Wat zijn de voor- en nadelen van contentcreatie met AI?
van Andrea van Witteloostuijn op 10-6-25 8:44
Marketeers en copywriters maken steeds meer gebruik van AI in hun contentcreatie. Logisch ook. Waarom zou je veel tijd aan je content besteden? Zoals informatie verzamelen, rangschikken en herschrijven voor blogs. Of scripts samenstellen voor telefoongesprekken, video's en podcasts. Terwijl AI de content zo voor je uitpoept.
Kunstmatige Intelligentie kan je veel contentwerk uit handen nemen. Maar het blijft een technologie. Naast voordelen kleven er daarom ook nadelen aan. In dit blog ga ik op deze voor- en nadelen in. Zodat je beter voorbereid aan contentcreatie met AI begint.
Wat is contentcreatie met AI?
Bij contentcreatie met AI gebruik je Kunstmatige Intelligentie om content te maken, zoals:
- Teksten voor je blogs, FAQ, product catalogus en landingspagina's.
- Afbeeldingen
- Video's
- Podcasts
- Case studies
De AI-tools genereren content, die lijkt op wat mensen maken. Hiervoor
gebruiken ze immense datasets en complexe algoritmes.
Voordelen van AI-contentcreatie
Artificial Intelligence is ontwikkeld om je processen te versnellen en efficiënter te maken. Tegelijkertijd moet de kwaliteit van de output hetzelfde blijven. Of verbeteren natuurlijk. En dat lukt AI-tools steeds beter. Zeker als ze gebruik maken van machine learning. Omdat je AI-tools daarbij 'leren' van alles wat je ze geeft.
Vertaal ik dit door naar contentcreatie met AI? Dan zijn dit de 5 belangrijkste voordelen:
Voordeel 1: Creatieve inspiratie
Heb je even geen inspiratie? Dan helpt AI je razendsnel op weg. Met de juiste input draagt de AI-tool je namelijk allerlei ideeën aan. Vervolgens werkt het de concepten moeiteloos voor je uit.
Voordeel 2: Tijdbesparing
AI-tools zoals ChatGPT, Copy.ai of Jasper creëren razendsnel content voor je. Heb je snel een bepaalde tekst nodig? Dan is die in no time gereed. Zelf zet je alleen de puntjes nog even op de i.
Voordeel 3: Schaalbaarheid
Met Kunstmatige Intelligentie produceer je in korte tijd veel content. Veel meer dan als je alle content handmatig creëert. Superhandig voor bedrijven, die dagelijks nieuwe content nodig hebben. Zoals webshops en nieuwsplatforms.
Voordeel 4: Kostenbesparing
Produceer je sneller meer content? Dan is het creatieproces goedkoper. Gebruik je de content voor een hogere brand awareness? Dan trek je er waarschijnlijk ook meer websitebezoekers en/of klanten mee aan. Met meer content wordt je bedrijf immers sneller gevonden (als die content SEO-proof is tenminste).
Voordeel 5: Consistentie
AI helpt je om continu op dezelfde herkenbare manier te communiceren. Met dezelfde tone-of-voice. Je kunt je AI-tool namelijk trainen om een bepaalde schrijfstijl te gebruiken. Waardoor je teksten automatisch in lijn met je merkidentiteit zijn. Wie de content ook maakt.
Nadelen van AI in contentcreatie
Helaas kleven er ook nadelen aan contentcreatie met AI. De 5 belangrijkste nadelen licht ik hieronder voor je uit.
Nadeel 1: Creativiteit & empathie
AI-tools vinden het lastig om emoties te begrijpen. En om inspirerende verhalen te vertellen, die echt tot de verbeelding spreken. AI-gegenereerde teksten missen daardoor vaak creatieve input en empathie van de mens. Een belangrijke reden waarom je altijd je persoonlijke touch moet toevoegen!
Nadeel 2: Kwaliteit
De output van AI-tools is vaak indrukwekkend. Maar toch verschilt de kwaliteit van onderwerp tot onderwerp. Soms zijn teksten te algemeen of missen ze diepgang. En dan kost het best wat tijd en moeite om de output te verbeteren.
Nadeel 3: Kennis
AI-tools moeten het doen met de informatie die beschikbaar is. Daardoor bevat de output meestal geen of weinig actuele en specifieke kennis. Wil je een actueel of specifiek onderwerp diepgaand behandelen? Dan moet je nog steeds zelf onderzoek doen. Om dit vervolgens in je tekst uit te werken.
Nadeel 4: Technische afhankelijkheid
Wil je optimaal van AI-tools gebruik maken? Dan moet je in de technologie investeren. Daarnaast heb je training nodig om de AI-tools optimaal in te zetten. Tenslotte ben je ook nog afhankelijk van de software. Werken je AI-tools (even) niet goed? Dan verstoort dit gelijk je workflow.
Nadeel 5: Ethiek & originaliteit
Artificial Intelligence gebruikt bestaande teksten als basis. Neem je de teksten zo over? Dan word je misschien van plagiaat beschuldigd. Bovendien zijn AI-teksten meestal niet zo erg origineel. Nóg een belangrijk reden om de output met je eigen creatieve brein te verbeteren!
Met AI vervang je dus géén menselijke creativiteit. Het is een hulpmiddel om sneller en efficiënter te werken. Maar je moet zelf ook nog wel wat inbrengen.
Meer content creëren met AI?
Zoek je een totaaloplossing voor contentcreatie met AI? Waarmee je in een handomdraai data-gedreven websitecontent, podcasts, video's en case studies maakt? En waarbij je jouw AI-content combineert met allerlei andere handige tools? Verdiep je hieronder dan eens in de AI-mogelijkheden van HubSpot!
- juni 2025 (3)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)