelt? Dan is storytelling een fantastisch middel om te gebruiken. Zoek de juiste tone of voice en de perfecte boodschap. Dan werk je vast en zeker in op het gevoel en de emoties van jouw ontvangers. En dat is wat je wilt bereiken. Zo verbind je je namelijk met je doelgroep.

Weet je dat het zelfs wetenschappelijk is bewezen dat dit zo werkt? Met een goed en persoonlijk verhaal kun je gedrag veranderen. Storytelling maakt het makkelijker voor jouw doelgroep om een beslissing te nemen! 

Jouw uiteindelijke storytelling-doel is natuurlijk conversie. Zoals het downloaden van een e-book of het aankopen van jouw product. Met jouw verhaal leid je jouw ontvangers daarom naar een passende call-to-action (CTA) toe. Zo'n CTA kun je zelfs personaliseren als je over de juiste software beschikt.

Dove is een merk dat een goed inzicht heeft in haar buyer persona's (pijnpunten, interesses, behoeften,...). In een video zie je hoe Dove hierop inspeelt. Geweldig toch, hoe Dove hiermee emoties oproept bij haar doelgroep?!

3.      Simpel

Een eenvoudig verhaal is gebaseerd op:

  • Een probleem
  • Een oplossing
  • Succes

Ieder verhaal heeft een begin (probleem), middenstuk (oplossing) en een einde (succes). Wijk je hiervan af en verzin je een heel complex verhaal? Dan verlies je de kracht ervan. Dat is helemaal het geval als je storytelling toepast.

Natuurlijk kun je jouw fantasie de vrije loop laten gaan. Maar ja... komt het doel van jouw verhaal dan nog wel duidelijk naar voren? Baseer je verhaal daarom altijd op deze drie dingen. Zo focus je je makkelijker op datgene waar het om draait.

Conclusie

Verhalen zijn krachtig. Vooral als je ze op de juiste manier toepast. Een authentiek, persoonlijk en simpel verhaal leidt tot:

TIP: Wil je meer tips voor betere contentmarketing? Misschien vind je de volgende artikelen interessant?

👉🏽 Niemand leest mijn online content – wat kan ik doen?
👉🏽 De kracht van humor in contentmarketing
👉🏽 5 tips voor meer succes met contentmarketing
👉🏽
Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

 

Ontvang updates per email