HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Is HubSpot geschikt voor mijn bedrijf? Voors en tegens op een rij

Is HubSpot geschikt voor mijn bedrijf? Voors en tegens op een rij
8:01

Is HubSpot geschikt voor mijn bedrijf Voors en tegens op een rij

Nieuwe CRM-software implementeren is een belangrijke bedrijfsinvestering. Waar je goed over na moet denken. Bij je keuze ga je daarom niet over 1 nacht ijs.

HubSpot is een populair CRM-systeem. Maar is het ook geschikt voor jouw bedrijf? Dat wil je vast graag weten als je de opties overweegt. 

In dit blog bespreek ik wanneer HubSpot een goede keuze is en wanneer niet. Zodat je makkelijker bepaalt of HubSpot je bedrijfsinvestering waard is.

Wanneer is HubSpot een goede keuze?

HubSpot is alles-in-1 CRM-software. Met een breed scala aan tools voor relatiebeheer, marketing, sales en klantenservice. Het is vooral geschikt voor bedrijven die:

Gebruiksvriendelijke en schaalbare CRM-software nodig hebben

De CRM-software is intuïtief en eenvoudig in gebruik. Zelfs voor teams zonder technische achtergrond. Heb je een klein of middelgroot bedrijf zonder uitgebreide IT-afdeling? Maar wel behoefte aan een krachtig CRM-systeem. Dan moet je HubSpot zeker overwegen.

Dankzij de modulaire opbouw kun je klein beginnen. En opschalen naarmate je bedrijf groeit. Doordat het zo intuïtief is leren CRM-gebruikers er zo mee werken. In vergelijking met andere CRM-systemen is er weinig training nodig. Wat ook handig is voor als je nieuwe medewerkers aantrekt. 

Sterk inzetten op inbound marketing

Is je bedrijf afhankelijk van contentmarketing, SEO en leadgeneratie? Dan is HubSpot een uitstekende keuze. Het platform biedt geavanceerde tools voor marketingautomatisering, blogs, lead-tracking en klantanalyse.

Je ziet precies waar je leads vandaan komen en welke content ze aanspreekt. Zodat je ze met gerichte marketingcampagnes kunt benaderen. Bijvoorbeeld met lead nurturing campagnes en advertentiecampagnes die je op specifieke doelgroepen richt.

Met je dynamische websitecontent converteer je jouw websitebezoekers bovendien makkelijker naar betalende klanten. Daarbij heb je altijd een real-time inzicht in je marketing- en verkoopprestaties. En voer je A/B-testen uit om de prestaties van bepaalde content met elkaar te vergelijken.

De voortgang van je KPI's monitor je op je dashboards met rapportages. Zodat je snel data-gedreven strategische beslissingen neemt en bijstuurt als dat nodig is. 

Een geïntegreerde oplossing zoeken

HubSpot combineert relatiebeheer, marketing, sales en klantenservice in één CRM-platform. Alle tools werken optimaal met elkaar samen. Dit voorkomt dat je met meerdere losse tools moet werken. Waardoor er dubbel werk ontstaat en processen inefficiënt verlopen. En je teams moeilijk kunnen samenwerken.

Alle belangrijke klantinformatie is in 1 systeem gecentraliseerd. Van de contactgegevens tot de interacties en je deals. Met je gecombineerde rapportages krijg je bovendien een diepgaand klantinzicht. Van het gedrag van je prospects tot voorspellende omzetprognoses.

Zo draagt marketing bijvoorbeeld geautomatiseerd gekwalificeerde leads aan sales over. Zien salesmedewerkers welke marketingcampagnes goede leads genereren. En weten serviceteams welke klantinteracties er zijn geweest voordat klanten supportverzoeken indienen. 

Voor welke bedrijven is HubSpot minder geschikt?

Voor veel bedrijven is HubSpot een goede match. Maar er zijn ook situaties waarin een ander CRM-systeem misschien beter past:

Bedrijven met zeer complexe verkoopprocessen

Run je een grote onderneming met complexe op maat gemaakte verkoopprocessen. Bijvoorbeeld met ingewikkelde offertetrajecten en custom orderprocessen. Of met multi-stakeholder besluitvorming. Dan kunnen de mogelijkheden van HubSpot te beperkt zijn.

