Hoe gebruik je HubSpot AI in je salesstrategie? Win je deals gericht
van Maarten de Wit op 4-9-25 8:59
Als verkoper wil je jouw grootste saleskansen pakken. Maar kopers zijn slimmer en kritischer dan ooit. Want wil je producten vergelijken of een goede leverancier voor iets vinden? Dan hoef je jouw vragen alleen nog maar aan een AI-aangedreven chatbot zoals ChatGPT te stellen. Binnen no time heb je alle antwoorden beschikbaar.
Deze trend zorgt voor nieuwe kansen, maar ook voor bedreigingen. Voor je marketingcollega’s om goed in beeld bij de doelgroep te blijven. En voor jou - als verkoper - om je deals gericht te winnen. Hoe je HubSpot AI slim voor je salesstrategie inzet lees je in dit blog.
HubSpot AI is als extra ogen, oren én handjes
Je kunt HubSpot AI als extra ogen, oren én handjes zien. Het helpt je namelijk om het gedrag van je leads beter te begrijpen. Om prioriteiten te stellen. En om te voorspellen welke deals echt kansrijk zijn. Waardoor je minder tijd aan koud bellen verliest. En dus meer tijd overhoudt voor werk dat er écht toe doet.
Alle slimme AI-functionaliteiten zijn al ingebouwd. In losse salestools en ingewikkelde koppelingen hoef je dan ook niet te investeren. Natuurlijk moet je de alles-in-1 CRM-software wel eerst goed implementeren. Maar vaak lukt dat al binnen 2 tot 3 maanden. En daarna maak je gelijk vlieguren met je nieuwe tools!
Zo helpt HubSpot AI je aan betere salesresultaten
Hieronder neem ik 5 van HubSpot’s beste AI-aangedreven salestools onder de loep.
Leads met een koopintentie
Buyer Intent laat je (anonieme) leads uit je ‘targetgroup’ met een koopintentie zien. Zodat je precies weet wie er interesse tonen. Denk bij koopsignalen bijvoorbeeld aan:
- Het bezoeken van je prijzenpagina.
- Meerdere keren op je website terugkomen.
- Op e-mails met een aanbieding klikken.
- Het downloaden van cases en whitepapers.
HubSpot vangt die signalen automatisch voor je op. En koppelt ze daarna aan de contactpersonen en bedrijven in je CRM-systeem. Staat een contact nog niet in je CRM-database? Dan voeg je die eenvoudig toe als je dat wilt. Want HubSpot maakt ook de anonieme websitebezoekers voor je inzichtelijk.
Leads met een grote verkoopkans
Met HubSpot Lead Scoring kwalificeer je jouw leads met je Ideal Customer Profile (ICP). Je ideale klanten dus.
De leadscores maken inzichtelijk hoe groot de kans is dat een contactpersoon of bedrijf klant wordt. Bijvoorbeeld op basis van gedrag en bepaalde kenmerken. Zo houdt de AI-tool bijvoorbeeld rekening met de bedrijfsgrootte, de bedrijfsomzet, de regio en de lifecycle stage. Daarnaast kijkt de AI-functie onder andere naar:
- Websitebezoek
- Abonnementen op je nieuwsbrief
- Kliks op je CTA’s (calls-to-action)
- Reacties op je marketing e-mails
- Fit scores op basis van demografische informatie.
Dankzij deze AI-tool draagt de marketingafdeling alleen nog lauwe en warme leads aan sales over. Die perfect bij jouw doelgroep passen. Zodat je je als verkoper op de beste verkoopkansen kunt richten. En tijdverspilling aan leads die waarschijnlijk toch niet kopen elimineert.
Verrijking van je verkoopdata
Verkopen is veel makkelijker als je over veel relevante verkoopdata beschikt. Maar hoe vaak ontbreken er belangrijke gegevens in je CRM-database? Denk bijvoorbeeld aan ontbrekende functietitels, telefoonnummers en branchegegevens.
Met gegevensverrijking van HubSpot’s Breeze Intelligence los je dit probleem grotendeels op. Deze AI-tool vult veel ontbrekende informatie namelijk automatisch aan. De database die HubSpot hiervoor gebruikt bevat miljoenen gegevens van bedrijven over de hele wereld. Zo weet je bijvoorbeeld meteen:
- Met wie je contact moet opnemen.
- In welke sector een bedrijf opereert.
- Of de regio en het bedrijfsformaat bij jouw doelgroep aansluiten.
En dat zonder dat je daar zelf handmatig research voor hoeft te doen.
