HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De juiste stuurinformatie met de rapportage dashboards van HubSpot

De juiste stuurinformatie met de rapportage dashboards van HubSpot
5:27

De juiste stuurinformatie met de rapportage dashboards van HubSpot

Vroeger gingen we vaak naar Frankrijk op vakantie. Mijn vader bestuurde de auto. Met een kaart op schoot wees mijn moeder hem de weg.

Navigatiesystemen leiden je tegenwoordig automatisch naar je bestemming toe. Zijn er omleidingen of files? Dan krijg je gelijk een nieuwe route voorgeschoteld. Verdwalen hoeft dus niet meer. Al ken ik genoeg mensen, die daar nog steeds een kei in zijn.😊

Met de data in je bedrijf werkt het precies hetzelfde. Dankzij rapportage dashboards met goede stuurinformatie bereik je efficiënter de juiste bestemming. Hieronder ontdek je hoe makkelijk het is om rapportage dashboards met HubSpot te maken.

Stuurinformatie op HubSpot’s rapportage dashboards

Rapportage dashboard in HubSpot-1

HubSpot’s dashboards met rapportages geven je inzicht in je KPI’s. Real-time. Zodat je razendsnel bijstuurt als dat nodig is. Zelf rapportage dashboards maken klinkt misschien ingewikkeld. Maar dat hoeft het niet te zijn. In HubSpot voeg je namelijk eenvoudig allerlei soorten (custom) rapportages aan je dashboards toe. 

Van losse marketing-, sales- en service activiteiten. Tot statistieken waarin je de informatie van verschillende afdelingen combineert. Koppel je jouw bestaande bedrijfsapps aan HubSpot? Dan voeg je ook die informatie eenvoudig aan je rapportages toe.

Rapportages voor medewerkers in HubSpot
Is bepaalde stuurinformatie niet voor alle ogen bestemd? Dan scherm je die gegevens met geavanceerde rapportagemachtigingen af. Zo maak je bijvoorbeeld speciale rapportages voor de directie. Of stel je specifieke dashboards voor individuele teamleden in. Bijvoorbeeld om de voortgang van hun doelen te volgen. 

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
10 Tips voor succesvolle management rapportages en dashboards.
Hoe zorg je voor betrouwbare online rapportages?
Wat zijn standaard en custom rapportages in HubSpot?
Data van meerdere systemen in je online rapportages?
Welke grafieken en tabellen gebruik je voor je rapportages in HubSpot?

Custom rapportages in HubSpot

Custom rapportages in HubSpot

HubSpot’s rapportagebibliotheek bevat allerlei kant-en-klare dashboards met rapportages. Maar ieder bedrijf heeft andere zakelijke behoeften. Daarom kun je ook custom rapportages maken. Rapportages die je speciaal voor jouw bedrijf samenstelt.

Je richt je dashboards in zoals jij dat wilt. Maak bijvoorbeeld aparte dashboards voor marketing, sales en service. Zodat iedereen alleen maar relevante informatie ziet. Denk aan rapportages met:

  • Open rates, click rates, conversies en de leadgeneratie per kanaal voor marketeers.
  • De deals per fase, de gemiddelde dealgrootte en de pijplijngroei voor sales medewerkers.
  • Het aantal open en gesloten tickets, de responstijd en de klanttevredenheid voor je klantenservice team.
  • Conversie- en verkeersstatistieken op je campagne dashboards.
  • De maandelijkse omzet, de churn en het aantal terugkerende klanten voor het management.

De indeling wijzigen? Versleep de statistieken met je muis. Inzoomen op bepaalde details? Klik op de desbetreffende rapportage. Filteren? Voeg filtercriteria zoals regio, periode, pijplijn en team toe. Filter daarna op losse rapportages of op alle rapportages van je dashboard tegelijk. Wie toegang heeft kan dashboards organiseren, dupliceren, verwijderen en beheren. Precies zoals je dat zelf wilt.

👉 TIP: Je dashboards met je collega’s delen? Mail ze iedere maand automatisch vanuit HubSpot of deel ze via Slack. In PDF of Excel importeren kan ook.

Rapportages maken met AI

Rapportages genereren met HubSpot AI

HubSpot AI is de makkelijkste manier om rapportages aan je dashboard toe te voegen. Je stelt een vraag. Bijvoorbeeld ‘Welke verkoper heeft de meeste deals in 2025 afgesloten?'. En daarna genereert AI automatisch een rapportage template voor je. Mét alle benodigde filters. 

Custom Contacts Report met HubSpot AI

Is de output niet helemaal naar wens? Dan pas je die gewoon zelf nog even aan. Je kunt namelijk van alles wijzigen. Zoals velden, filters en de soort statistiek die je ziet. Hoe specifieker je opdracht is, hoe beter de output.
 
Wil je dat AI je rapportages gelijk voor je analyseert? Dan vind je de ‘AI Insights’ functie vast geweldig. Daarmee krijg je namelijk een beknopte samenvatting van de rapportage inzichten. Zodat je de informatie makkelijker begrijpt en gebruikt (handig voor rapportage verdwalers!). Bovendien interpreteert AI de inhoud om je meteen wat slimme tips te geven. Hoe makkelijk wil je jouw bestemming bereiken?

👉 TIP: Weet je dat je ook AI-rapportages in HubSpot’s mobiele app kunt maken?

Waarom je in het AI-tijdperk niet meer zonder goede rapportages kunt

Ga je met je bedrijf mee met de digitale ontwikkelingen? En gebruik je daarbij geavanceerd AI-aangedreven gereedschap zoals HubSpot? Dan is je data de brandstof daarvoor. Je hebt bijvoorbeeld goede data nodig om:

  • De juiste voorspellingen te doen. 
  • De echte kansen te signaleren. 
  • Afwijkingen te ontdekken.
  • De correcte taken geautomatiseerd uit te voeren. 
  • En nog veel meer. 

Op je dashboards met rapportages maakt AI de bevindingen visueel voor je. Denk bijvoorbeeld aan forecasts van je omzet, de koopintentie van websitebezoekers en afwijkingen in je data. Zodat je met deze stuurinformatie snel de juiste strategische lijn uitzet. 

Zien hoe HubSpot's rapportage dashboards er in de praktijk uitzien? En hoe de AI-functies daarin werken? Boek hieronder een vrijblijvende afspraak in onze agenda!

 

Aanmelden per e-mail