Journey Automation in HubSpot: hoe werkt dat?
van Floris van Muijen op 24-7-25 14:21
Steeds meer bedrijven willen hun klantreis automatiseren. Waarom?
- Het zorgt voor consistente én persoonlijke klantervaringen.
- Je volgt je (toekomstige) klanten beter op.
- Er is minder handmatig werk, dus je bespaart er tijd mee.
In HubSpot heet dit Journey Automation. Maar wat is het nou precies? En hoe werkt het in de praktijk? Hieronder leg ik het je stap voor stap uit.
Wat is Journey Automation in HubSpot?
Journey Automation betekent dat je de volledige klantreis automatiseert. Denk bijvoorbeeld aan leadgeneratie en lead nurturing. En aan betrokkenheidscampagnes waarbij je hoopt dat inactieve leads opnieuw aanhaken.
Eén keer stel je een slimme workflow in. Daarna doet HubSpot de rest voor je. Hierbij automatiseer je jouw e-mails, WhatsApp-berichten, sms-jes, taken, meldingen, segmentatie en lead scoring met leadgedrag en leadkenmerken.
Twee simpele voorbeelden:
Voorbeeld 1: Een nieuwe lead vult een formulier op je website in. Daarna ontvangt de lead automatisch een welkomstmail.
Voorbeeld 2: Een potentiële klant bekijkt een product op je website. Stopt het daarna in een winkelwagentje… maar verlaat dat zonder het product af te rekenen. Het systeem verstuurt daarom een automatische herinneringse-mail. En 'heel toevallig' komt er ook een advertentie op sociale media voorbij. Daarvoor heb je in je advertentietool namelijk specifieke targetgroups ingesteld.
Iedere klantreis verloopt anders. Je contactpersonen bewandelen dan ook verschillende paden binnen Journey Automation. Dankzij de geautomatiseerde contactmomenten reageer je sneller en efficiënter. Bovendien krijgen je (toekomstige) klanten een consistente merkbeleving. Wat natuurlijk goed voor je klanttevredenheid, klantloyaliteit, conversie en merkimago is.
Met je gewone workflows automatiseer je allerlei processen met logica en acties. Denk aan e-mails, taken en deal-updates. Journey Automation laat je zien hoe klanten écht door je processen bewegen. En waar ze afhaken. Volledig gevisualiseerd. Je kunt er ook automatisering aan koppelen. Maar het is vooral bedoeld om meer inzicht te krijgen. En om de klantreis te sturen en te optimaliseren.
Hoe werkt Journey Automation in HubSpot?
Een geautomatiseerde klantreis in HubSpot bouw je helemaal zelf of met een sjabloon. Laat je AI erbij helpen? Dan maak je het jezelf zo makkelijk mogelijk. Dit moet je doen:
Stap 1: Triggers instellen
Iedere klantreis begint met een startpunt: een trigger. Met deze trigger activeer je de automatisering.
Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een formulier. Aan het bezoeken van een specifieke websitepagina. Aan het klikken op een e-mail. En aan het behalen van een bepaalde lead score. De triggers van je geautomatiseerde klantreis bepaal je zelf.
👉 TIP: Wijs eigenschapswaarden aan de verschillende fasen van de klantreis toe. Voldoet een contactpersoon nu aan zo’n eigenschapswaarde? Dan wordt hij of zij automatisch voor de journey-fase ingeschreven. Op dezelfde manier schrijf je contacten ook weer uit.
Stap 2: Vertakkingen, logica en acties bepalen
HubSpot laat je met een visuele builder verschillende paden instellen. Daarbij gebruik je "if/then"-regels zoals:
- Komt iemand op de offertepagina? Stuur dan na 2 dagen een herinnering.
- Reageert iemand niet op een e-mail? Stuur dan een opvolgbericht.
- Bereikt een lead een hoge lead score? Wijs de persoon dan aan een sales medewerker toe.
Er is van alles mogelijk. Zoals e-mails verzenden, taken aanmaken, interne meldingen versturen, contacten bijwerken en lijstlidmaatschappen aanpassen. Op het moment dat jij dat wilt.
Zo bouw je bijvoorbeeld eenvoudig pauzes in. Laat je jouw e-mails alleen op werkdagen versturen. En stel je acties uit totdat iemand bepaald bedrag vertoont. Zoals een e-mail beantwoorden, een offerte openen, een afspraak inplannen of je prijzenpagina bezoeken.
Met de gegevens uit je CRM-database en AI maak je de content zo persoonlijk mogelijk. De content pas je bijvoorbeeld aan met iemands naam of een bedrijfsnaam. En op basis van gedrag of een branche. Net wat jij wilt.
👉 TIP: Weet je dat je met HubSpot’s Breeze Copilot handmatig acties aan klantreisfasen kunt toevoegen? Klik op ‘Bouwen met Copilot’, voer je prompt in en verstuur je opdracht. Binnen no time stelt de AI-assistent je allerlei workflow-acties voor.
Stap 3: Analyseren en optimaliseren
Heb je de geautomatiseerde klantreis ingesteld? Alle benodigde content eraan vastgeplakt? En de workflow gecontroleerd en gepubliceerd? Dan wil je er natuurlijk het maximale uithalen. Daarom is het belangrijk om de resultaten te meten.
In je statistieken zie je onder andere de open rates en conversies per klantreisfase. En de momenten waarop mensen afhaken of juist doorstromen. Zodat je continu kunt bijsturen en verbeteren.
👉 TIP: Wil je jouw geautomatiseerde klantreizen hergebruiken? Bijvoorbeeld om voor verschillende persona's dezelfde 'journeys' te bouwen. Kloon ze dan.
Ook aan de slag?
Wil je klantreizen in HubSpot automatiseren, maar weet je niet waar te beginnen? Bij Systony helpen we je met het opzetten, testen en optimaliseren van jouw Journey Automation. Vraag hieronder gerust vrijblijvend advies aan of plan een demo bij ons in. We helpen je graag op weg!
- juli 2025 (9)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)