HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe meet je het effect van je e-mailcampagnes?

E-mailcampagnes zijn waardevol voor marketingactiviteiten. Hoe maak je e-mailcampagnes meetbaar waardoor je ze kan optimaliseren? Lees het in dit blog: hoe meet je het effect van e-mailcampagnes?

E-mailmarketing is een effectieve manier om leads en nieuwe business te genereren. Maar wanneer is je e-mailcampagne eigenlijk succesvol? Dat weet je pas als je de resultaten ervan op de juiste manier meet. Gelukkig zijn daar verschillende statistieken voor. Hieronder behandel ik de belangrijkste statistieken om het effect van je e-mailcampagnes te meten.

Het meten van je e-mailcampagnes

Meet je de resultaten van je e-mailcampagnes? Dan kun je ze tegen je gemiddelde e-mailcampagne resultaten afzetten. Zo krijg je snel een duidelijk beeld of een e-mailcampagne goed of slecht presteert. Deze informatie gebruik je om jouw toekomstige e-mailcampagnes te optimaliseren. Zodat je daarmee betere resultaten behaalt. En zo maak je jouw e-mailcampagnes ook steeds beter.

De bouncerate van je e-mails

Een bounce is een e-mail die niet in de inbox van je ontvanger terecht komt. Er zijn 2 soorten bounces:

  • Soft bounces: een soft bounce ontstaat door een tijdelijk probleem met een e-mailadres. Bijvoorbeeld een volle inbox of een probleem met de server.

  • Hard bounces: een hardbounce komt door een fout met een e-mailadres. Bijvoorbeeld doordat een e-mailadres niet (meer) bestaat.

👉 TIP: Controleer het percentage bounces na iedere mailing die je verstuurt. En schoon je e-maillijst op als dat nodig is.

Het percentage afgeleverde e-mails

Het effect van e-mailcampagnes - hoe met je dit? er zijn verschillende meeteenheden om het effect van je e-mailcampagnes te meten!

Een belangrijk cijfer is het percentage afgeleverde e-mails. Dit is het aantal ontvangen e-mails ten opzichte van het aantal verstuurde e-mails.

Stel dat een e-mailadres niet meer actief is. Of dat er een spelfout inzit. Dan ontstaat er een hard bounce, waardoor jouw e-mail niet afgeleverd wordt. Het percentage afgeleverde e-mails bereken je op de volgende manier:

✏️ Afgeleverde e-mails / verstuurde e-mails x 100%

👉 TIP: Het is belangrijk om je e-maillijst gezond te houden. Streef daarom altijd naar een afleverpercentage dat boven de 95% ligt. Ligt het afleverpercentage bij een bepaalde e-mailcampagne lager? Kijk dan eens naar de onderwerpsregel en de inhoud van je e-mail. Misschien worden jouw e-mails als spam gemarkeerd. En komen ze daardoor niet bij je ontvangers aan. 

De CTR (Click Through Rate)

De CTR is het percentage ontvangers dat op een link in je e-mail klikt. De CTR bereken je zo:

✏️ Totaal aantal (unieke) kliks / afgeleverde e-mails x 100%

De CTR verschilt meestal per type e-mail. Nieuwsbrieven hebben bijvoorbeeld vaak een hogere CTR dan promotie e-mails. Vergelijk jouw CTR's daarom met soortgelijke e-mails die je verstuurt. En niet met alle e-mails die je verzendt.

De conversieratio van je e-mailcampagnes

Met de conversieratio meet je de effectiviteit van jouw e-mailcampagnes. Je berekent het met het aantal ontvangers dat op een link in je e-mail klikt. Én daarna de gewenste actie uitvoert. Zoals het invullen van een formulier op je website. Of het kopen van een product in je webshop.

De conversieratio bereken je als volgt:

✏️ Aantal keer gewenste actie uitgevoerd / aantal kliks x 100%

Je conversieratio is niet alleen afhankelijk van het aantal e-mails dat je verstuurt. Ook andere dingen zijn van invloed. Bijvoorbeeld of jouw landingspagina aanzet tot actie. Om je conversieratio te berekenen moet je jouw e-mailplatform integreren met speciale software voor websitestatistieken. Tracking URL’s in je e-mails zijn hierbij heel handig.

De groeiratio van je mailinglist

Voor een effectieve e-mailmarketing campagne is een up-to-date lijst met e-mailadressen erg belangrijk. Nieuwe e-mailadressen komen erbij en uitgeschreven (of gebouncte) e-mailadressen gaan eraf. Het liefste automatisch. 

Daarna bereken je de groeiratio zo:

✏️ ((Aantal uitschrijvingen + bounces) – aantal nieuwe e-mailadressen) / grootte van de originele lijst x 100%

New Call-to-action

Minder geschikte statistieken voor je e-mailcampagnes

E-mailplatformen hebben vaak een hoop statistieken beschikbaar. Maar of je de effectiviteit van je e-mailcampagnes ermee kunt meten is de vraag. Dit zijn de meest voorkomende statistieken:

Open ratio
De open ratio is een percentage van het aantal e-mails dat je ontvangers geopend hebben. Deze statistiek is niet betrouwbaar. E-mailplatformen gaan hierbij namelijk uit van de geladen afbeeldingen. Maar veel e-mailclients blokkeren de afbeeldingen juist standaard. En daarom klopt de open ratio meestal voor geen meter. De CTR is dan ook een veel waardevollere en betrouwbaardere statistiek.

Uitschrijf ratio
Het aantal uitschrijvingen is niet betrouwbaar om de gezondheid van je mailingslist te controleren. De meeste ontvangers schrijven zich namelijk niet uit. Zij laten jouw e-mails gewoon links liggen. Ook hier geldt dat de click through rate belangrijker is. Het aantal uitschrijvingen gebruik je wel om de groeiratio van je mailinglist te berekenen. 

Meer informatie over e-mailcampagnes

Wil je weten hoe je een effectieve e-mailcampagne met HubSpot opzet? Ik heb wat artikelen verzameld om jou daarbij te ondersteunen:

New Call-to-Action

Ontvang updates per email