Workflow Automatisering: wat is het & hoe pas je het toe?
van Floris van Muijen op 23-5-25 9:45
Stel: Je vult een websiteformulier in. Daarna ontvang je automatisch een reactie. Tegelijkertijd krijgt een verkoper een taak toegewezen om jou te bellen. Krijgt deze verkoper jou binnen 3 dagen niet te pakken? En bel je in die periode ook niet terug? Dan ontvang je automatisch een herinneringsmail.
Dit is een voorbeeld van Workflow Automatisering. Waarbij je allerlei terugkerende taken en processen van je organisatie automatisch laat verlopen. Zodat medewerkers die stappen niet meer handmatig hoeven uit te voeren. Hieronder leg ik je uit hoe je het toepast.
Waarom gebruik je Workflow Automatisering?
Met geautomatiseerde workflows besteed je allerlei taken aan software uit. Waardoor je organisatie slim, snel en consistent werkt. Wat dit voor je organisatie betekent?
- Tijdbesparing: er is namelijk minder handmatig werk.
- Minder fouten: je processen verlopen altijd op dezelfde consistente manier.
- Snelle opvolging: leads en klanten krijgen direct een persoonlijke reactie.
- Grip op je processen: je bepaalt zelf hoe je geautomatiseerde processen eruit zien. Op je rapportages volg je wat er wel en niet goed gaat. Zodra dat nodig is voer je verbeteringen door.
- Betere klantbeleving: je communicatie is data-gedreven. Ook al communiceer je automatisch. De boodschap die je overbrengt komt toch persoonlijk over.
Kortom: workflows helpen je om slim, snel en efficiënt te werken. Waardoor je een professionele indruk achterlaat én de kans op succes vergroot.
Hoe werken geautomatiseerde workflows?
Een automatische workflow is een soort routekaart, die zegt: “Als dit gebeurt, dan moet dat gebeuren.” Dat werkt zo:
Stap 1: Trigger
Iedere workflow start met een trigger, die de workflow activeert. Zoals:
- Een klant die een websiteformulier invult. Bijvoorbeeld om een demo of een offerte aan te vragen.
- Een deal die naar een nieuwe dealfase verplaatst.
- Een lead die een e-mail opent.
Stap 2: Voorwaarden
De workflow bekijkt of er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Bijvoorbeeld:
- Komt de aanvraag van een bestaande klant?
- Is de leadscore hoger dan 50?
- Gaat het om een bepaalde branche of regio?
- Is een document bekeken? Bijvoorbeeld een offerte.
- Wat is het bedrijfsformaat?
Stel bijvoorbeeld dat je voor een B2B-bedrijf werkt. Dan wil je alleen verkooptaken aanmaken als het om B2B-leads gaat. Of stel dat je bedrijf alleen in een bepaalde regio actief is. Dan wil je de leads van buiten die regio eruit filteren. Om dat voor elkaar te krijgen stel je voorwaarden voor je workflow in.
Stap 3: Acties
Voldoet een record aan de juiste voorwaarden? Dan voert de workflow bepaalde acties automatisch voor je uit. Denk bijvoorbeeld aan:
- Een taak aanmaken voor sales.
- Een lead aan een verkoopmedewerker toewijzen.
- Een opvolgmail inplannen.
- Klantgegevens bijwerken.
- Een sales sequentie activeren.
Dit kan meteen gebeuren. Maar je kunt bepaalde stapjes ook uitstellen (vertragen). Zo wacht je bijvoorbeeld 2 dagen met het versturen van een herinnering. Of zend je pas na 1 week een vervolgmail toe. Alle activiteiten die je instelt gebeuren zo dus automatisch én op het juiste moment.
Zoals je in de bovenstaande afbeelding ziet bevat je workflow dus allerlei 'routes'. Deze routes zijn afhankelijk van de kenmerken en het gedrag van je contacten. Zo bewandelt een maakindustrie-contact bijvoorbeeld een ander pad dan iemand uit de zakelijke dienstverlening. En verschillen misschien de routes van personen uit verschillende regio's. Er zijn veel mogelijkheden om meerdere scenario's in één workflow onder te brengen.
Voor welke processen gebruik je de workflows van HubSpot?
Workflow Automatisering is een belangrijk onderdeel van HubSpot’s CRM-software. Je gebruikt het om je marketing, sales, service en operationele processen te stroomlijnen. Om je een idee geven vind je hieronder 3 voorbeelden:
Voorbeeld 1: Contact-gebaseerde workflows
Voor contact-gebaseerde workflows gebruik je de gegevens van de contactpersonen in je CRM-database. Zo’n workflow wordt bijvoorbeeld actief als iemand een websiteformulier invult. Als een contact in een nieuwe fase van de levenscyclus terecht komt. Of op een bepaalde lijst staat. Deze workflows gebruik je voor lead nurturing campagnes en lead scoring.
Voorbeeld 2: Deal-gebaseerde workflows
Deal-gebaseerde workflows gebruik je voor de deals in je verkooppijplijn. Bijvoorbeeld als:
- Een deal in een nieuwe dealfase terecht komt. Bijvoorbeeld van 'offerte gemaakt' naar ‘offerte gestuurd’. Of van 'onderhandeling.' naar 'gewonnen'.
- Een dealwaarde boven een bepaald bedrag is.
- Er een bepaalde activiteit op een deal is. Bijvoorbeeld na 7 dagen geen contact. Of een bezoekje aan de prijzenpagina op je website.
Met deze workflows leid je allerlei salesactiviteiten in goede banen.
Voorbeeld 3: Ticket-gebaseerde workflows
Ticket-gebaseerde workflows zijn ontworpen om je service processen te verbeteren. Hiermee wijs je bijvoorbeeld tickets aan medewerkers toe. Monitor je hoe lang je tickets openstaan. En reageer je efficiënter op de feedback van klanten. Deze workflows zijn belangrijk voor je klanttevredenheid en SLA’s (Service Level Agreements).
En zo heb je nog veel meer opties. Van het verrijken en opschonen van de data op je CRM-records. Tot het monitoren van aflopende abonnementen en de ondertekening van je offertes. Je maakt er complexe berekeningen mee. En je past je workflows zelfs op gekoppelde systemen toe. Er is ontzettend veel mogelijk als je jouw triggers, voorwaarden en acties maar slim combineert.
Meer over Workflow Automatisering in HubSpot weten? Bekijk onze ultieme HubSpot CRM demo video. Of plan hieronder een vrijblijvende afspraak in mijn agenda om de mogelijkheden live te zien. Ik denk graag mee met de beste workflow oplossingen voor jouw organisatie.
- mei 2025 (10)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)