HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe meet je CRM succes?

crm-puzzleHoe meet je CRM succes? Dit is een vraag die ik regelmatig krijg. Èn eentje die mij waarschijnlijk nog vaker bezighoudt.

Als CRM-implementator kom ik bij de meest diverse bedrijven. Een implementatie begint eigenlijk altijd met dezelfde soort vragen:

  • Waarom wil jouw organisatie in een (nieuw) CRM-systeem investeren?

  • Wat zijn jullie belangrijkste succesfactoren?
Ik krijg dan de meest uiteenlopende antwoorden terug. De gehaaide salesmanager zegt: "Ik wil meer omzet". Een ander vertelt mij juist: "ik wil meer inzicht in mijn klanten".

Er zijn duizenden redenen te bedenken waarom een organisatie een CRM-systeem wil implementeren. Meestal is er in ieder geval een prima basis om een CRM-project te starten.

We zorgen eerst voor een gedetailleerde CRM-strategie, die perfect aansluit op de wensen en behoeften van het bedrijf. Het projectteam wordt samengesteld en de doelen zijn duidelijk. Vandaar uit passen we de processen aan en richten we de software in.

Ook het trainen van de gebruikers is natuurlijk belangrijk bij dit traject. Zij moeten namelijk een succes maken van het nieuwe CRM-systeem. Het is daarom heel belangrijk, dat zij het systeem accepteren en gedisciplineerd gaan bijhouden.

Tenslotte is iedereen blij en ik denk bij mezelf "Job well done".

Optimale CRM-processen

➥ Maar hoe weten we nu of de CRM-processen optimaal zijn?
➥ Is die verhoging in omzet wel het maximaal haalbare?
➥ Of zit er misschien meer in de pijplijn?
➥ Geeft dat inzicht in de klant ook de juiste triggers voor upselling en cross selling?

Dat zijn vragen die ik mezelf stel. Tegelijkertijd is het ook aan mij om de antwoorden te geven.

Sinds 2002 implementeer ik CRM-systemen. Bij Systony zijn we met het implementeren van Maximizer CRM gestart. Algauw was onze klantenretentie de hoogste van de 53 Maximizer partners in EMEA. Natuurlijk waren we daar zeer trots op!

Ook al heb ik jarenlange ervaring met 4 fantastische CRM-systemen. Toch wil ik nog steeds graag zeker weten of de optimale processen zijn ingericht. Ik denk dat ik samen met mijn team het beste heb geleverd. Maar hoe kan ik nu nagaan of dit ook echt waar is?

Zelf kom ik er steeds weer op uit dat er altijd ruimte is voor verbetering. En dat CRM-optimalisatie daarom nooit klaar is. Dat hoort ook een beetje bij zakendoen. Er is geen tijd om achterover te leunen. De wereld van het zakendoen verandert namelijk continu.

Waar sta je met jouw CRM succes?

ebook_7steps_crm_performanceDenk bijvoorbeeld eens aan internetmarketing en hoe belangrijk dat vandaag de dag is. Waar ben je nog zonder een goede online strategie? Waarbij je jouw processen optimaal stroomlijnt en afstemt op jouw klanten?

En toch zijn er nog steeds bedrijven, die daar niets mee doen. Wanneer komen ze tot de conclusie, dat ze de resultaten wel meetbaar willen maken? Dat ze willen weten wat hun marketing, sales en service activiteiten opleveren?

En is het in dit geval ook meten=weten? Meten is eigenlijk gewoon een tussenstand. Het is noodzakelijk om te weten waar je op dit moment staat. Van daaruit kun je namelijk verder...

Hoe ver je ook in een CRM-proces zit. Het altijd nuttig is om te kijken naar waar je staat en naar waar je naar toe moet. Je hebt daarvoor een goed CRM-softwarepakket nodig, dat jou helpt om je doelen te behalen. Maar dat ook in staat is om met jouw organisatie mee te groeien wanneer dit nodig is.

CRM is dan ook niet statisch; het moet juist heel flexibel zijn! Want tegen de tijd dat je klaar bent, begin je gewoon weer opnieuw.

Met de inzichten van vandaag reageren op de processen van morgen. Dat is een interessante uitdaging en maakt dat ik plezier heb in mijn werk. En dat terwijl ik een race loop die nooit klaar is. Laat ik dan maar van de reis genieten!

In de loop van de jaren hebben wij een aardig portfolio opgebouwd met handige en relevante artikelen. Hopelijk helpen ze jou bij een succesvolle CRM-implementatie!

crm checklist breng jouw crm-behoefte in kaart

Ontvang updates per email