7 Veelgemaakte fouten bij de selectie van een CRM-oplossing voor B2B
van Maarten de Wit op 31-12-24 12:08
Een goed gekozen CRM-oplossing brengt je B2B-organisatie op een hoger plan. Zo:
- Zorgt het voor bedrijfsgroei.
- Heft het de eilandjes binnen je organisatie op.
- Ondersteunt het je organisatie met allerlei vormen en soorten van communicatie.
- Creëer je er de optimale ‘customer experience’ mee.
- Ondersteunt het je bij je repetitieve taken en saai werk.
En nog heel erg veel meer! Maar dan moet je het wel goed implementeren. En daarbij gaat er helaas nog wel eens wat mis.
In dit artikel leg ik je uit wat de meest voorkomende valkuilen bij een CRM-selectie zijn. Zodat je deze fouten bij jouw B2B CRM-project kunt voorkomen.
7 Veelgemaakte fouten bij het kiezen van een CRM-oplossing
Selecteer je een passende CRM-oplossing voor je B2B-organisatie? Dan helpt het je om je klanten efficiënt te beheren. Om de productiviteit van je medewerkers te vergroten. En om allerlei klantprocessen optimaal te stroomlijnen. Zodat je een fantastische basis voor je algehele bedrijfsvoering hebt.
Maar ja, dan moet je dus wel het juiste CRM-systeem kiezen. Welke B2B-softwareoplossing je selecteert is een belangrijke beslissing voor het succes van je organisatie. Zorg daarom dat je de 7 CRM-fouten hieronder vermijdt!
Veelgemaakte fout 1: Er is niet voor een aanpasbare en schaalbare B2B CRM-oplossing gekozen
In de loop der tijd verandert je B2B-organisatie. Bijvoorbeeld doordat je organisatie groeit. Doordat er een nieuwe managementvisie komt. Of doordat je organisatie met allerlei trends en ontwikkelingen meegaat.
Bedenk je maar eens welke digitale ontwikkelingen er de laatste jaren hebben plaatsgevonden. De traditionele verkooptechnieken van vroeger werken allang niet meer. (Toekomstige) B2B-klanten oriënteren zich voornamelijk online.
Ze nemen investeringsbeslissingen op basis van de kennis die ze daar opdoen. En dat gaat heel erg veel verder dan het lezen en bekijken van productinformatie. Zo hechten zij tegenwoordig bijvoorbeeld onwijs veel waarde aan positieve reviews van anderen. Het liefst van soortgelijke organisaties uit hun eigen branche.
Alleen al om met dit soort ontwikkelingen mee te gaan moet je B2B-organisatie veranderen. Doe je dat niet? Dan is de kans groot dat je kopje onder gaat. Afhankelijk van je bedrijf natuurlijk. De soort klanten die je hebt en de branche waarin je opereert.
Je B2B CRM-oplossing moet daarom flexibel genoeg zijn om mee te bewegen. Het moet makkelijk aan de veranderende behoeften van je organisatie kunnen blijven voldoen. Op het moment dat jouw organisatie daaraan toe is. En zonder extreem hoge investeringskosten.
Veel organisaties selecteren een CRM-oplossing die bij de situatie van nu past. En kijken daarbij onvoldoende naar later. Voorkom dat jou dat ook gebeurt!
Veelgemaakte fout 2: Het implementatieproces is onvoldoende voorbereid
Je kunt nog zo’n geweldige en goed passende B2B CRM-oplossing selecteren. Implementeer je het niet goed? Dan brengt het je niet wat je ervan verwacht.
Een CRM-implementatie begint altijd met een goed doordacht plan. Met heldere CRM-doelen, rollen en verantwoordelijkheden van je CRM-gebruikers, een planning en je CRM-budget.
In je plan leg je ook vast wat de gewenste functionaliteiten en processen zijn. Pas als je alles goed uitgedacht hebt ga je de CRM-oplossing inrichten.
Veelgemaakte fout 3: Er is te weinig draagvlak binnen de organisatie
Het is ontzettend belangrijk dat je draagvlak bij de CRM-gebruikers creëert. Sla je deze stap over bij je CRM-implementatie? Dan is de kans groot dat je een probleem met de gebruikersadoptie krijgt.
