Hoe gebruik je HubSpot AI in je servicestrategie? Maak klanten blij
van Maarten de Wit op 23-10-25 9:04

Soms koop je iets en daarna ontstaat er een probleem. Je hebt bijvoorbeeld een vraag over de levertijd. Je nieuwe product functioneert ineens niet meer naar behoren. Of je probeert een foutmelding zelfstandig op te lossen. Maar het lukt niet…
Op zo’n moment verlang je snel naar een goed antwoord. Al is het middenin de nacht. Want dan kun je tenminste verder. Speelt een bedrijf goed op deze behoefte in? Dan ben je als klant ontzettend blij.
HubSpot’s AI-aangedreven Service Hub is ontworpen om de serviceverwachtingen van je klanten te overtreffen. Hoe je HubSpot AI slim voor je servicestrategie inzet lees je in dit blog.
HubSpot AI is je beste servicecollega
HubSpot AI is als extra ogen, oren én handjes. Het helpt je namelijk om je dagelijkse servicetaken én je customer success management te verbeteren. Zo:
- Herkent het klantvragen.
- Stelt het prioriteiten voor je.
- Voorspelt het welke klanten extra aandacht nodig hebben.
De ingebouwde tools helpen je klanten om hun eigen antwoorden te vinden. Waardoor je minder tijd aan repeterende vragen kwijtraakt. Dus je servicetaken worden er ook nog eens leuker en makkelijker door.
In losse servicetools en ingewikkelde koppelingen hoef je niet te investeren. Alles wat je nodig hebt zit namelijk al in de Service Hub. En vaak is de software al binnen 2 tot 4 maanden up & running. Zodat je jouw serviceniveau snel kunt verbeteren.
Zo verbetert HubSpot AI je serviceresultaten
Hieronder neem ik 3 van HubSpot’s beste AI-aangedreven servicetools onder de loep.
AI Agents voor snelle service
HubSpot biedt 2 krachtige servicegerichte AI Agents, die elkaar versterken:
- De Customer Agent handelt 24/7 veelgestelde vragen via chat voor je af. Met de informatie die je hiervoor zelf aanwijst. Denk bijvoorbeeld aan je kennisbank, FAQ en documenten. Is er een complex probleem? Dan schakelt de AI-chatbot automatisch door naar een medewerker.
- De Knowledge Base Agent houdt je kennisbank up-to-date. Signaleert ontbrekende kennis in je kennisbank. En schrijft concepten voor nieuwe artikelen. Gebaseerd op klantgesprekken en je CRM-data.
Merkt de Customer Agent dat antwoorden op bepaalde klantvragen ontbreken. Dan vult de Knowledge Base Agent deze ontbrekende informatie aan. De inhoud van je kennisbank verbetert dus met de dag. Waardoor de Customer Agent klantvragen steeds beter kan beantwoorden.
Grip met de Helpdesk werkomgeving
De Helpdesktool is een centrale werkomgeving voor je klantenservicetaken:
- Al je tickets op één centrale plek gebundeld. Of ze nu via e-mail, chat, telefoon of social media binnenkomen.
- Automatische prioritering van je tickets op basis van urgentie en sentiment.
- Slimme toewijzing van tickets. Een Franssprekende klant routeer je bijvoorbeeld automatisch naar een Franse collega.
- AI-aangedreven antwoordsuggesties op basis van eerdere cases en kennisbankinformatie.
De Helpdesktool stroomlijnt dus (geautomatiseerd) al je serviceverzoeken. En helpt je om zo snel mogelijk te reageren. Klantproblemen handel je hierdoor sneller en effectiever af. En dat ook nog eens in je eigen tone of voice.
Achterdeur dicht met Customer Success Management
Service gaat verder dan problemen oplossen. Met je Customer Success werkomgeving werk je aan klantbehoud. Vanuit de klantensucces werkruimte:
- Bekijk je herinneringen voor dagelijkse taken.
