HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Standaard vs programmeerbare automatisering: wat is mogelijk?

Standaard vs programmeerbare automatisering: wat is mogelijk?
4:19

Standaard vs programmeerbare automatisering wat is mogelijk

Automatisering is één van de grootste krachten van HubSpot. Om zoveel mogelijk repetitief werk aan de CRM-software uit te besteden. Je hebt er verschillende functies voor. 

In dit artikel zoom ik op standaard en programmeerbare automation in. Je leert wat je met de standaard mogelijkheden kunt doen. En wanneer je echt naar programmeerbare automatisering toe moet.

Wat kun je met de standaard workflows van HubSpot?

De meeste organisaties komen een heel eind met de standaard workflow-functionaliteiten van HubSpot. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch:

  • Versturen van allerlei soorten opvolgmails. Bijvoorbeeld voor je lead nurturing campagnes. Of om een klant met een verjaardag of jubileum te feliciteren. 
  • Aftellen naar een evenement of beurs. Bijvoorbeeld een webinar.
  • Segmenteren van bedrijven en contacten om ze aan lijsten toe te voegen. Bijvoorbeeld voor een gepersonaliseerde marketingcampagne.
  • Toewijzen van leads aan salesmedewerkers. Bijvoorbeeld op basis van de regio.
  • Aanmaken van nieuwe CRM-records en het updaten van eigenschappen in CRM-records. Bijvoorbeeld als de fase van de levenscyclus of de dealfase verandert.
  • Aanmaken van taken en herinneringen voor opvolging. Bijvoorbeeld om een lead te bellen of te e-mailen.
  • Genereren van tickets voor de klantenservice. Bijvoorbeeld als een klant een klacht indient of een dringende vraag heeft.
  • Verzenden van notificaties. Bijvoorbeeld als een prospect de prijzen op je website bekeken heeft. 

Je stroomlijnt er dus je belangrijkste basisprocessen mee. Maar wil je echt complexe dingen met je workflows doen? Zoals commissies, product marges en/of lifetime values berekenen. Of data uit externe systemen ophalen en in HubSpot verwerken. Dan loop je met de standaard workflows vast.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
11 Voorbeelden van effectieve HubSpot workflows voor bedrijfsgroei.
Workflow Automatisering: wat is het & hoe pas je het toe?
Processen automatiseren: wanneer gebruik je workflows & sequences?

Wanneer heb je programmeerbare automatisering nodig?

Programmeerbare automation in HubSpot

Hierboven heb ik al een paar voorbeelden gegeven. Als je complexe berekeningen wilt toepassen dan heb je programmeerbare automatisering nodig. Hetzelfde geldt voor de verwerking van externe data in je workflows. Bijvoorbeeld van de Kamer van Koophandel of je ERP-software.

Maar er zijn meer situaties waarbij de standaard workflows tekort schieten. Met programmeerbare automatisering voeg je dan 'custom code' aan je workflows toe. Waarmee je jouw eigen regels vastlegt. Stukjes JavaScript of Python, waarmee je jouw workflows op maat inricht. Stel dat je: 

  • Gegevens en systemen zonder middleware (een extra softwarelaag) aan elkaar wilt koppelen.
  • De betaal-statussen uit je boekhouding in HubSpot zichtbaar wilt maken. 
  • Leads op basis van omzet, regio én branche onder salesmedewerkers wilt verdelen.
  • Dubbele CRM-records geautomatiseerd wilt verwijderen. Of juist bedrijfsgegevens met LinkedIn-data wilt verrijken.
  • Velden uit je CRM-database wilt samenvoegen of datums wilt omrekenen.
  • De webinar-data van WebinarGeek voor je Hubspot-segmentatie wilt gebruiken. 
  • Met een signalen-combi een workflow wilt starten. Bijvoorbeeld als klanten een bepaald product afnemen én daarbij een bepaalde NPS-score hebben.
  • Chatbot voor het beantwoorden van klantvragen externe data moet checken. Of real-time berekeningen voor klanten moet maken.
  • Automatisch taken in gekoppelde projectmanagementtools zoals Asana en PSOhub wilt aanmaken. 

Dan heb je daar custom code voor nodig. Met programmeerbare automatisering in HubSpot's Data Hub voeg je dat aan je workflows toe. Een ervaren HubSpot Implementatiepartner zoals Systony kan je hierbij helpen. 

👉 TIP: Wil je dit artikel ook lezen? Webhooks maken systeem integraties en dynamische content makkelijker.

Duurzaam groeien met programmeerbare automatisering?

Is je automatisering goed ingericht? Dan bespaar je waarschijnlijk veel tijd. De meeste bedrijven verdienen hun investering in HubSpot snel terug. 

Ben je benieuwd hoe het jouw marketing-, sales- en serviceprocessen efficiënter maakt? Boek hieronder een afspraak in onze agenda. We laten het je graag zien!

 

 

Aanmelden per e-mail