Klantdata optimaal voor je klantprocessen inzetten?
van Floris van Muijen op 21-5-25 9:16
Klantdata vertelt je wie je klanten zijn. Wat ze nodig hebben. En hoe ze met je bedrijf omgaan. Het bevat dus gigantisch veel waarde, die je natuurlijk optimaal wilt benutten.
Maar hoe doe je dat? Hoe verbeter je jouw klantprocessen met alle waardevolle klantinformatie? En hoe haal je er echt het maximale uit?
In dit artikel leer ik je hoe je jouw klantdata optimaal inzet. Zodat je jouw klantprocessen er effectiever mee maakt.
Wat is klantdata?
Klantdata is alle informatie die je van je leads en klanten verzamelt, zoals:
- Persoonlijke gegevens. Bijvoorbeeld namen, adressen, telefoonnummers en e-mailadressen.
- Gedragsgegevens. Bijvoorbeeld hoe vaak mensen je website bezoeken. Welke informatie zij daarop bekijken. Welke e-mails ze openen. Op welke linkjes ze klikken. Wanneer ze dat doen. En welke vragen ze aan je stellen.
- Aankoopgeschiedenis: de producten en diensten die je klanten gekocht hebben.
Verzamel je veel relevante data en organiseer je deze gegevens goed? Dan krijg je een fantastisch inzicht in het gedrag en de voorkeuren van je (toekomstige) klanten. Wil je meer waarde uit de klantdata halen? Zet het dan voor je klantprocessen in.
Waarom is klantdata belangrijk voor je klantprocessen?
Heeft een lead of klant contact met jouw bedrijf? Bijvoorbeeld tijdens het lezen van informatie op je website. Tijdens een online afspraak met een adviseur. Of tijdens een aankoopproces. Dan doorloopt de lead of klant een aantal stappen. Deze stappen vormen samen een klantproces.
Ieder klantproces wil je zo vloeiend mogelijk laten verlopen. Omdat je daarmee de ervaring met je bedrijf verbetert. En de kans dat leads en klanten bij je terugkomen en/ of aanbevelingen doen vergroot.
Je klantdata gebruik je om dit voor elkaar te krijgen. Zo helpt je klantdata je bijvoorbeeld om snellere service te verlenen. En om je klanten persoonlijker te benaderen. Waardoor ze zich meer gewaardeerd en begrepen voelen. Met deze tactiek vergroot je dus de klanttevredenheid en klantloyaliteit.
Hoe gebruik je klantdata in je klantprocessen?
Stel dat je in een webshop nieuwe schoenen koopt. Vervolgens ontvang je een aanbieding voor bijpassende accessoires. Zoals een leuke riem, bijpassende tas en schoenenspray om je schoenen te onderhouden. De webshop 'denkt' dus met je mee. Grote kans dat je overstag gaat, of niet?
Wanneer voel je je meer betrokken met een bedrijf? Als je random informatie ontvangt, die iedereen krijgt? Of een persoonlijk bericht, dat echt op jouw specifieke behoeften is afgestemd? Zoals in het voorbeeld hierboven. Met dat persoonlijke bericht, toch? En dat geldt ook voor anderen.
Helaas ontstaat er algauw een probleem met je nieuwe schoenen. De zool laat los, terwijl je ze nog nauwelijks gedragen hebt. Je baalt als een stekker en belt de webshop op. Een klantenservice medewerker pakt gelijk je bestelgeschiedenis erbij. En stelt je voor om het geld van de aankoop terug te storten. Daarnaast krijg je een voucher met 15% korting voor je volgende aankoop. Met een prettig gevoel hang je de telefoon op.
In dit voorbeeld helpt de klantdata om snel en goed te reageren. Zonder dat je als klant alles uitgebreid hoeft uit te leggen. De handelswijze verhoogt het vertrouwen in het bedrijf. Je bent dan ook best bereid om een herhaalaankoop te doen. Al is je ervaring met de schoenen natuurlijk niet zo goed.
Op deze manier kan ieder bedrijf de klantreis van leads en klanten verbeteren. Het traject dat ze bij jouw organisatie afleggen. Vanaf het moment dat ze zich bij jouw bedrijf gaan oriënteren. Tot de aankoop en zelfs nog daarna.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
➜ Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken.
➜ Met effectief databeheer in HubSpot betere bedrijfsresultaten behalen.
➜ Hoe HubSpot je helpt om fouten binnen je organisatie te voorkomen.
Je klantprocessen optimaliseren met je klantdata
Je organiseert je klantgegevens om er het maximale uit te kunnen halen. Vervolgens analyseer je de informatie op dashboards met rapportages. Zodat je snel nieuwe trends, patronen en opvallende situaties ontdekt.
Stel dat veel mensen het winkelwagentje van je webshop vullen. Maar vervolgens de aankoop niet afronden. Misschien is je afrekenproces dan te ingewikkeld. Of hebben mensen geen zin om een account bij je organisatie aan te maken. Snap je wat er precies aan de hand is? Dan kun je de oorzaak achterhalen en actie ondernemen.
Daarnaast maakt automatisering je klantprocessen sneller en efficiënter. Denk bijvoorbeeld aan een automatische follow-up e-mail na een aankoop. 'Beste Floris, Bedankt voor de aankoop van je nieuwe sneakers. Wil je ons laten weten wat je ervan vindt?' Of aan een offerte, die je digitaal laat ondertekenen. En waarvan je de status geautomatiseerd in een digitale werkomgeving volgt.
Met je klantdata maak je jouw berichten zo relevant en persoonlijk mogelijk. Je ziet precies wat wel en niet werkt. Wat er misgaat. En waar de meeste vragen over binnenstromen. Met al deze input verbeter je jouw informatievoorziening en klantprocessen.
Je klantdata optimaal inzetten?
Wil je jouw klantdata optimaal beheren en benutten? Dan biedt de alles-in-1 CRM-software van HubSpot je alle tools die je daarvoor nodig hebt. Het systeem geeft je inzicht in het gedrag van je klanten. En helpt je bij het automatiseren van je klantprocessen. Zodat jouw organisatie makkelijker groeit en betere bedrijfsresultaten behaalt.
Meer over weten? Ik laat je alle gave tools graag zien! Boek hieronder gerust een afspraak in mijn agenda.
- mei 2025 (8)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)