HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Journey Automation in HubSpot: hoe werkt dat?

Journey Automation in HubSpot: hoe werkt dat?
5:23

Journey Automation in HubSpot hoe werkt dat

Steeds meer bedrijven willen hun klantreis automatiseren. Waarom?

  • Het zorgt voor consistente én persoonlijke klantervaringen.
  • Je volgt je (toekomstige) klanten beter op.
  • Er is minder handmatig werk, dus je bespaart er tijd mee.

In HubSpot heet dit Journey Automation. Maar wat is het nou precies? En hoe werkt het in de praktijk? Hieronder leg ik het je stap voor stap uit.

Wat is Journey Automation in HubSpot?

Journey Automation in HubSpot-1

Journey Automation betekent dat je de volledige klantreis automatiseert. Denk bijvoorbeeld aan leadgeneratie en lead nurturing. En aan betrokkenheidscampagnes waarbij je hoopt dat inactieve leads opnieuw aanhaken. 

Eén keer stel je een slimme workflow in. Daarna doet HubSpot de rest voor je. Hierbij automatiseer je jouw e-mails, WhatsApp-berichten, sms-jes, taken, meldingen, segmentatie en lead scoring met leadgedrag en leadkenmerken.

Twee simpele voorbeelden:
Voorbeeld 1: Een nieuwe lead vult een formulier op je website in. Daarna ontvangt de lead automatisch een welkomstmail. 

Voorbeeld 2: Een potentiële klant bekijkt een product op je website. Stopt het daarna in een winkelwagentje… maar verlaat dat zonder het product af te rekenen. Het systeem verstuurt daarom een automatische herinneringse-mail. En 'heel toevallig' komt er ook een advertentie op sociale media voorbij. Daarvoor heb je in je advertentietool namelijk specifieke targetgroups ingesteld.

Iedere klantreis verloopt anders. Je contactpersonen bewandelen dan ook verschillende paden binnen Journey Automation. Dankzij de geautomatiseerde contactmomenten reageer je sneller en efficiënter. Bovendien krijgen je (toekomstige) klanten een consistente merkbeleving. Wat natuurlijk goed voor je klanttevredenheid, klantloyaliteit, conversie en merkimago is.

Met je gewone workflows automatiseer je allerlei processen met logica en acties. Denk aan e-mails, taken en deal-updates. Journey Automation laat je zien hoe klanten écht door je processen bewegen. En waar ze afhaken. Volledig gevisualiseerd. Je kunt er ook automatisering aan koppelen. Maar het is vooral bedoeld om meer inzicht te krijgen. En om de klantreis te sturen en te optimaliseren.

Hoe werkt Journey Automation in HubSpot?Geautomatiseerde journey in HubSpot maken

Een geautomatiseerde klantreis in HubSpot bouw je helemaal zelf of met een sjabloon. Laat je AI erbij helpen? Dan maak je het jezelf zo makkelijk mogelijk. Dit moet je doen:

Stap 1: Triggers instellen

Iedere klantreis begint met een startpunt: een trigger. Met deze trigger activeer je de automatisering.

Triggers instellen bij Journey Automation in HubspotDenk bijvoorbeeld aan het invullen van een formulier. Aan het bezoeken van een specifieke websitepagina. Aan het klikken op een e-mail. En aan het behalen van een bepaalde lead score. De triggers van je geautomatiseerde klantreis bepaal je zelf.

👉 TIP: Wijs eigenschapswaarden aan de verschillende fasen van de klantreis toe. Voldoet een contactpersoon nu aan zo’n eigenschapswaarde? Dan wordt hij of zij automatisch voor de journey-fase ingeschreven. Op dezelfde manier schrijf je contacten ook weer uit.

Stap 2: Vertakkingen, logica en acties bepalen

Vertakkingen bij Journey Automation in HubSpot maken met de AI-aangedreven Breeze Copilot

HubSpot laat je met een visuele builder verschillende paden instellen. Daarbij gebruik je "if/then"-regels zoals:

  • Komt iemand op de offertepagina? Stuur dan na 2 dagen een herinnering.
  • Reageert iemand niet op een e-mail? Stuur dan een opvolgbericht.
  • Bereikt een lead een hoge lead score? Wijs de persoon dan aan een sales medewerker toe.

Er is van alles mogelijk. Zoals e-mails verzenden, taken aanmaken, interne meldingen versturen, contacten bijwerken en lijstlidmaatschappen aanpassen. Op het moment dat jij dat wilt.

Zo bouw je bijvoorbeeld eenvoudig pauzes in. Laat je jouw e-mails alleen op werkdagen versturen. En stel je acties uit totdat iemand bepaald bedrag vertoont. Zoals een e-mail beantwoorden, een offerte openen, een afspraak inplannen of je prijzenpagina bezoeken. 

Met de gegevens uit je CRM-database en AI maak je de content zo persoonlijk mogelijk. De content pas je bijvoorbeeld aan met iemands naam of een bedrijfsnaam. En op basis van gedrag of een branche. Net wat jij wilt. 

👉 TIP: Weet je dat je met HubSpot’s Breeze Copilot handmatig acties aan klantreisfasen kunt toevoegen? Klik op ‘Bouwen met Copilot’, voer je prompt in en verstuur je opdracht. Binnen no time stelt de AI-assistent je allerlei workflow-acties voor.

Stap 3: Analyseren en optimaliseren

Statistieken van Journey Automation in Hubspot

Heb je de geautomatiseerde klantreis ingesteld? Alle benodigde content eraan vastgeplakt? En de workflow gecontroleerd en gepubliceerd? Dan wil je er natuurlijk het maximale uithalen. Daarom is het belangrijk om de resultaten te meten.

In je statistieken zie je onder andere de open rates en conversies per klantreisfase. En de momenten waarop mensen afhaken of juist doorstromen. Zodat je continu kunt bijsturen en verbeteren.

👉 TIP: Wil je jouw geautomatiseerde klantreizen hergebruiken? Bijvoorbeeld om voor verschillende persona's dezelfde 'journeys' te bouwen. Kloon ze dan.

Ook aan de slag?

Wil je klantreizen in HubSpot automatiseren, maar weet je niet waar te beginnen? Bij Systony helpen we je met het opzetten, testen en optimaliseren van jouw Journey Automation. Vraag hieronder gerust vrijblijvend advies aan of plan een demo bij ons in. We helpen je graag op weg!

Aanmelden per e-mail