Maak complex databeheer makkelijk met HubSpot’s Data Studio
van Maarten de Wit op 16-12-25 9:09

Beschik je over een enorme berg met data? In Excel-lijsten, in je CRM-systeem, in losse tools... Hoe ga je daar dan zo slim mogelijk mee om?
Veel bedrijven worstelen met deze vraag. Logisch ook. Zeker nu de databerg door Artificial Intelligence (AI) steeds sneller groeit. Want weet je goed met je data om te gaan? Dan verstevig je jouw concurrentiepositie daarmee. Terwijl je misschien kopje onder gaat als je op de vertrouwde manier blijft doorwerken.
Gelukkig zijn er tegenwoordig tools, die complex databeheer makkelijk voor je maken. HubSpot’s Data Hub is daar een mooi voorbeeld van. In dit artikel zoom ik op een onderdeel hiervan in: Data Studio.
Wat is Data Studio van HubSpot?
In de Data Studio van HubSpot combineer je de gegevens van je volledige tech-stack. Alle klantgegevens komen in één gebruiksvriendelijke spreadsheetachtige interface samen. Zodat je er ook zonder technische kennis makkelijk mee werkt.
Qua uiterlijk lijkt het een beetje op Excel en Google Sheets. Maar HubSpot’s Data Studio is veel slimmer. In datasheets combineer je de data van verschillende bronnen. Zoals van je CRM-systeem, ERP-software, Google Ads Manager en LinkedIn. Daarna gebruik je de informatie voor je:
- Segmentatie
- Campagnes
- Automatiseringen
- Rapportages
Al je data verzamel je dus automatisch op één centrale plek. Zodat je over een complete basis beschikt. Om hyper-gepersonaliseerde marketingcampagnes te lanceren. Om de juiste strategische beslissingen te nemen. Om repeterende taken aan AI Agents over te dragen. En nog zoveel meer!
Hoe werkt HubSpot’s Data Studio?
Met Data Studio combineer je de klantgegevens uit je hele bedrijf. Hoe het werkt? Je kiest welke bronnen je wilt inzetten. Binnen een paar klikken heb je één dataset waarin de gegevens samenkomen. Met 3 voorbeelden leg ik het aan je uit:
Voorbeeld 1: Omzetrapportages
Stel: je wilt een omzetrapportage genereren. Hiervoor heb je de gegevens uit je boekhoudsysteem nodig. Met gegevenssynchronisatie haal je de benodigde gegevens automatisch naar je Data Studio toe.
Je maakt een dataset (een tabel met data) met contactgegevens in HubSpot aan. En daar voeg je de omzetgegevens uit je boekhoudsysteem aan toe. Je maakt de berekeningen die je nodig hebt. Zelf óf met de hulp van AI. Bijvoorbeeld voor de Customer Lifetime Value of voor achterstallige facturen. En je dataset is al klaar om mee te rapporteren.
Voorbeeld 2: Segmentatie
Stel: je werkt met 2 verschillende softwarepakketten, waarmee je gedragsgegevens bijhoudt. Bijvoorbeeld HubSpot’s CRM-database en de webinarsoftware van WebinarGeek. Met deze gegevens wil je contacten targeten, die minimaal 1 webinar hebben bijgewoond.
Nu voeg je de WebinarGeek-gegevens aan de dataset met HubSpot’s contactgegevens toe. Met slimme AI-aangedreven kolommen vat je bepaalde gegevens samen. Bijvoorbeeld het aantal bijgewoonde webinars. Met filters maak je vervolgens een lijst met alleen deze betrokken contactpersonen. Et voilà: je kunt je doelgroep ermee gaan targeten!
Voorbeeld 3: E-mail Automation
Stel: je wilt een gepersonaliseerde e-mailcampagne met gebruiksgegevens van je producten creëren. Deze gegevens staan in je ERP-systeem. Laten we zeggen SAP. Dit doe je op dezelfde manier als bij de 2 voorbeelden hiervoor.
Je dataset bestaat uit een tabel met bedrijfsgegevens en SAP-gegevens. Je voegt de slimme kolommen en formules die je wilt gebruiken toe. Hiermee categoriseer je de bedrijven bijvoorbeeld op basis van het productgebruik (hoog, gemiddeld, laag).
Je workflow bouw je op, zodra je de dataset opgeslagen hebt. Alle gegevens uit de (slimme) kolommen kun je voor je workflow-acties inzetten.
👉 TIP: Voeg met AI een ‘slimme kolom’ toe, die je met webgegevens vult. Hiervoor geef je bijvoorbeeld de volgende opdracht aan HubSpot’s Data Agent: ‘Voor welke functies werft dit bedrijf mensen?’
Is HubSpot’s Data Studio wat voor jou?
Wil jij je klantdata beheersen en slim inzetten? Dan is HubSpot’s Data Studio een gouden oplossing. Want deze AI-tool maakt complex databeheer makkelijk voor je. Het helpt je om betere campagnes te draaien. Om diepgaande rapportages te bouwen. En om je klanten zo persoonlijk mogelijk te bedienen.
Zien hoe makkelijk het is? Boek hieronder een vrijblijvende afspraak in onze agenda:
- december 2025 (4)
- november 2025 (9)
- oktober 2025 (11)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)
.png?width=500&height=500&name=CTA%20kennishub%20(1).png)