Data management vs data governance & HubSpot's gebruikersrechten
van Maxime Buis op 18-12-25 8:29
.png?width=700&height=385&name=Data%20management%20vs%20data%20governance%20%26%20HubSpots%20gebruikersrechten%20(1).png)
Zie je data – net zoals wij – als de brandstof van je bedrijf? Dan is de kwaliteit ontiegelijk belangrijk. Géén enkele AI-tool functioneert namelijk goed met slechte data. En hetzelfde geldt voor automatiseringstools.
Wat je ook doet in HubSpot: overal heb je data voor nodig. Campagnes draaien, deals najagen en klantvragen beantwoorden... je succes is afhankelijk van de datakwaliteit. En nu AI de manier van werken fundamenteel verandert, wordt dit alleen nog maar erger.
Artificial Intelligence (AI) is zo slim als de data die je erin stopt. Is die data onbetrouwbaar of onveilig? Dan kun je er maar weinig mee. Ieder toekomstbestendig bedrijf heeft daarom goed data management en data governance nodig.
Data management vs data governance: wat is het verschil?
Veel bedrijven halen de twee termen door elkaar. Toch is er een duidelijk verschil:
- Data management is de operationele kant. Hoe verzamel je data? Hoe maak je het schoon. En hoe houd je het actueel? Denk aan de-duplicatie, propertybeheer en integraties.
- Data governance is de beleidskant. Wie mag wat met de data doen? Welke regels gelden er voor toegang, eigenaarschap en kwaliteit? Hoe houd je de data veilig? En hoe voldoe je aan de geldende regelgeving?
Oftewel: data management is de ‘wat’ en ‘hoe’. En data governance de ‘wie’ en ‘waarom’.
Waarom je data management en data governance nodig hebt
Artificial Intelligence versnelt alles. De manier waarop je campagnes opzet. De manier waarop je prospects opvolgt. De manier waarop je klantvragen beantwoordt, podcasts maakt en blogs schrijft. Alles. Dat biedt kansen, maar vergroot ook de risico’s.
AI versterkt fouten. Bevat een veld een verkeerde waarde? Of is er een dubbele dataset? Dan kan AI duizenden verkeerde e-mails of signalen genereren. Met alle gevolgen van dien. Bovendien liggen er altijd compliance risico’s op de loer. Die het vertrouwen in je bedrijf kunnen schaden. Denk maar eens aan de AVG en de strenge privacyregels die er zijn. En wat er gebeurt als er een datalek ontstaat.
Data management en data governance helpen je om de risico’s te beperken en vertrouwen op te bouwen. Daarnaast haalt je bedrijf meer uit AI als je data op orde is. Denk bijvoorbeeld aan hyper-gepersonaliseerde campagnes, betere forecasts, en snellere besluitvorming. Allemaal bepalend voor je concurrentiekracht!

Wil je het maximale uit je data halen? Dan moet je jouw gegevens op één locatie opslaan. Daarnaast moet je de data op een logische en begrijpelijke manier ordenen. Zoals je hierboven bijvoorbeeld ziet op de indexpagina’s van HubSpot CRM. Zodat je er makkelijk mee kunt werken.
👉 TIP: Misschien wil je deze artikelen ook lezen?
➜ 7 Oorzaken van een slechte datakwaliteit (en hoe je ze oplost).
➜ Grote hoeveelheden data effectief beheren. Hoe doe je dat?
➜ Hoe implementeer je een systeem voor je data management?
HubSpot’s gebruikersrechten voor je data governance

Gelukkig is er software die je met je data management én data governance helpt. Zo regel je in HubSpot eenvoudig de gebruikersrechten van je teams. Een paar voorbeelden:
- Afgeschermde toegang: sales ziet alleen dealinformatie, marketing alleen campagnes.
- Rolverdeling: managers zien rapportages, maar niet iedereen mag data verwijderen.
- Bescherming van gevoelige gegevens: contractwaarden of persoonsgegevens zijn alleen toegankelijk voor wie ze nodig heeft.
- Efficiënter werken: medewerkers zien alleen de data die relevant is voor hun werk. Minder ruis, meer focus.

Stel dat bepaalde informatie heel erg privé is. En dat alleen bepaalde medewerkers die mogen inzien. Dan scherm je die gegevens met de gebruikersrechten af. Denk bijvoorbeeld aan salarisgegevens en medische informatie. Of stel dat bepaalde gebruikers géén content mogen maken of bewerken. Dan regel je dit ook met de gebruikersrechten in HubSpot.
De CRM-software verzamelt en managet de data die je nodig hebt. Met gebruikersrechten zorg je ervoor dat de data beschermd, betrouwbaar en bruikbaar blijft. Hiernaast bevat HubSpot trouwens nog tig andere slimme datatools. Bijvoorbeeld om de data geautomatiseerd te corrigeren. Om te controleren hoe het met de datakwaliteit gesteld is. En waarmee je bepaalt welke data ingevoerd mag worden.
👉 TIP: Heb je medewerkers met dezelfde rollen en bevoegdheden? Regel de toegangsrechten dan in één keer.
Grip op je data = grip op je toekomst
De realiteit is simpel. Wil je groeien met je bedrijf? Dan heb je betrouwbare en goed beheerde data nodig. Nu AI razendsnel aan terrein wint, wordt de noodzaak hiervan alsmaar groter.
Met data management zorg je dat je gegevens schoon, actueel en compleet zijn. Met data governance borg je dat de juiste mensen met de juiste data werken. Dankzij HubSpot’s gebruikersrechten leid je dit eenvoudig in goede banen.
Wil je zien hoe het er in HubSpot uitziet? Plan gerust een vrijblijvende afspraak in. We laten je graag zien hoe je data management en data governance slim toepast. En hoe je zo de volle kracht van AI benut.
- december 2025 (7)
- november 2025 (9)
- oktober 2025 (10)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)
.png?width=500&height=500&name=CTA%20kennishub%20(1).png)