HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Is HubSpot de beste CRM-keuze voor mijn MKB-bedrijf? (of juist niet)

Is HubSpot de beste CRM-keuze voor mijn MKB-bedrijf? (of juist niet)
8:24

Is HubSpot de beste CRM-keuze voor mijn MKB-bedrijf (of juist niet)

Bij een CRM-systeem denk je waarschijnlijk als eerste aan het beheren van je klantrelaties. Maar tegenwoordig kan je er zoveel meer mee.

Zo is HubSpot bijvoorbeeld een integraal CRM-platform. Waarin je jouw CRM-database met (geautomatiseerde) marketing-, sales- en servicetools combineert. De software is speciaal ontwikkeld om bedrijven bij hun groei te helpen.

In dit blog ontdek je of HubSpot de beste CRM-keuze voor jouw MKB-bedrijf is. Ik benoem daarbij de belangrijkste voor- en nadelen. Zodat je zelf een weloverwogen keuze kunt maken.

HubSpot als integraal CRM-platform


HubSpot is een alles-in-1 CRM-oplossing voor je marketing, sales en klantenservice activiteiten. A
lle klantinformatie staat op één centrale plek. En is voor alle relevante medewerkers toegankelijk. Zodat je het maximale uit je organisatie kunt halen.

Zo genereert je marketingteam bijvoorbeeld gekwalificeerde leads. Die sales in klanten kan omzetten. Ondertussen zorgt je klantenservice dat deze klanten tevreden blijven. Deze processen stroomlijn je met goed data management en geautomatiseerde processen

Laten we nu eens kijken wat dit voor je MKB-bedrijf betekent.

Klantrelaties & klantbehoud

Wil je groeien met je bedrijf? Dan zijn goede klantrelaties enorm belangrijk. Hiermee vergroot je namelijk de kans op aanbevelingen en herhaalaankopen.

HubSpot ondersteunt je organisatie met het verhogen van je klanttevredenheid. Bijvoorbeeld met gepersonaliseerde e-mails, dynamische websitecontent en feedbackrapportages. Populaire tools hierbij zijn bijvoorbeeld:

  • Klantsegmentatie
  • E-mailautomatisering
  • NPS-enquêtes

HubSpot registreert automatisch alle interacties voor je. Waardoor iedereen van alle eerdere communicatie op de hoogte is. Of dit nou telefonisch was, via e-mail, een chatgesprek, een advertentie of de website. Hierdoor speel je makkelijker op de persoonlijke behoeften en interesses van je contacten in.

Je AI-tools analyseren bovendien het gedrag van je klanten. Zodat je tijdig op trends en signalen kunt inspringen.

Efficiënter werken & tijd besparen

HubSpot automatiseert veel verschillende taken van je MKB-bedrijf. Bijvoorbeeld leadbeheer, de verzending van e-mails en de bijbehorende follow-ups. Hierdoor bespaar je tijd en focus je makkelijker op strategische groei.

Met workflow-automatisering wijs je leads bijvoorbeeld automatisch aan de juiste medewerkers toe. Ook herinneringen en taken genereer je automatisch. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat leads verloren gaan. Bovendien neemt de productiviteit binnen je organisatie flink toe.

Daarnaast helpt HubSpot je bij de interne samenwerking. Iedereen gebruikt namelijk dezelfde informatie en je processen stem je eenvoudig op elkaar af. Over de afdelingen heen. Hoe dit precies werkt lees je in dit blog: Kan de samenwerking in je bedrijf beter? Zo los je dat op!

Inzichten & rapportages

Dankzij de uitgebreide dashboards met rapportages neem je allerlei soorten data-gedreven beslissingen. Hiermee krijg je bijvoorbeeld inzicht in verkoopcijfers, marketingprestaties en klanttevredenheid. Zo stel je eenvoudig rapportages op met informatie over KPI's, zoals:

  • Conversieratio's
  • Salescycli
  • Klantretentie
  • Omzetprognoses
  • SLA's (Service Level Agreements)

De AI-gestuurde analysefunctie geeft je zelfs suggesties voor verbeteringen. Hierdoor stuur je razendsnel bij als dat nodig is.

De complexe data maakt HubSpot zo toegankelijk voor iedereen binnen je MKB-bedrijf. Al je medewerkers streven hierdoor dezelfde doelen na. En je neemt makkelijk de juiste strategische beslissingen. Gebaseerd op feiten in plaats van aannames.

Schaalbaarheid

Als MKB-bedrijf wil je flexibel blijven en inspelen op groei. HubSpot groeit eenvoudig met je organisatie mee. Of je nu start met een klein team of uitgroeit tot een groot bedrijf. HubSpot past zich aan.

