HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Klantdata optimaal voor je klantprocessen inzetten?

Klantdata optimaal voor je klantprocessen inzetten?
5:43

Klantdata optimaal voor je klantprocessen inzetten

Klantdata vertelt je wie je klanten zijn. Wat ze nodig hebben. En hoe ze met je bedrijf omgaan. Het bevat dus gigantisch veel waarde, die je natuurlijk optimaal wilt benutten.

Maar hoe doe je dat? Hoe verbeter je jouw klantprocessen met alle waardevolle klantinformatie? En hoe haal je er echt het maximale uit?

In dit artikel leer ik je hoe je jouw klantdata optimaal inzet. Zodat je jouw klantprocessen er effectiever mee maakt.

Wat is klantdata?

Klantdata is alle informatie die je van je leads en klanten verzamelt, zoals:

  • Persoonlijke gegevens. Bijvoorbeeld namen, adressen, telefoonnummers en e-mailadressen. 

  • Gedragsgegevens. Bijvoorbeeld hoe vaak mensen je website bezoeken. Welke informatie zij daarop bekijken. Welke e-mails ze openen. Op welke linkjes ze klikken. Wanneer ze dat doen. En welke vragen ze aan je stellen.

  • Aankoopgeschiedenis: de producten en diensten die je klanten gekocht hebben.

Verzamel je veel relevante data en organiseer je deze gegevens goed? Dan krijg je een fantastisch inzicht in het gedrag en de voorkeuren van je (toekomstige) klanten. Wil je meer waarde uit de klantdata halen? Zet het dan voor je klantprocessen in.

Waarom is klantdata belangrijk voor je klantprocessen?

online meeting with 1 personHeeft een lead of klant contact met jouw bedrijf? Bijvoorbeeld tijdens het lezen van informatie op je website. Tijdens een online afspraak met een adviseur. Of tijdens een aankoopproces. Dan doorloopt de lead of klant een aantal stappen. Deze stappen vormen samen een klantproces. 

Ieder klantproces wil je zo vloeiend mogelijk laten verlopen. Omdat je daarmee de ervaring met je bedrijf verbetert. En de kans dat leads en klanten bij je terugkomen en/ of aanbevelingen doen vergroot. 

Je klantdata gebruik je om dit voor elkaar te krijgen. Zo helpt je klantdata je bijvoorbeeld om snellere service te verlenen. En om je klanten persoonlijker te benaderen. Waardoor ze zich meer gewaardeerd en begrepen voelen. Met deze tactiek vergroot je dus de klanttevredenheid en klantloyaliteit.

Hoe gebruik je klantdata in je klantprocessen?

buying new brown business shoes in an online webshopStel dat je in een webshop nieuwe schoenen koopt. Vervolgens ontvang je een aanbieding voor bijpassende accessoires. Zoals een leuke riem, bijpassende tas en schoenenspray om je schoenen te onderhouden. De webshop 'denkt' dus met je mee. Grote kans dat je overstag gaat, of niet? 

Wanneer voel je je meer betrokken met een bedrijf? Als je random informatie ontvangt, die iedereen krijgt? Of een persoonlijk bericht, dat echt op jouw specifieke behoeften is afgestemd? Zoals in het voorbeeld hierboven. Met dat persoonlijke bericht, toch? En dat geldt ook voor anderen.

Helaas ontstaat er algauw een probleem met je nieuwe schoenen. De zool laat los, terwijl je ze nog nauwelijks gedragen hebt. Je baalt als een stekker en belt de webshop op. Een klantenservice medewerker pakt gelijk je bestelgeschiedenis erbij. En stelt je voor om het geld van de aankoop terug te storten. Daarnaast krijg je een voucher met 15% korting voor je volgende aankoop. Met een prettig gevoel hang je de telefoon op.

In dit voorbeeld helpt de klantdata om snel en goed te reageren. Zonder dat je als klant alles uitgebreid hoeft uit te leggen. De handelswijze verhoogt het vertrouwen in het bedrijf. Je bent dan ook best bereid om een herhaalaankoop te doen. Al is je ervaring met de schoenen natuurlijk niet zo goed. 

Op deze manier kan ieder bedrijf de klantreis van leads en klanten verbeteren. Het traject dat ze bij jouw organisatie afleggen. Vanaf het moment dat ze zich bij jouw bedrijf gaan oriënteren. Tot de aankoop en zelfs nog daarna.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken.
Met effectief databeheer in HubSpot betere bedrijfsresultaten behalen.
Hoe HubSpot je helpt om fouten binnen je organisatie te voorkomen.

Je klantprocessen optimaliseren met je klantdata 

Je organiseert je klantgegevens om er het maximale uit te kunnen halen. Vervolgens analyseer je de informatie op dashboards met rapportages. Zodat je snel nieuwe trends, patronen en opvallende situaties ontdekt.

Stel dat veel mensen het winkelwagentje van je webshop vullen. Maar vervolgens de aankoop niet afronden. Misschien is je afrekenproces dan te ingewikkeld. Of hebben mensen geen zin om een account bij je organisatie aan te maken. Snap je wat er precies aan de hand is? Dan kun je de oorzaak achterhalen en actie ondernemen. 

Daarnaast maakt automatisering je klantprocessen sneller en efficiënter. Denk bijvoorbeeld aan een automatische follow-up e-mail na een aankoop. 'Beste Floris, Bedankt voor de aankoop van je nieuwe sneakers. Wil je ons laten weten wat je ervan vindt?' Of aan een offerte, die je digitaal laat ondertekenen. En waarvan je de status geautomatiseerd in een digitale werkomgeving volgt.

Met je klantdata maak je jouw berichten zo relevant en persoonlijk mogelijk. Je ziet precies wat wel en niet werkt. Wat er misgaat. En waar de meeste vragen over binnenstromen. Met al deze input verbeter je jouw informatievoorziening en klantprocessen. 

Je klantdata optimaal inzetten?


Wil je jouw klantdata optimaal beheren en benutten? Dan biedt de alles-in-1 CRM-software van HubSpot je alle tools die je daarvoor nodig hebt. Het systeem geeft je inzicht in het gedrag van je klanten. En helpt je bij het automatiseren van je klantprocessen. Zodat jouw organisatie makkelijker groeit en betere bedrijfsresultaten behaalt.

Meer over weten? Ik laat je alle gave tools graag zien! Boek hieronder gerust een afspraak in mijn agenda.

 

Aanmelden per e-mail