HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat is het verschil tussen HubSpot CMS en WordPress?

ontdek de verschillen tussen hubspot cms en wordpress. Wat werkt beter?

Stel: je wilt een nieuwe website bouwen en je wilt de beste gebruikerservaring leveren. Welk Content Management Systeem (CMS) moet je dan kiezen? Grote kans dat je oog valt op WordPress, één van de meest gebruikte CMS-systemen op de wereld. En gratis natuurlijk. Maar ben je al een HubSpot-gebruiker en wil je een verlenging van je CRM-systeem? Dan is de HubSpot CMS Hub een optie voor jou.

Lees snel verder, dan leg ik je het verschil uit tussen de HubSpot CMS hub en WordPress. Zo kies jij de beste optie voor jouw website. 

Je vindt in dit artikel een breakdown van verschillende functies tussen de HubSpot CMS Hub en een ‘traditioneel’ CMS, namelijk WordPress. Zelf heb ik ervaringen met beide systemen, dus genoeg ervaring voor een goede vergelijking. 

In het kort: wat is een CMS

Een CMS is een Content Management Systeem waarin je je website bouwt zonder tussenkomt van developers of websitedesigners. WordPress is misschien wel de bekendste, maar ook Joomla en Drupal zijn veelgebruikt.

Om in te spelen naar een volledig met HubSpot geïntegreerde website heeft HubSpot uiteindelijk de HubSpot CMS Hub ontwikkeld. Dit vormt een verlengstuk van je CRM-systeem en geeft jouw contactpersonen de beste gebruikerservaring op jouw website dankzij de data in het HubSpot-platform.

De vergelijking: HubSpot CMS versus WordPress

Zowel WordPress als HubSpot CMS zijn prima tools om een goedwerkende website te bouwen. Toch zijn er enkele verschillen die ik graag wil toelichten.

In mijn beginjaren als marketeer heb ik veel gewerkt met WordPress en op het moment van schrijven is de Systony-website ook nog steeds draaiende op het CMS van WordPress.

Toch gaan wij de overstap maken naar HubSpot CMS om verschillende redenen. Zo hanteren wij een Inbound Marketing strategie waar leadgeneratie erg belangrijk is. Ook maken wij gebruik van HubSpot CRM en alle bijhorende Hubs. We hebben dus ontzettend veel data die we ook willen gaan inzetten voor onze nieuwe website!

We hebben deze keuze natuurlijk niet zomaar gemaakt. Ik ga de belangrijkste functies toelichten en vertel je wat de verschillen zijn tussen HubSpot en WordPress.

Bloggen

WordPress

WordPress is gemaakt op snel en eenvoudig content online te zetten, onder andere in blogvorm. Het is een prima platform om je blog op te lanceren, mits je de juiste plugins installeert om te profiteren van SEO-aanbevelingen en een prettige gebruikservaring. Voordeel van je blogomgeving in WordPress is het aantal thema’s en templates die er beschikbaar zijn gekomen in de afgelopen jaren!

HubSpot

HubSpot staat bekend om de optimale gebruikerservaring wat ook terugkomt in de blogomgeving. Dé manier om te beginnen met zakelijk bloggen. De gebruiksvriendelijke interface zorgt ervoor dat je zo een blogartikel schrijft zonder je druk te maken over plug-ins die je moet downloaden of verlopen zijn.

Je kan je HubSpot-blog helemaal naar wens aanpassen met de commerciële templates die beschikbaar zijn online. Het aanbod is een stuk beperkter dan bij WordPress omdat het nog een stuk minder gebruikt wordt. Dat maakt het er niet minder om!

Wist je dat je voor de HubSpot blogomgeving niet perse de CMS Hub hoeft te hebben? Bloggen kan je namelijk ook met de HubSpot Marketing Hub.