Voor een goede CRM-implementatie heb je van alle relevante partijen input nodig. Denk daarbij aan het management, de IT-afdeling en de CRM-eindgebruikers van verschillende afdelingen. Betrek je alle belanghebbenden erbij? Dan kun je het op alle specifieke behoeften afstemmen. Zodat de B2B CRM-oplossing ook echt fijn en werkbaar voor iedereen is.
Iedereen moet begrijpen waarom de CRM-software geïmplementeerd wordt. En wat de voordelen ervan zijn.
Veelgemaakte fout 4: De CRM-gebruikers zijn niet of te weinig getraind
Het succes van CRM-software hangt grotendeels van het gebruik ervan af. Gebruiken de CRM-gebruikers het niet consequent? Dan haal je er niet uit wat erin zit.
Een CRM-training van je personeel is daarom echt noodzakelijk. Doorlopende ondersteuning is ook belangrijk. Want daarmee kunnen je CRM-gebruikers snel verder als ze vastlopen. Helaas beknibbelen veel B2B-organisaties juist op de training en de ondersteuning.
Veelgemaakte fout 5: Er is niemand verantwoordelijk voor de B2B CRM-software
Heb je flink in een nieuwe CRM-oplossing geïnvesteerd? Dan moet je het goed onderhouden. Zodat het aan de behoeften van je B2B-organisatie blijft voldoen. Iedereen er consequent mee blijft werken. En er geen database vervuiling optreedt.
Maar hoe krijg je dat voor elkaar als niemand verantwoordelijk voor de softwareoplossing is. De kans is groot dat er dan toch een data-zooitje ontstaat. Terwijl je dat natuurlijk graag wilt voorkomen.
Maak daarom iemand verantwoordelijk voor je B2B CRM-software. Deze persoon houdt in de gaten wat er gebeurt en grijpt in als dat nodig is.
Veelgemaakte fout 6: Er is onvoldoende rekening gehouden met de integratie van apps
Een B2B CRM-oplossing moet je makkelijk met andere bedrijfstoepassingen kunnen integreren. Bijvoorbeeld met ERP-software, geografische software, e-mailtoepassingen, CPQ-software, een webshop en een website.
Waarom? Voor een centraal klantbeeld en je analyses wil je alle data centraal vastleggen. De data die je in je CRM-systeem verzamelt. En de data van de andere softwaresystemen waar je organisatie mee werkt. Met het synchroniseren van deze data voorkom je ook dubbele gegevensinvoer.
Kies daarom voor een CRM-platform dat al compatibel met je bestaande systemen is. Zodat je niet opeens met megahoge integratiekosten geconfronteerd wordt als een integratiebehoefte ontstaat. Of een CRM-pakket selecteert waar integreren helemaal niet bij mogelijk is.
Veelgemaakte fout 7: De data is gebrekkig beveiligd
Je B2B CRM-systeem bevat veel waardevolle en privacygevoelige klantgegevens. Die moeten dus veilig zijn. Kies daarom een CRM-oplossing met robuuste beveiligingsopties. Zoals gegevensversleuteling, toegangscontrole en monitoring van gebruikersactiviteiten. Daarnaast moet het CRM-systeem natuurlijk aan alle relevante privacywetgeving voldoen.
Deze veelgemaakte fouten bij je B2B CRM-selectieproces voorkomen
Je weet nu welke fouten er vaak gemaakt worden bij een B2B CRM-selectie. Jij kunt ze dus voorkomen. Om je hierbij te helpen hebben wij 2 documenten voor je gemaakt.
In ons CRM Handboek ontdek je hoe je een CRM-implementatie goed aanpakt. Onze CRM Checklist helpt je om de juiste functionaliteiten voor je CRM-oplossing te selecteren. Bijvoorbeeld als je voor de gebruiksvriendelijke en schaalbare CRM-software van HubSpot kiest.
Hieronder download je het CRM Handboek en de CRM Checklist als je dat wilt.
- februari 2025 (12)
- januari 2025 (3)
- december 2024 (15)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)