HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe gebruik je HubSpot AI in je salesstrategie? Win je deals gericht

Hoe gebruik je HubSpot AI in je salesstrategie? Win je deals gericht
8:12

Hoe gebruik je HubSpot AI in je salesstrategie Win je deals gericht

Als verkoper wil je jouw grootste saleskansen pakken. Maar kopers zijn slimmer en kritischer dan ooit. Want wil je producten vergelijken of een goede leverancier voor iets vinden? Dan hoef je jouw vragen alleen nog maar aan een AI-aangedreven chatbot zoals ChatGPT te stellen. Binnen no time heb je alle antwoorden beschikbaar.

Deze trend zorgt voor nieuwe kansen, maar ook voor bedreigingen. Voor je marketingcollega’s om goed in beeld bij de doelgroep te blijven. En voor jou - als verkoper - om je deals gericht te winnen. Hoe je HubSpot AI slim voor je salesstrategie inzet lees je in dit blog.

HubSpot AI is als extra ogen, oren én handjes

Je kunt HubSpot AI als extra ogen, oren én handjes zien. Het helpt je namelijk om het gedrag van je leads beter te begrijpen. Om prioriteiten te stellen. En om te voorspellen welke deals echt kansrijk zijn. Waardoor je minder tijd aan koud bellen verliest. En dus meer tijd overhoudt voor werk dat er écht toe doet.

Alle slimme AI-functionaliteiten zijn al ingebouwd. In losse salestools en ingewikkelde koppelingen hoef je dan ook niet te investeren. Natuurlijk moet je de alles-in-1 CRM-software wel eerst goed implementeren. Maar vaak lukt dat al binnen 2 tot 3 maanden. En daarna maak je gelijk vlieguren met je nieuwe tools!

Zo helpt HubSpot AI je aan betere salesresultaten

Hieronder neem ik 5 van HubSpot’s beste AI-aangedreven salestools onder de loep.

Leads met een koopintentie

Buyer Intent laat je (anonieme) leads uit je ‘targetgroup’ met een koopintentie zien. Zodat je precies weet wie er interesse tonen. Denk bij koopsignalen bijvoorbeeld aan:

  • Het bezoeken van je prijzenpagina.
  • Meerdere keren op je website terugkomen.
  • Op e-mails met een aanbieding klikken.
  • Het downloaden van cases en whitepapers.

HubSpot vangt die signalen automatisch voor je op. En koppelt ze daarna aan de contactpersonen en bedrijven in je CRM-systeem. Staat een contact nog niet in je CRM-database? Dan voeg je die eenvoudig toe als je dat wilt. Want HubSpot maakt ook de anonieme websitebezoekers voor je inzichtelijk.

Leads met een grote verkoopkans

Met HubSpot Lead Scoring kwalificeer je jouw leads met je Ideal Customer Profile (ICP). Je ideale klanten dus. 

De leadscores maken inzichtelijk hoe groot de kans is dat een contactpersoon of bedrijf klant wordt. Bijvoorbeeld op basis van gedrag en bepaalde kenmerken. Zo houdt de AI-tool bijvoorbeeld rekening met de bedrijfsgrootte, de bedrijfsomzet, de regio en de lifecycle stage. Daarnaast kijkt de AI-functie onder andere naar:

  • Websitebezoek
  • Abonnementen op je nieuwsbrief
  • Kliks op je CTA’s (calls-to-action)
  • Reacties op je marketing e-mails
  • Fit scores op basis van demografische informatie.

Dankzij deze AI-tool draagt de marketingafdeling alleen nog lauwe en warme leads aan sales over. Die perfect bij jouw doelgroep passen. Zodat je je als verkoper op de beste verkoopkansen kunt richten. En tijdverspilling aan leads die waarschijnlijk toch niet kopen elimineert.

Verrijking van je verkoopdata

Verkopen is veel makkelijker als je over veel relevante verkoopdata beschikt. Maar hoe vaak ontbreken er belangrijke gegevens in je CRM-database? Denk bijvoorbeeld aan ontbrekende functietitels, telefoonnummers en branchegegevens.

Met gegevensverrijking van HubSpot’s Breeze Intelligence los je dit probleem grotendeels op. Deze AI-tool vult veel ontbrekende informatie namelijk automatisch aan. De database die HubSpot hiervoor gebruikt bevat miljoenen gegevens van bedrijven over de hele wereld. Zo weet je bijvoorbeeld meteen:

  • Met wie je contact moet opnemen.
  • In welke sector een bedrijf opereert.
  • Of de regio en het bedrijfsformaat bij jouw doelgroep aansluiten.

En dat zonder dat je daar zelf handmatig research voor hoeft te doen.