Dankzij de modulaire opbouw selecteer je de functies die je nodig hebt. Begin bijvoorbeeld met de CRM-database. Aangevuld met beperkte marketing en sales functies. En breid die uit naarmate je onderneming groeit.

Daarnaast integreert HubSpot vrij eenvoudig met de meeste andere softwarepakketten. Zoals Outlook, Gmail, ERP-software en projectmanagementtools. In de App Marketplace vind je daar meer dan 1.800 standaard softwarekoppelingen voor.

Afhankelijk van wat je met een integratie wilt bereiken is er soms extra maatwerk nodig. Als gecertificeerde Diamond HubSpot Partner helpen wij je daar dan graag mee. 

Betaalbaarheid & ROI

Natuurlijk spelen de kosten een belangrijke rol bij de keuze voor een CRM-systeem. Wil je MKB-bedrijf geavanceerde marketing, sales en service tools in HubSpot combineren? Dan kunnen de kosten oplopen.

Daartegenover staat dat HubSpot veel functionaliteiten in één platform bundelt. Hierdoor bespaar je mogelijk op losse softwarelicenties. Daarnaast levert de automatisering van HubSpot je tijdwinst op, waardoor je ook kosten bespaart.

Tenslotte zet je jouw budgetten ook nog efficiënter in, doordat je meer inzicht hebt. Denk bijvoorbeeld aan data-gedreven marketingcampagnes, waarvan de ROI meetbaar is. En het meten van je klantenservice KPI's om de wachttijd van klanten terug te brengen.

👉 TIP: Wil je de kosten en baten goed tegen elkaar afwegen? Deze artikelen helpen je daarbij:
Wat kost HubSpot in 2025? CRM-licenties & prijzen uitgelegd.
Wat zijn de kosten van een CRM-systeem?
Is HubSpot je investering waard? Grootste CRM-zorgen onder de loep.

Ondersteuning

Je kunt nog zo'n prachtige softwaretool selecteren. Biedt de softwareleverancier je weinig ondersteuning? Dan is het toch lastig om ermee te werken.

HubSpot biedt je een kennisbank met uitgebreide informatie. Daarnaast zijn er forums waar je jouw vragen kunt stellen. Implementeren wij het CRM-platform bij jouw MKB-bedrijf? Dan blijven we je doorlopend ondersteunen met een servicecontract. Zodat je de informatie niet zelf hoeft door te spitten om de juiste oplossingen te vinden.

Daarnaast verzorgen wij uitgebreide trainingen om je medewerkers snel wegwijs te maken. Waardoor je jouw CRM-platform snel optimaal inzet.

Toekomstbestendigheid & innovaties

Technologie evolueert razendsnel. Ik ben met smartphones en computers opgegroeid. Maar dat geldt niet voor de generatie van mijn ouders. Regelmatig vertellen mensen mij lachend over hoe ze nog met een 'draaitelefoon' belden. Nauwelijks keuze in televisieprogramma's hadden. De papieren archieven van hun werkgever indoken. En met een krakerig cassettebandje muziek van de radio opnamen. Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

Maar wat ik wel weet is hoe snel Artificial Intelligence (AI) de afgelopen jaren ontwikkeld is. Echt bizar snel! Wil je als bedrijf mee blijven tellen? Dan heb je toekomstbestendige CRM-software nodig. Die met alle snelle technische ontwikkelingen van bijvoorbeeld AI meegroeit. HubSpot investeert voortdurend in innovatie. Als bedrijf heb je dan ook altijd toegang tot de nieuwste CRM-technologieën.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant? 
Top 5 populairste CRM-systemen bij Nederlandse bedrijven.
Hoe selecteer je CRM-software die bij je bedrijfsbehoeften past?

Is HubSpot een goede CRM-keuze voor jouw MKB-bedrijf?

HubSpot is een krachtig, intuïtief en schaalbaar CRM-platform. In 1 tool combineer je alle belangrijke marketing, sales en service taken. En tijdrovende repetitieve taken besteed je er zoveel mogelijk aan uit. Dit heeft een positief effect op de klanttevredenheid en vergroot de efficiënte van je MKB-bedrijf. Maar de kosten kunnen wel oplopen als je veel geavanceerde functies gebruikt. 

Wil je een flexibel en gebruiksvriendelijk CRM-systeem met veel automatisering en inzicht? Dan is HubSpot een uitstekende keuze. Heb je echter alleen basisfunctionaliteiten nodig en wil je lage kosten? Dan past andere CRM-software misschien beter bij je organisatie.

Breng je de behoeften en groeiplannen van je MKB-organisatie in kaart? Dan maak je makkelijker een weloverwogen CRM-keuze. Wil je daar een beetje hulp bij? Download onze CRM Checklist hieronder. En kruis daarop stapsgewijs aan wat jouw organisatie nodig heeft.



Aanmelden per e-mail