HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe verbeter je jouw marketingstrategie met je klantdata?

Hoe verbeter je jouw marketingstrategie met je klantdata?
4:47

Hoe verbeter je jouw marketingstrategie met je klantdata (1)

Als marketeer wil je natuurlijk maar één ding. Meer resultaten met je marketingcampagnes behalen. Maar hoe krijg je dat makkelijk voor elkaar? Zonder dat je er veel extra marketingbudget tegenaan gooit. 

Vaak ligt het antwoord in je klantdata. In dit blog laat ik je zien hoe dat werkt. En hoe HubSpot je met je marketingstrategie ondersteunt.

Je marketingstrategie verbeteren met klantdata

Verzamel je gegevens over je (toekomstige) klanten? Zoals contactinformatie, demografische informatie en gegevens over het gedrag. Dan noem je dat klantdata. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Namen
  • E-mailadressen
  • leeftijden
  • Locaties
  • Downloads vanaf je website
  • Geopende e-mails

Maak je hiermee inzichtelijk wie je klanten zijn? Wat ze precies nodig hebben? En hoe je ze het beste kunt bereiken? Dan kun je jouw data heel gericht inzetten. Precies wat je nodig hebt om meer uit je marketinginspanningen te halen! Met deze 3 stappen maak je jouw marketingstrategie succesvoller: 

Stap 1: Je doelgroep segmenteren

Segmentatie is een belangrijke eerste stap om meer succes uit je marketinginspanningen te halen. Hierbij verdeel je jouw (toekomstige) klanten namelijk in groepen. Bijvoorbeeld op basis van gedrag, demografische gegevens, interesses en locaties. Zodat je jouw doelgroep veel gerichter kunt benaderen. 

Stel: je bedrijf verkoopt software. Een aantal leads heeft een gratis proefperiode bij je aangevraagd. Maar deze leads hebben nog géén betaalde licenties afgenomen. Deze groep leads stuur je daarom een e-mail met een gerichte aanbieding.

Met HubSpot maak je eenvoudig dynamische lijsten aan. Die de CRM-software automatisch voor je bijwerkt als dat nodig is. Je marketingboodschap verstuur je met geautomatiseerde e-mails. Zodat het een 'ongoing' proces is. Waar je dus weinig omkijken naar hebt.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
Wat zijn lijsten in HubSpot CRM en waarom gebruik je ze?
B2B-Klantsegmentatie: waarom en hoe segmenteer je leads & klanten?
B2B-leadgeneratie: hoe genereer je leads met HubSpot’s Marketing Hub?

Stap 2: Je communicatie personaliseren

Natuurlijk kun je generieke berichten versturen, die voor iedereen hetzelfde zijn. Maar gepersonaliseerde communicatie spreekt natuurlijk veel meer aan. Waarbij je de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon verstuurt.

Stel dat een lead regelmatig blogs over procesoptimalisatie leest. Toevallig heb je een prachtig en diepgaand e-book over dat onderwerp. Je stuurt daarom een gerichte e-mail naar de lead. En dat doe je zo'n 2 dagen nadat de lead het laatste blog gelezen heeft. Zo laat je zien dat je de lead begrijpt. Zonder dat je er gelijk enthousiast bovenop duikt.

Met lead nurturing in HubSpot voorzie je jouw leads en klanten van de juiste boodschap. Op een dynamisch moment, dat goed bij het gedrag van je doelgroep past. Hierdoor blijf je top-of-mind. Zonder dat je tijd aan allerlei handmatige marketinghandelingen verliest.

👉 TIP: Automatiseer zoveel mogelijk routinematige taken. Met HubSpot's Marketing Automation tools maak je eenvoudig geavanceerde workflows. Bijvoorbeeld voor automatische opvolg e-mails, lead scoring en gepersonaliseerde content.

Stap 3: Analyseren en optimaliseren

Meten is weten zeggen ze toch altijd? Zo is het maar net. Om je marketingstrategie te verbeteren moet je weten wat er precies gebeurt. En daarvoor moet je jouw marketingresultaten meten en analyseren. Zo wil je bijvoorbeeld weten:

  • Wat de open- en klikratio's van je e-mails zijn.
  • Wat de conversiepercentages van je landingspagina's zijn.
  • Wat de ROI van je marketingcampagnes is.
  • Welke marketingcampagnes de meeste leads opleveren.
  • Welke klantsegmenten het beste op je e-mails reageren.
  • Waar mensen in de klantreis afhaken.

Met HubSpot's robuuste rapportagetool krijg je inzicht in wat wel en niet werkt. Met deze informatie pas je jouw marketingstrategie eenvoudig aan. Zodat je hopelijk nog beter op de behoeften van je doelgroep inspeelt. Want gedeeltelijk is dit natuurlijk uitproberen en experimenteren. Bijvoorbeeld met behulp van A/B-tests.

Een data-gedreven succes van je  marketingstrategie maken?


Voor een effectieve marketingstrategie heb je jouw klantdata nodig. HubSpot helpt je om er het maximale uit te halen. Zo segmenteer je jouw waardevolle gegevens ermee. Automatiseer je allerlei terugkerende marketingprocessen. Personaliseer je wat je naar je doelgroep communiceert. En beschik je over alle tools om de resultaten te analyseren en optimaliseren. 

Wil je zien hoe je met HubSpot meer uit je klantdata haalt? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag verder!


Aanmelden per e-mail