AI-aangedreven verkoophulp

Als verkoper heb je geen tijd te verliezen. Je wilt snel weten wat je moet doen, zonder daarvoor je CRM-database door te spitten. Dankzij de Sales Workspace krijg je de focus die je nodig hebt. Zo zie je in één oogopslag welke deals je op moet pakken. Welke leads een follow-up nodig hebben. En welke taken prioriteit hebben. Maar dat is nog niet alles.

Je Prospecting Agent helpt je om je leads en klanten zo slim mogelijk op te volgen. Zo vertelt deze AI-assistent je bijvoorbeeld wie je moet bellen of e-mailen. Waarom je dat moet doen. En wat het juiste moment is om dat te doen. Bijvoorbeeld zo:

  • “Bel vandaag Sophie van Jansen BV. Ze bekeek gisteren je prijzenpagina en opende een offerte.”
  • “Volg deal Y op. Deze deal is namelijk 5 dagen inactief en was vorige week nog warm.”
  • “Plan een nieuwe meeting met Quin. Hij heeft namelijk je demo-aanvraag geopend, maar nog niet gereageerd.”

Vervolgens helpt de AI-assistent je ook met de uitvoering. Bijvoorbeeld door alvast een gepersonaliseerde e-mail voor je op te stellen. Met je CRM-data als basis. Denk hierbij bijvoorbeeld aan alle contactdata, gedragssignalen, deal-informatie en custom properties. Zoals voorkeurstaal, product interesse en leadbron. En externe bronnen die je aan je CRM-database hebt gekoppeld, zoals LinkedIn. 

Deze 2 AI-tools nemen je zo dus heel wat werk uit handen. 

Realistische forecast analyses

Veel verkoopprognoses zijn op gevoel of verouderde data gebaseerd. Maar niet in HubSpot. Breeze Intelligence maakt jouw forecasting analyses namelijk wél betrouwbaar.

Deze AI-tool analyseert het gedrag van je leads, je pijplijn en je verkoopresultaten. Daarnaast kijkt de tool naar de koopsignalen van je leads en prospects. Natuurlijk in relatie tot de fase van het kooptraject waarin zij zitten. Vervolgens krijg je real-time antwoord op vragen als:

  • Gaan we onze maandtarget behalen?
  • Welke deals hebben de grootste verkoopkans?
  • Welke verkoper heeft ondersteuning bij het behalen van de verkooptargets nodig?

Dat maakt je salesoverleg concreet, je planning realistisch en je stuurinformatie sterk. Geen natte vingerwerk meer, maar een data-gedreven salesstrategie!



Meer vette salestools voor je AI verkoopstrategie

Dit zijn 5 AI-aangedreven verkooptools, die ik zelf heel vet vind. Maar er zijn nog veel meer gave functies.

Denk bijvoorbeeld aan de Copilot en de ChatGPT connector. Waarmee je eenvoudig de data in je CRM-database onderzoekt. Alleen maar door een simpele vraag te stellen, zoals: ‘Toon me alle deals, die ik deze maand kan sluiten.’ HubSpot geeft je direct het antwoord. Inclusief allerlei relevante context. 

Of denk aan Research Intent. Waarmee je inzicht krijgt in bedrijven die bepaalde onderwerpen online onderzoeken. Oók van bedrijven die nog niet in je CRM-database staan! De doelmarkten en onderwerpen stel je hiervoor zelf in. 

En denk aan de transcriptiefunctie in de mobiele app. Als je onderweg bent hoef je jouw gespreksverslagen alleen nog maar in te spreken. HubSpot AI zet ze automatisch voor je om in doorzoekbare tekst. En ook visitekaartjes hoef je alleen nog maar te scannen. Je CRM-database neemt de gegevens automatisch over. Het is teveel om op te noemen.

Zoeken, filteren, query’s draaien en rapportages bouwen kan nog wel. Maar is met al deze vette AI-tools vaak niet meer nodig. Je ontvangt vanzelf een melding als het tijd is om aan de slag te gaan.

Aan de slag met een AI-aangedreven salesstrategie in HubSpot?

HubSpot AI helpt je met real-time verkoopdata, slimme verkoopinzichten en praktische verkooptips. Waardoor je proactief werkt, slimme prioriteiten stelt en meer échte verkooptijd overhoudt. Kortom: je hebt veel meer grip op je verkoopproces.

Zodra het gedrag van je leads en prospects verandert passen de AI-tools je takenlijst gelijk aan. Schakelen tussen tools is niet meer nodig. Alles gebeurt namelijk binnen HubSpot. En de kans op conversie is met alle AI-aangedreven verkoophulp aanzienlijk hoger. 

Zie jij zo’n AI-aangedreven salesstrategie in HubSpot wel zitten? Boek hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in mijn agenda. Dan laat ik je alle mogelijkheden graag zien.

 

Aanmelden per e-mail