AI-aangedreven verkoophulp
Als verkoper heb je geen tijd te verliezen. Je wilt snel weten wat je moet doen, zonder daarvoor je CRM-database door te spitten. Dankzij de Sales Workspace krijg je de focus die je nodig hebt. Zo zie je in één oogopslag welke deals je op moet pakken. Welke leads een follow-up nodig hebben. En welke taken prioriteit hebben. Maar dat is nog niet alles.
Je Prospecting Agent helpt je om je leads en klanten zo slim mogelijk op te volgen. Zo vertelt deze AI-assistent je bijvoorbeeld wie je moet bellen of e-mailen. Waarom je dat moet doen. En wat het juiste moment is om dat te doen. Bijvoorbeeld zo:
- “Bel vandaag Sophie van Jansen BV. Ze bekeek gisteren je prijzenpagina en opende een offerte.”
- “Volg deal Y op. Deze deal is namelijk 5 dagen inactief en was vorige week nog warm.”
- “Plan een nieuwe meeting met Quin. Hij heeft namelijk je demo-aanvraag geopend, maar nog niet gereageerd.”
Vervolgens helpt de AI-assistent je ook met de uitvoering. Bijvoorbeeld door alvast een gepersonaliseerde e-mail voor je op te stellen. Met je CRM-data als basis. Denk hierbij bijvoorbeeld aan alle contactdata, gedragssignalen, deal-informatie en custom properties. Zoals voorkeurstaal, product interesse en leadbron. En externe bronnen die je aan je CRM-database hebt gekoppeld, zoals LinkedIn.
Deze 2 AI-tools nemen je zo dus heel wat werk uit handen.
Realistische forecast analyses
Veel verkoopprognoses zijn op gevoel of verouderde data gebaseerd. Maar niet in HubSpot. Breeze Intelligence maakt jouw forecasting analyses namelijk wél betrouwbaar.
Deze AI-tool analyseert het gedrag van je leads, je pijplijn en je verkoopresultaten. Daarnaast kijkt de tool naar de koopsignalen van je leads en prospects. Natuurlijk in relatie tot de fase van het kooptraject waarin zij zitten. Vervolgens krijg je real-time antwoord op vragen als:
- Gaan we onze maandtarget behalen?
- Welke deals hebben de grootste verkoopkans?
- Welke verkoper heeft ondersteuning bij het behalen van de verkooptargets nodig?
Dat maakt je salesoverleg concreet, je planning realistisch en je stuurinformatie sterk. Geen natte vingerwerk meer, maar een data-gedreven salesstrategie!
Meer vette salestools voor je AI verkoopstrategie
Dit zijn 5 AI-aangedreven verkooptools, die ik zelf heel vet vind. Maar er zijn nog veel meer gave functies.
Denk bijvoorbeeld aan de Copilot en de ChatGPT connector. Waarmee je eenvoudig de data in je CRM-database onderzoekt. Alleen maar door een simpele vraag te stellen, zoals: ‘Toon me alle deals, die ik deze maand kan sluiten.’ HubSpot geeft je direct het antwoord. Inclusief allerlei relevante context.
Of denk aan Research Intent. Waarmee je inzicht krijgt in bedrijven die bepaalde onderwerpen online onderzoeken. Oók van bedrijven die nog niet in je CRM-database staan! De doelmarkten en onderwerpen stel je hiervoor zelf in.
En denk aan de transcriptiefunctie in de mobiele app. Als je onderweg bent hoef je jouw gespreksverslagen alleen nog maar in te spreken. HubSpot AI zet ze automatisch voor je om in doorzoekbare tekst. En ook visitekaartjes hoef je alleen nog maar te scannen. Je CRM-database neemt de gegevens automatisch over. Het is teveel om op te noemen.
Zoeken, filteren, query’s draaien en rapportages bouwen kan nog wel. Maar is met al deze vette AI-tools vaak niet meer nodig. Je ontvangt vanzelf een melding als het tijd is om aan de slag te gaan.
Aan de slag met een AI-aangedreven salesstrategie in HubSpot?
HubSpot AI helpt je met real-time verkoopdata, slimme verkoopinzichten en praktische verkooptips. Waardoor je proactief werkt, slimme prioriteiten stelt en meer échte verkooptijd overhoudt. Kortom: je hebt veel meer grip op je verkoopproces.
Zodra het gedrag van je leads en prospects verandert passen de AI-tools je takenlijst gelijk aan. Schakelen tussen tools is niet meer nodig. Alles gebeurt namelijk binnen HubSpot. En de kans op conversie is met alle AI-aangedreven verkoophulp aanzienlijk hoger.
Zie jij zo’n AI-aangedreven salesstrategie in HubSpot wel zitten? Boek hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in mijn agenda. Dan laat ik je alle mogelijkheden graag zien.
- september 2025 (1)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)