HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Data van meerdere systemen in je online rapportages?

Data van meerdere systemen in je online rapportages?
5:33

Data van meerdere systemen in je online rapportages

Stel dat je data over verschillende softwaretools verspreid is. Maar de informatie van meerdere systemen moet combineren om goede beslissingen te nemen. Hoe los je dat probleem dan op? Met een tijdrovende en foutgevoelige oplossing? Bijvoorbeeld door allerlei data te exporteren naar Excelsheets

In HubSpot breng je data efficiënt samen en maak je overzichtelijke rapportages. Ik leg je uit hoe dat precies werkt. 

Waarom data uit meerdere systemen combineren?

Heel veel bedrijven gebruiken meerdere softwaresystemen voor hun processen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • CRM-software voor relatiebeheer
  • Losse e-mailsoftware, zoals Outlook of Gmail.
  • Een website die bijvoorbeeld in Wordpress gemaakt is.
  • Een losse marketingtool voor marketingcampagnes. Bijvoorbeeld Mailchimp of Spotler Mail+. 
  • Boekhoudsoftware voor alle financiële data.

Komt deze data niet samen? Dan mis je het overzicht. Waardoor je makkelijk de verkeerde beslissingen neemt. Je ziet namelijk altijd maar een deel van het complete plaatje.

3 Voordelen van online rapportages met gecombineerde data

Combineer je de data uit meerdere systemen in je online rapportages? Dan heeft dat 3 belangrijke voordelen:

Voordeel 1: Tijdbesparing

Handmatig data uit verschillende systemen verzamelen kost veel tijd. Met HubSpot gebeurt dit automatisch. Je verliest géén tijd meer aan ingewikkelde spreadsheets. Je houdt daardoor meer tijd voor andere taken over. 

Stel dat je wilt weten bij welke deals je de meeste kans maakt. Zonder dat je daar zelf gegevens voor hoeft te verzamelen. Dan genereer je daar met een paar klikken een rapportage voor.

Voordeel 2: Betere beslissingen

Het handmatig bijhouden van rapportages is foutgevoelig. Zitten er fouten in? Dan neem je misschien de verkeerde beslissingen. Bovendien is de informatie al verouderd op het moment dat je jouw rapportages deelt.

Met de real-time online rapportages in HubSpot beperk je dit risico. Daarnaast heb je met gecombineerde data een completer beeld. Dit helpt je om goede weloverwogen data-gedreven beslissingen te nemen. En om snel bij te sturen als dat nodig is.

Stel dat je bedrijf zich op verschillende branches focust. Dan houd je nauwkeurig bij welke branches het meest winstgevend zijn. Met gerichte marketingcampagnes speel je slim op dit inzicht in. 

Voordeel 3: Toegankelijke informatie

Met online rapportages heb je overal toegang tot actuele data. Waar je ook bent. Daarnaast gebruikt iedereen dezelfde gegevens. Waardoor alle medewerkers makkelijker naar dezelfde doelen en KPI's toewerken. Hierdoor:

  • Neem je veel sneller beslissingen. Zelfs als medewerkers op verschillende locaties werken. Zo ontvangen managers bijvoorbeeld dagelijks een overzicht met teamprestaties. Zodat ze daar gelijk strategisch mee aan de slag kunnen. 

  • Werken teams en medewerkers beter samen. Dankzij de gedeelde dashboards met rapportages ontstaat er namelijk minder snel miscommunicatie. Zo ziet de marketingafdeling bijvoorbeeld precies welke leads sales opgevolgd heeft. Sales weet hoeveel leads marketing met lead nurturing klaarstoomt voor opvolging. En je klantenservice ziet meteen wat de status van bestellingen is.

  • Je synchroniseert de data van verschillende systemen met 1 databron. Deze systemen nemen de informatie geautomatiseerd van elkaar over. Hierdoor komen de gegevens in alle gekoppelde systemen overeen. Bovendien voorkom je handmatige invoerfouten. 

Hoe ondersteunt HubSpot bij je strategische besluitvorming?


In HubSpot voeg je de data van verschillende systemen samen. Daarin heb je dus alle belangrijke informatie overzichtelijk bij elkaar. 

In de App Marketplace vind je meer dan 1.600 standaard softwarekoppelingen. Bijvoorbeeld voor Shopify, Google Analytics en Outlook. Grote kans dus dat je jouw bestaande softwarepakketten makkelijk integreert. En is er toch maatwerk nodig? Dan helpen wij je daar graag mee. 

Data Sync is een functie binnen de HubSpot Operations Hub. Waarmee je data van bepaalde systemen automatisch synchroniseert. Twee kanten op. Dus wijzigingen in het ene systeem worden meteen ook in het andere systeem bijgewerkt. Wijzig je bijvoorbeeld een e-mailadres in HubSpot? Dan komt de aanpassing gelijk in je gekoppelde ERP-software terecht.

Je bepaalt zelf welke data je synchroniseert. Bijvoorbeeld
klantnamen, e-mailadressen, aankopen, orderstatussen en de aankoopgeschiedenis. Bovendien stel je Data Sync makkelijk in. Technische kennis heb je er niet voor nodig. De functie is net zo gebruiksvriendelijk als de rest van de CRM-software.

Met de robuuste rapportagefuncties richt je jouw dashboards helemaal naar wens in. Je ziet daarop dus precies wat jij belangrijk vindt. Stel dat je Google Ads koppelt. Dan zie je welke marketingcampagnes het meeste verkeer en de hoogste conversies opleveren. Tegelijkertijd kun je deze data met de klantdata uit je CRM-database koppelen. Om te ontdekken welke klanten daadwerkelijk iets aankopen.

Aan de slag met HubSpot?

Wil je de data van meerdere systemen in overzichtelijke online rapportages samenbrengen? Start dan met HubSpot! Met de uitgebreide integratiemogelijkheden en gebruiksvriendelijke dashboards haal je meer uit je data.

Wil je weten hoe dit voor jouw bedrijf werkt? Plan een afspraak in mijn agenda. Zodat ik je op maat kan adviseren over de mogelijkheden. Een compleet overzicht ligt binnen handbereik!

 

Aanmelden per e-mail