Data en statistieken

WordPress

Oké, we weten allemaal dat data belangrijk is. Hoe kun je anders meten of iets werkt of niet? Maar WordPress’ statistieken zien er op het oog een beetje ingewikkeld uit en werken met verschillende plugins die soms ook nog betaald zijn. Ik ben geen fan, sorry.

HubSpot
HubSpot doet het qua reporting een stuk beter. Mooie, heldere graphics en je maakt zelf rapportages gebaseerd op alle data die je hebt. Mix je data met gegevens uit je CRM-systeem en je hebt helemaal een feestje, want zo weet je pas wat écht werkt voor je doelgroep.

Daarnaast vind ik het erg fijn om zelf dashboards te maken met de belangrijkste data van mijn website en kan ik per pagina heel duidelijk zien waar het goed (of mis) gaat.

SEO

We willen allemaal goed vindbaar zijn in Google en daar zijn verschillende SEO-tools voor.

WordPress
WordPress biedt een SEO-functionaliteit dat gratis in gebruik is. Handig! Daarnaast zijn er nog verschillende plugings te downloaden. We kennen allemaal Yoast wel, toch!?

HubSpot
Geen geklier met plug-ins bij HubSpot. HubSpot heeft namelijk een ingebouwde SEO-tool met diepgaande informatie over jouw beste zoekwoorden en zoekresultaten.

Landingspagina’s

Landingspagina’s zijn belangrijk en een belangrijk middel om websitebezoekers te converteren door bijvoorbeeld met formulieren.

WordPress
De functies bij WordPress zijn heel erg afhankelijk van plug-ins wat nogal omslachtig kan werken. Daarnaast moet je vaak modules bijkopen voordat je een goed functionerende én conversiegerichte landingspagina hebt. Jammer.

HubSpot
Landingspagina’s zijn sowieso beschikbaar met de Marketing Hub maar is ook de moeite waard om hier te benoemen. Je hoeft niks te downloaden en alles wat je nodig hebt staat voor je klaar. Je kan zelfs A/B testen om te kijken welke versie van je landingspagina beter converteert!

Personalisatie

Bovenstaande punten zijn niet doorslaggevend geweest voor onze keuze voor het HubSpot CMS. Wij gaan namelijk voor de volledige integratie van het complete HubSpot-Platform.

HubSpot CMS maakt het mogelijk om je marketing data om te zetten naar een gepersonaliseerde ervaring van jouw websitebezoekers. Dankzij de integratie met je CRM-systeem kan je content laten zien gebaseerd om contactpersoon eigenschappen en andere interessante data properties.

Zo kun je:

  • Slimme Calls-To-Actions inzetten: met HubSpot’s dynamische CTA’s laat je je bezoeker de CTA zien gebaseerd op zijn activiteit. Als je bezoeker bijvoorbeeld een eBook heeft gedownload over product A, kan je de rest van je CTA’s hierop aanpassen.
  • Smart content laten zien: Met de CMS Hub pas je je websiteteksten aan voor specifieke groepen websitebezoekers of je buyer persona’s. Voorbeeld: weten wij dat jij geïnteresseerd bent in HubSpot? Dan laten we je meer content zien van HubSpot om je zo relevant mogelijke content aan te bieden.
  • Slimme formulieren gebruiken: converteer je websitebezoekers snel en eenvoudig met slimme formulieren vanuit HubSpot. Weet hij al informatie van je websitebezoeker? Dan wordt het automatisch ingevuld. Daarnaast kun je, naast de basis informatie, bij volgende formulierinzendingen vragen om andere data zoals hun branche of een specifieke marketinguitdaging.

Als dat geen optimale gebruikerservaring wordt!

Wil je weten of de HubSpot CMS Hub iets voor jou is? We vertellen je er graag alles over. Zo maak je al kennis met het CMS voor slechts €23,- per maand met de starterlicentie

Meer informatie vind je in deze blogartikelen:

Of maak een afspraak met één van onze adviseurs:

New call-to-action

 

Ontvang updates per email