Standaard vs programmeerbare automatisering: wat is mogelijk?
van Maxime Buis op 23-12-25 8:36

Automatisering is één van de grootste krachten van HubSpot. Om zoveel mogelijk repetitief werk aan de CRM-software uit te besteden. Je hebt er verschillende functies voor.
In dit artikel zoom ik op standaard en programmeerbare automation in. Je leert wat je met de standaard mogelijkheden kunt doen. En wanneer je echt naar programmeerbare automatisering toe moet.
Wat kun je met de standaard workflows van HubSpot?
De meeste organisaties komen een heel eind met de standaard workflow-functionaliteiten van HubSpot. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch:
- Versturen van allerlei soorten opvolgmails. Bijvoorbeeld voor je lead nurturing campagnes. Of om een klant met een verjaardag of jubileum te feliciteren.
- Aftellen naar een evenement of beurs. Bijvoorbeeld een webinar.
- Segmenteren van bedrijven en contacten om ze aan lijsten toe te voegen. Bijvoorbeeld voor een gepersonaliseerde marketingcampagne.
- Toewijzen van leads aan salesmedewerkers. Bijvoorbeeld op basis van de regio.
- Aanmaken van nieuwe CRM-records en het updaten van eigenschappen in CRM-records. Bijvoorbeeld als de fase van de levenscyclus of de dealfase verandert.
- Aanmaken van taken en herinneringen voor opvolging. Bijvoorbeeld om een lead te bellen of te e-mailen.
- Genereren van tickets voor de klantenservice. Bijvoorbeeld als een klant een klacht indient of een dringende vraag heeft.
- Verzenden van notificaties. Bijvoorbeeld als een prospect de prijzen op je website bekeken heeft.
Je stroomlijnt er dus je belangrijkste basisprocessen mee. Maar wil je echt complexe dingen met je workflows doen? Zoals commissies, product marges en/of lifetime values berekenen. Of data uit externe systemen ophalen en in HubSpot verwerken. Dan loop je met de standaard workflows vast.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
➜ 11 Voorbeelden van effectieve HubSpot workflows voor bedrijfsgroei.
➜ Workflow Automatisering: wat is het & hoe pas je het toe?
➜ Processen automatiseren: wanneer gebruik je workflows & sequences?
Wanneer heb je programmeerbare automatisering nodig?

Hierboven heb ik al een paar voorbeelden gegeven. Als je complexe berekeningen wilt toepassen dan heb je programmeerbare automatisering nodig. Hetzelfde geldt voor de verwerking van externe data in je workflows. Bijvoorbeeld van de Kamer van Koophandel of je ERP-software.
Maar er zijn meer situaties waarbij de standaard workflows tekort schieten. Met programmeerbare automatisering voeg je dan 'custom code' aan je workflows toe. Waarmee je jouw eigen regels vastlegt. Stukjes JavaScript of Python, waarmee je jouw workflows op maat inricht. Stel dat je:
- Gegevens en systemen zonder middleware (een extra softwarelaag) aan elkaar wilt koppelen.
- De betaal-statussen uit je boekhouding in HubSpot zichtbaar wilt maken.
- Leads op basis van omzet, regio én branche onder salesmedewerkers wilt verdelen.
- Dubbele CRM-records geautomatiseerd wilt verwijderen. Of juist bedrijfsgegevens met LinkedIn-data wilt verrijken.
- Velden uit je CRM-database wilt samenvoegen of datums wilt omrekenen.
- De webinar-data van WebinarGeek voor je Hubspot-segmentatie wilt gebruiken.
- Met een signalen-combi een workflow wilt starten. Bijvoorbeeld als klanten een bepaald product afnemen én daarbij een bepaalde NPS-score hebben.
- Chatbot voor het beantwoorden van klantvragen externe data moet checken. Of real-time berekeningen voor klanten moet maken.
- Automatisch taken in gekoppelde projectmanagementtools zoals Asana en PSOhub wilt aanmaken.
Dan heb je daar custom code voor nodig. Met programmeerbare automatisering in HubSpot's Data Hub voeg je dat aan je workflows toe. Een ervaren HubSpot Implementatiepartner zoals Systony kan je hierbij helpen.
👉 TIP: Wil je dit artikel ook lezen? Webhooks maken systeem integraties en dynamische content makkelijker.
Duurzaam groeien met programmeerbare automatisering?
Is je automatisering goed ingericht? Dan bespaar je waarschijnlijk veel tijd. De meeste bedrijven verdienen hun investering in HubSpot snel terug.
Ben je benieuwd hoe het jouw marketing-, sales- en serviceprocessen efficiënter maakt? Boek hieronder een afspraak in onze agenda. We laten het je graag zien!
- december 2025 (8)
- november 2025 (9)
- oktober 2025 (10)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)
.png?width=500&height=500&name=CTA%20kennishub%20(1).png)