HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe start je met Inbound Marketing?

Maak een vliegende start met Inbound MarketingInbound Marketing gaat uit van verdiende aandacht. Door het publiceren van relevante en informatieve content op je website zullen potentiële klanten naar jou toekomen.

Sales- en marketingprofessionals zullen zich misschien afvragen hoe geschreven content (zoals blogberichten en whitepapers) en visuele content (zoals video’s en infographics) de boodschap zal versterken en voor leads zullen zorgen. Marketingstrateeg David Meerman Scott reageert hierop door te zeggen: “Inbound Marketeers verdienen hun weg naar binnen, Outbound Marketeers kopen en drammen zich naar binnen.” Doordat jouw content van toegevoegde waarde is voor potentiële klanten, ben jij een interessante partij in het koopproces.

Voornamelijk organisaties in het B2B segment kunnen profiteren van Inbound Marketing. Ongeacht de bedrijfstak waarin zij actief zijn. Potentiële klanten worden namelijk liever klant van organisaties die een expertise vertonen in hun vakgebied. Het tonen van expertise wekt vertrouwen en het publiceren van content is hier het perfecte middel voor. 

Met de Inbound Marketing methode converteer je onbekenden van een organisatie naar klanten en promotors. Uiteindelijk zullen zij jouw producten en diensten weer aanbevelen aan anderen.

Inbound Marketing converteert onbekenden naar klanten en promotors

Voordat je begint met content creëren, moet je eerst nadenken over de doelgroep die je wenst aan te spreken.

Buyer Persona’s maken

Producten en diensten worden afgenomen omdat ze aan bepaalde behoeften voldoen of omdat ze problemen oplossen. Een succesvolle Inbound Marketing strategie begint bij het analyseren van de personen die deze problemen of behoeften hebben. Dit zijn zogenaamde Buyer Persona’s.

Een Buyer Persona is een model van de ideale klant die jouw doelgroep vertegenwoordigt. Een CRM-leverancier zal zijn content waarschijnlijk gaan toespitsen op verkoop-, support of marketingmanagers. Hij heeft namelijk de oplossing voor de behoeften en problemen van deze personen. Elke manager is in dit geval het uitgangspunt voor een Buyer Persona.

Een aantal vragen die je jezelf stelt als je een Buyer Persona ontwikkelt:

  • Wat zijn hun demografische gegevens? Waar wonen ze?
  • Wat voor baan hebben ze en op welk niveau oefenen ze dat uit?
  • Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?
  • Wat voor pijnpunten hebben ze? Zowel persoonlijk als professioneel.
  • Wat zijn hun doelen? Zowel persoonlijk als professioneel.
  • Naar welke beleving zijn zij op zoek als ze zoeken naar producten en diensten?
  • Hoe komen zij aan hun informatie?
  • Wat zijn hun grootste bezwaren wat betreft jouw producten en diensten?
  • Hoe zou jij deze Persona identificeren?

Je kunt nog zo’n goede content creëren, maar als deze niet gericht is op een specifieke Persona, dan zal het niet bij de juiste personen terecht komen. Zorg dat je voor alle content antwoord kan geven op de volgende vragen:

  • Voor welke Buyer Persona is deze content relevant?
  • Welke behoefte of probleem adresseer ik met deze content?
  • Welke oplossing bied ik met deze content aan?

Je zult merken dat hoe uitgebreider een Buyer Persona beschreven is, hoe makkelijker het creëren van content voor je doelgroep zal zijn. Het loont dus om hier extra aandacht aan te besteden. Schroom ook niet om in de loop der tijd de profielen van je Buyer Persona’s aan te vullen. Net als echte mensen, ontwikkelen ook Buyer Persona’s zich.

Een marketing automatiseringssysteem opzetten

Inbound Marketing omvat een variëteit aan onderdelen en tactieken waaronder: 

  • bloggen;
  • eBooks;
  • whitepapers;
  • webinars;
  • video’s;
  • social media;
  • SEO.

Elk onderdeel en tactiek is nauw met elkaar verbonden. Het is dus aan te raden om alles centraal aan te sturen. Wij gebruiken hiervoor HubSpot. Een tool die zeker het overwegen waard is.

Eerder schreven wij al over marketingautomatisering. In dit artikel gingen we dieper in op het begrip marketingautomatisering en wanneer organisaties hier profijt van hebben.

Start met bloggen

Content is de fundering van Inbound Marketing en bloggen is de meest effectieve manier om nieuwe content te creëren die boeiend is voor je doelgroep. Statistieken van HubSpot wijzen uit dat “92% van de organisaties die meerdere malen per dag bezig zijn met bloggen via dit kanaal klanten binnenhalen.”

In het begin kan het een uitdaging zijn om regelmatige nieuwe content te creëren, maar regelmatig bloggen heeft positieve invloed op je SEO resultaten. Elke keer als je een nieuw artikel publiceert, zullen zoekmachines je website scannen. Dit leidt tot een boost in de zoekresultaten. 

Om nog meer lezers aan te trekken, kun je de blogberichten promoten via social media.

Omarm social media

Social media is er niet alleen voor persoonlijk gebruik. Steeds meer organisaties uit het B2B-segment maken gebruik van social media om in contact te komen met klanten en leveranciers.

Sommige marketingconsultants zweren bij social media. Het zou namelijk een wondermiddel voor al het marketingleed zijn. Het tegendeel is echter waar. Voordat je begint met het inzetten van social media, moet je beseffen dat het geen verkoopkanaal maar een middel om content te delen en contacten te leggen is.

Gebruik social media om regelmatig je eigen content te publiceren en om het dialoog aan te gaan met je volgers. Als een klant jouw product of dienst aanprijst via social media, zorg er dan voor dat je reageert met een bedankje. Zo kom je betrokken over. Dit verkleint de afstand tussen jou en je doelgroep.

Schep niet op over jouw organisatie

Je weblog, social media, webinars en eBooks zijn sterke middelen in je Inbound Marketing strategie. Gebruik ze niet om jouw organisatie te promoten. Consumenten hebben de neiging om zelfpromotie te wantrouwen. Ze zijn op zoek naar waardevolle informatie die bijdraagt aan het oplossen van een probleem. Het laatste wat ze dan willen zien zijn advertenties of iets wat daar op lijkt. Gebruik deze kanalen daarom om informatieve content beschikbaar te stellen en laat zo zien dat je een expert bent.

Door interessante content te creëren win je het vertrouwen van je lezers. Als zij naar verloop van tijd op zoek zijn naar een specifieke oplossing, dan verschijn jij op de radar. Want zeg nou zelf, een organisatie met een website vol met interessante en actuele content is veel aantrekkelijker dan een organisatie die niet eens een website heeft.

New Call-to-action

Ontvang updates per email