HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Maak complex databeheer makkelijk met HubSpot’s Data Studio

Maak complex databeheer makkelijk met HubSpot’s Data Studio
4:25

Maak complex databeheer makkelijk met HubSpot’s Data Studio

Beschik je over een enorme berg met data? In Excel-lijsten, in je CRM-systeem, in losse tools... Hoe ga je daar dan zo slim mogelijk mee om? 

Veel bedrijven worstelen met deze vraag. Logisch ook. Zeker nu de databerg door Artificial Intelligence (AI) steeds sneller groeit. Want weet je goed met je data om te gaan? Dan verstevig je jouw concurrentiepositie daarmee. Terwijl je misschien kopje onder gaat als je op de vertrouwde manier blijft doorwerken.

Gelukkig zijn er tegenwoordig tools, die complex databeheer makkelijk voor je maken. HubSpot’s Data Hub is daar een mooi voorbeeld van. In dit artikel zoom ik op een onderdeel hiervan in: Data Studio

Wat is Data Studio van HubSpot?

Data Studio in HubSpotIn de Data Studio van HubSpot combineer je de gegevens van je volledige tech-stack. Alle klantgegevens komen in één gebruiksvriendelijke spreadsheetachtige interface samen. Zodat je er ook zonder technische kennis makkelijk mee werkt. 

Qua uiterlijk lijkt het een beetje op Excel en Google Sheets. Maar HubSpot’s Data Studio is veel slimmer. In datasheets combineer je de data van verschillende bronnen. Zoals van je CRM-systeem, ERP-software, Google Ads Manager en LinkedIn. Daarna gebruik je de informatie voor je:

  • Segmentatie
  • Campagnes
  • Automatiseringen
  • Rapportages

Al je data verzamel je dus automatisch op één centrale plek. Zodat je over een complete basis beschikt. Om hyper-gepersonaliseerde marketingcampagnes te lanceren. Om de juiste strategische beslissingen te nemen. Om repeterende taken aan AI Agents over te dragen. En nog zoveel meer! 

Hoe werkt HubSpot’s Data Studio?

Externe bron toevoegen met HubSpot Data StudioMet Data Studio combineer je de klantgegevens uit je hele bedrijf. Hoe het werkt? Je kiest welke bronnen je wilt inzetten. Binnen een paar klikken heb je één dataset waarin de gegevens samenkomen. Met 3 voorbeelden leg ik het aan je uit:

Voorbeeld 1: Omzetrapportages 

Sync to CRM met HubSpot Data StudioStel: je wilt een omzetrapportage genereren. Hiervoor heb je de gegevens uit je boekhoudsysteem nodig. Met gegevenssynchronisatie haal je de benodigde gegevens automatisch naar je Data Studio toe.
 
Je maakt een dataset (een tabel met data) met contactgegevens in HubSpot aan. En daar voeg je de omzetgegevens uit je boekhoudsysteem aan toe. Je maakt de berekeningen die je nodig hebt. Zelf óf met de hulp van AI. Bijvoorbeeld voor de Customer Lifetime Value of voor achterstallige facturen. En je dataset is al klaar om mee te rapporteren.

Voorbeeld 2: Segmentatie 

Slimme kolommen in HubSpot Data StudioStel: je werkt met 2 verschillende softwarepakketten, waarmee je gedragsgegevens bijhoudt. Bijvoorbeeld HubSpot’s CRM-database en de webinarsoftware van WebinarGeek. Met deze gegevens wil je contacten targeten, die minimaal 1 webinar hebben bijgewoond. 

Nu voeg je de WebinarGeek-gegevens aan de dataset met HubSpot’s contactgegevens toe. Met slimme AI-aangedreven kolommen vat je bepaalde gegevens samen. Bijvoorbeeld het aantal bijgewoonde webinars. Met filters maak je vervolgens een lijst met alleen deze betrokken contactpersonen. Et voilà: je kunt je doelgroep ermee gaan targeten!

Voorbeeld 3: E-mail Automation

Stel: je wilt een gepersonaliseerde e-mailcampagne met gebruiksgegevens van je producten creëren. Deze gegevens staan in je ERP-systeem. Laten we zeggen SAP. Dit doe je op dezelfde manier als bij de 2 voorbeelden hiervoor.

Je dataset bestaat uit een tabel met bedrijfsgegevens en SAP-gegevens. Je voegt de slimme kolommen en formules die je wilt gebruiken toe. Hiermee categoriseer je de bedrijven bijvoorbeeld op basis van het productgebruik (hoog, gemiddeld, laag).

Je workflow bouw je op, zodra je de dataset opgeslagen hebt. Alle gegevens uit de (slimme) kolommen kun je voor je workflow-acties inzetten.

👉 TIP: Voeg met AI een ‘slimme kolom’ toe, die je met webgegevens vult. Hiervoor geef je bijvoorbeeld de volgende opdracht aan HubSpot’s Data Agent: ‘Voor welke functies werft dit bedrijf mensen?’

Is HubSpot’s Data Studio wat voor jou?

Wil jij je klantdata beheersen en slim inzetten? Dan is HubSpot’s Data Studio een gouden oplossing. Want deze AI-tool maakt complex databeheer makkelijk voor je. Het helpt je om betere campagnes te draaien. Om diepgaande rapportages te bouwen. En om je klanten zo persoonlijk mogelijk te bedienen. 

Zien hoe makkelijk het is? Boek hieronder een vrijblijvende afspraak in onze agenda:

 

Aanmelden per e-mail