- Monitor je de activiteiten van je belangrijkste accounts.
- Volg je de gezondheid van je klantenbestand. Hoeveel interactie is er met je merk? Hoe groot is het risico voor opzegging? En hoeveel groeipotentieel zit er in een account? In één oogopslag zie je wat de gezondheidsstatus van al je klanten is.
Geeft je serviceteam advies? Verkoopt het aanvullende producten en/of diensten? En houdt het reparaties en onderhoud bij? Dan helpt deze werkruimte je ook om die processen te beheren. Alle bijbehorende taken worden netjes voor je geprioriteerd.
Meer vette servicetools voor je AI servicestrategie
Dit zijn 3 AI-aangedreven servicetools, die ik zelf ontzettend gaaf vind. Maar er zijn nog veel meer vette servicefuncties in HubSpot.
Denk bijvoorbeeld aan de ChatGPT connector. Waarmee je slim en snel je CRM-data onderzoekt en gebruikt. Alleen maar met een simpele vraag, zoals: ‘Zoek alle inactieve bedrijven met groeipotentieel in mijn database. En maak daarna een actielijst om de retentie van deze bedrijven te verhogen.’ Binnen no time genereert HubSpot datgene wat jij nodig hebt.
Of denk aan feedbackanalyses met automatische NPS-, CSAT- en CES-surveys. Waardoor trends en verbeterpunten snel zichtbaar worden. Zonder dat je daarvoor allemaal rapportages hoeft te bouwen. Je weet precies wat klanten waarderen en wat beter kan.
Ga je toch liever van rapportages uit? Bijvoorbeeld voor het monitoren van de oplostijden en het ticketvolume. Dan krijg je er gratis allemaal AI-inzichten bij. Zodat je makkelijker de juiste conclusies trekt.
En denk aan de transcriptiefunctie in de mobiele app. Ben je thuis of onderweg? Spreek je gespreksverslagen gewoon in. HubSpot AI zet ze automatisch voor je om in doorzoekbare tekst. De playbooks helpen je ondertussen om snel met gestandaardiseerde informatie te loggen. En helpen je nieuwe collega’s met interactieve instructies op weg.
Je e-mail-assistent helpt je om snel goede reacties te formuleren. Zelf hoef je ze alleen nog maar even te fineteunen. Met e-mail automation voorzie je jouw klanten snel van statusupdates. En met een klantenportaal geef je daar nog meer inzicht in. Het is teveel om allemaal op te noemen.
Lang op antwoorden wachten. Van het kastje naar de muur gestuurd worden. En inconsistente antwoorden krijgen zijn met al deze AI-aangedreven servicetools verleden tijd. Je klanten voelen dat ze géén ‘ticketnummertje’ meer zijn. Maar een echte waardevolle klant.
Aan de slag met een AI-aangedreven servicestrategie in HubSpot?
HubSpot AI helpt je met real-time inzichten, slimme suggesties en praktische tools. Waardoor je proactief werkt, betere prioriteiten stelt en meer échte servicetijd overhoudt.
Klanten krijgen direct antwoord. Je wachtrijen slinken. Het is makkelijker om je bestaande klanten te behouden. Je hebt meer inzicht in upsell en cross-sell kansen. En je hoeft minder vaak hetzelfde werk te doen.
Zodra het gedrag van je klanten verandert, passen de AI-tools je takenlijst direct aan. Zodat je razendsnel anticipeert als dat nodig is. Wat heb je nog meer nodig voor blije klanten? En alles gebeurt in HubSpot. Zonder losse tools of omslachtige integraties.
Zie jij zo’n AI-aangedreven servicestrategie in HubSpot wel zitten? Boek hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in mijn agenda. Ik laat je alle mogelijkheden graag zien.
- december 2025 (2)
- november 2025 (9)
- oktober 2025 (11)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)
.png?width=500&height=500&name=CTA%20kennishub%20(1).png)