Misschien passen de CRM-pakketten van Salesforce of Microsoft Dynamics 365 dan bijvoorbeeld beter. Maar deze softwarepakketten zijn wel veel moeilijker in gebruik (wat niet goed voor de gebruikersadoptie is). Dit komt doordat ze door overnames groter zijn geworden. Daarbij zijn er verschillende soorten softwarecodes samengevoegd. En dat zie je terug in de gebruiksvriendelijkheid. HubSpot is daarentegen vanaf de grond met 1 code opgebouwd.

Ik ken genoeg voorbeelden van bedrijven die daarom toch voor HubSpot kiezen. En daarbij specifieke software zoals Oneflow of PSOhub integreren. Om toch van alle gewenste functies gebruik te kunnen maken. Ook zijn er bedrijven die HubSpot dan maar aan een uitgebreider CRM-pakket koppelen. 

👉 TIP: Misschien vind je dit artikel interessant? Top 5 populairste CRM-systemen bij Nederlandse bedrijven.

Kostenbewuste bedrijven die een gratis of goedkoop alternatief zoeken

Heb je beperkte functies en weinig licenties nodig? Dan zijn de kosten van HubSpot goed te doen voor kleine en middelgrote ondernemingen. Maar heeft je bedrijf veel geavanceerde functies nodig? Dan kunnen de kosten snel oplopen. Dat geldt vooral voor bedrijven die de Enterprise licenties nodig hebben. Of behoefte hebben aan veel premium functionaliteiten.

Gelukkig kunnen de meeste organisaties met minder dure licenties prima uit de voeten. Waardoor HubSpot toch een betaalbare oplossing is. Die je met alle geïntegreerde tools makkelijk terugverdient als je de software goed implementeert. Zeker als je het met de kosten van andere populaire CRM-pakketten vergelijkt.

Heeft je bedrijf maar een beperkt budget? Dan zijn alternatieven zoals Zoho CRM of Pipedrive misschien aantrekkelijker. Op de korte termijn althans. Want groeit je bedrijf? Dan is het maar de vraag of zo'n CRM-pakket blijft passen.

👉 TIP: Denk goed na over welke functies je bedrijf echt nodig heeft. Nu én in de toekomst! Met onze CRM Checklist breng je ze eenvoudig in kaart.

Organisaties die liever een open-source oplossing hebben

Sommige bedrijven geven de voorkeur aan open-source CRM-software. Zoals Odoo of SuiteCRM. Dit is software waarvan de broncode vrij beschikbaar is. Dit betekent dat je de code gratis kunt gebruiken. En aan je eigen behoeften kunt aanpassen. Zonder dat je daarbij van een CRM-leverancier afhankelijk bent. Een gemeenschap van software ontwikkelaars onderhoudt en verbetert de open-source software.

Hierbij heb je dus geen dure licenties nodig. Al zijn er wel vaak betaalde premiumversies beschikbaar. Je hebt de volledige controle over de beschikbare functionaliteiten. Maar voor aanpassingen heb je vaak programmeerkennis nodig. En voor support ben je afhankelijk van de community. Daarnaast is commerciële software  soms lastig te integreren. En kan de kans op een datalek groter zijn.

HubSpot is een cloud-gebaseerd platform. Je bent daardoor afhankelijk van de  infrastructuur en updates van HubSpot. Heeft je bedrijf geen interne HubSpot-kennis? Dan moet je daarnaast waarschijnlijk een HubSpot Partner inhuren voor de implementatie. Daar tegenover staat dat het softwareplatform voorop loopt met de digitale ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden met AI.

Wel of niet voor HubSpot kiezen?

HubSpot is een krachtige en gebruiksvriendelijke alles-in-1 CRM-oplossing. Het biedt je gebruiksgemak, schaalbaarheid en uitgebreide analyse-opties. Ideaal voor als je bedrijf wil groeien met:

  • Inbound marketing, sales en klantenservice
  • Automatische en data-gedreven processen
  • Meetbare resultaten en prognoses

Toch is HubSpot niet voor alle ondernemingen geschikt. Heeft je bedrijf complexe salesprocessen? Een beperkt budget? Of een sterke voorkeur voor open-source software? Dan kun je misschien beter andere CRM-opties overwegen. Afhankelijk van wat je met de CRM-software wilt bereiken.

Wil je ontdekken of HubSpot echt bij jouw bedrijf past? Probeer het CRM-systeem hieronder gratis uit. En bepaal zo zelf wat je van de CRM-software vindt. Of vraag een vrijblijvende software demonstratie bij mij aan. Ik laat je de CRM-software dan graag zien. Uiteraard denk ik daarbij met de beste mogelijkheden voor jouw organisatie mee.




Aanmelden per e-mail