HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat zijn de voor- en nadelen van contentcreatie met AI?

Wat zijn de voor- en nadelen van contentcreatie met AI?
5:04

Wat zijn de voor- en nadelen van contentcreatie met AI

Marketeers en copywriters maken steeds meer gebruik van AI in hun contentcreatie. Logisch ook. Waarom zou je veel tijd aan je content besteden? Zoals informatie verzamelen, rangschikken en herschrijven voor blogs. Of scripts samenstellen voor telefoongesprekken, video's en podcasts. Terwijl AI de content zo voor je uitpoept. 

Kunstmatige Intelligentie kan je veel contentwerk uit handen nemen. Maar het blijft een technologie. Naast voordelen kleven er daarom ook nadelen aan. In dit blog ga ik op deze voor- en nadelen in. Zodat je beter voorbereid aan contentcreatie met AI begint.

Wat is contentcreatie met AI?

Bij contentcreatie met AI gebruik je Kunstmatige Intelligentie om content te maken, zoals:

De AI-tools genereren content, die lijkt op wat mensen maken. Hiervoor
gebruiken ze immense datasets en complexe algoritmes. 

Voordelen van AI-contentcreatie 

Artificial Intelligence is ontwikkeld om je processen te versnellen en efficiënter te maken. Tegelijkertijd moet de kwaliteit van de output hetzelfde blijven. Of verbeteren natuurlijk. En dat lukt AI-tools steeds beter. Zeker als ze gebruik maken van machine learning. Omdat je AI-tools daarbij 'leren' van alles wat je ze geeft.

Vertaal ik dit door naar contentcreatie met AI? Dan zijn dit de 5 belangrijkste voordelen:

Voordeel 1: Creatieve inspiratie
Heb je even geen inspiratie? Dan helpt AI je razendsnel op weg. Met de juiste input draagt de AI-tool je namelijk allerlei ideeën aan. Vervolgens werkt het de concepten moeiteloos voor je uit.

Voordeel 2: Tijdbesparing
AI-tools zoals ChatGPT, Copy.ai of Jasper creëren razendsnel content voor je. Heb je snel een bepaalde tekst nodig? Dan is die in no time gereed. Zelf zet je alleen de puntjes nog even op de i.

Voordeel 3: Schaalbaarheid
Met Kunstmatige Intelligentie produceer je in korte tijd veel content. Veel meer dan als je alle content handmatig creëert. Superhandig voor bedrijven, die dagelijks nieuwe content nodig hebben. Zoals webshops en nieuwsplatforms.

Voordeel 4: Kostenbesparing
Produceer je sneller meer content? Dan is het creatieproces goedkoper. Gebruik je de content voor een hogere brand awareness? Dan trek je er waarschijnlijk ook meer websitebezoekers en/of klanten mee aan. Met meer content wordt je bedrijf immers sneller gevonden (als die content SEO-proof is tenminste).

Voordeel 5: Consistentie
AI helpt je om continu op dezelfde herkenbare manier te communiceren. Met dezelfde tone-of-voice. Je kunt je AI-tool namelijk trainen om een bepaalde schrijfstijl te gebruiken. Waardoor je teksten automatisch in lijn met je merkidentiteit zijn. Wie de content ook maakt.

Nadelen van AI in contentcreatie

Helaas kleven er ook nadelen aan contentcreatie met AI. De 5 belangrijkste nadelen licht ik hieronder voor je uit.

Nadeel 1: Creativiteit & empathie
AI-tools vinden het lastig om emoties te begrijpen. En om inspirerende verhalen te vertellen, die echt tot de verbeelding spreken. AI-gegenereerde teksten missen daardoor vaak creatieve input en empathie van de mens. Een belangrijke reden waarom je altijd je persoonlijke touch moet toevoegen!

Nadeel 2: Kwaliteit
De output van AI-tools is vaak indrukwekkend. Maar toch verschilt de kwaliteit van onderwerp tot onderwerp. Soms zijn teksten te algemeen of missen ze diepgang. En dan kost het best wat tijd en moeite om de output te verbeteren.

Nadeel 3: Kennis
AI-tools moeten het doen met de informatie die beschikbaar is. Daardoor bevat de output meestal geen of weinig actuele en specifieke kennis. Wil je een actueel of specifiek onderwerp diepgaand behandelen? Dan moet je nog steeds zelf onderzoek doen. Om dit vervolgens in je tekst uit te werken.

Nadeel 4: Technische afhankelijkheid
Wil je optimaal van AI-tools gebruik maken? Dan moet je in de technologie investeren. Daarnaast heb je training nodig om de AI-tools optimaal in te zetten. Tenslotte ben je ook nog afhankelijk van de software. Werken je AI-tools (even) niet goed? Dan verstoort dit gelijk je workflow.

Nadeel 5: Ethiek & originaliteit
Artificial Intelligence gebruikt bestaande teksten als basis. Neem je de teksten zo over? Dan word je misschien van plagiaat beschuldigd. Bovendien zijn AI-teksten meestal niet zo erg origineel. Nóg een belangrijk reden om de output met je eigen creatieve brein te verbeteren!

Met AI vervang je dus géén menselijke creativiteit. Het is een hulpmiddel om sneller en efficiënter te werken. Maar je moet zelf ook nog wel wat inbrengen. 

Meer content creëren met AI?

Zoek je een totaaloplossing voor contentcreatie met AI? Waarmee je in een handomdraai data-gedreven websitecontent, podcasts, video's en case studies maakt? En waarbij je jouw AI-content combineert met allerlei andere handige tools? Verdiep je hieronder dan eens in de AI-mogelijkheden van HubSpot




 

Aanmelden per e-mail