HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Haal het maximale uit jouw CRM investering

Maximaal succes uit jouw CRM investeringIedere organisatie kan profijt hebben van CRM-software. Maar alleen de aanschaf van de software leidt niet automatisch tot de gewenste resultaten.

Neem daarom de tijd en verdiep je in alle functionaliteiten van het systeem. In dit artikel geef ik je tips om het maximale uit jouw CRM investering te halen. Zo bereik je wèl de gewenste resultaten!

Meet alleen de relevante statistieken

CRM-software kan een hoop meten. Maar een teveel aan data bemoeilijkt het analyseren ervan. Wat wil je precies meten om jouw verkoopproces te optimaliseren? Om de salesvaardigheden van jouw verkopers te verbeteren? En uiteraard om de verkoopresultaten te boosten? Welke data is daarvoor nodig?

Overleg dit eerst met jouw verkoopteam, voordat je jouw data gaat verzamelen. Beperk je tot de belangrijkste zaken. Het is namelijk beter om je eerst op deze data te focussen. Zodat je dit later verder kunt uitbreiden als dat nodig is. Betrek je jouw hele team erbij? Dan zorgt dit er voor dat jouw verkopers het CRM-systeem sneller accepteren.

Registreer alle verkoopactiviteiten

Een deal sluit je vaak niet in één keer. Daar gaan meerdere activiteiten aan vooraf. Door al deze verkoopactiviteiten te registreren krijg je diepgaand inzicht het verkoopproces.

Identificeer de stapjes die nodig zijn voor een optimaal verkoopproces. Meet deze activiteiten wekelijks en maandelijks, zodat je snel kunt anticiperen. Daalt de activiteit? Dan kan de productiviteit de volgende maand zomaar lager zijn!

Integreer het verkoopproces in het CRM-systeem

Gebruik de termen die jouw team hanteert in de CRM-software. Zijn jouw prospects ‘leads’ of ‘individuen’? Zijn jouw offertes ‘verkoopkansen’? Gebruik deze termen in de menu’s, kolommen en velden. Dit verbetert het verkoopproces. Èn het maakt het voor het team makkelijker om de CRM-software te gebruiken.

Gebruik jouw CRM-systeem als basis voor coaching

Creëer een positieve CRM-cultuur om in te werken en coach jouw verkopers actief. Start en eindig iedere coachsessie met een korte review van de CRM-data van jouw verkoper.

Gebruik deze data om aan te geven wat jouw verkoper goed doet (en wat beter kan). Vertel hoe waardevol het is dat alle data in het CRM-systeem staat. En dat je het waardeert dat jouw verkoper zo consistent de gegevens invoert.

Staat het niet in het CRM-systeem? Dan is het niet gebeurd!

Accepteer je binnen jouw organisatie, dat belangrijke verkoopinformatie niet in jouw CRM-systeem staat? Maar ergens anders. Dan is het onmogelijk om een goed beeld te krijgen van jouw verkoopproces. En uiteraard hoe je dit kunt verbeteren.

Jouw verkopers moeten dus beseffen hoe belangrijk het is om de data bij te houden. Zorg er daarom voor, dat ze de CRM-software in hun dagelijkse sales routine opnemen. Als het niet in CRM-systeem staat dan is het niet gebeurd!

Beloon de invoer van de vereiste data

Beloon jouw CRM-gebruikers voor het goed bijhouden van alle data. Natuurlijk heeft dit over het algemeen een positieve invloed op de gebruikersacceptatie.

Maar voorzichtigheid is geboden! Voorkom dat er weerstand komt en dat verkopers zich juist teveel focussen op de data (en er teveel tijd aan besteden).

Haal het maximale uit jouw CRM investering

Start met het maken van een voor jouw team en jullie situatie passend plan. Dit plan helpt jou het maximale uit jouw CRM investering te halen. 

Hoe bereik je de ideale situatie? Combineer de invoer van de juiste data met een goed gebruik ervan in jouw verkooptrajecten. Èn coach jouw medewerkers! Werk jouw plan zorgvuldig uit, dan behaal je de beste resultaten! 

Heb je hulp nodig? Dan helpen wij jou natuurlijk graag!

New Call-to-Action

Ontvang updates per email