De juiste stuurinformatie met de rapportage dashboards van HubSpot
van Martijn Rijnders op 9-12-25 8:39

Vroeger gingen we vaak naar Frankrijk op vakantie. Mijn vader bestuurde de auto. Met een kaart op schoot wees mijn moeder hem de weg.
Navigatiesystemen leiden je tegenwoordig automatisch naar je bestemming toe. Zijn er omleidingen of files? Dan krijg je gelijk een nieuwe route voorgeschoteld. Verdwalen hoeft dus niet meer. Al ken ik genoeg mensen, die daar nog steeds een kei in zijn.😊
Met de data in je bedrijf werkt het precies hetzelfde. Dankzij rapportage dashboards met goede stuurinformatie bereik je efficiënter de juiste bestemming. Hieronder ontdek je hoe makkelijk het is om rapportage dashboards met HubSpot te maken.
Stuurinformatie op HubSpot’s rapportage dashboards

HubSpot’s dashboards met rapportages geven je inzicht in je KPI’s. Real-time. Zodat je razendsnel bijstuurt als dat nodig is. Zelf rapportage dashboards maken klinkt misschien ingewikkeld. Maar dat hoeft het niet te zijn. In HubSpot voeg je namelijk eenvoudig allerlei soorten (custom) rapportages aan je dashboards toe.
Van losse marketing-, sales- en service activiteiten. Tot statistieken waarin je de informatie van verschillende afdelingen combineert. Koppel je jouw bestaande bedrijfsapps aan HubSpot? Dan voeg je ook die informatie eenvoudig aan je rapportages toe.

Is bepaalde stuurinformatie niet voor alle ogen bestemd? Dan scherm je die gegevens met geavanceerde rapportagemachtigingen af. Zo maak je bijvoorbeeld speciale rapportages voor de directie. Of stel je specifieke dashboards voor individuele teamleden in. Bijvoorbeeld om de voortgang van hun doelen te volgen.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
➜ 10 Tips voor succesvolle management rapportages en dashboards.
➜ Hoe zorg je voor betrouwbare online rapportages?
➜ Wat zijn standaard en custom rapportages in HubSpot?
➜ Data van meerdere systemen in je online rapportages?
➜ Welke grafieken en tabellen gebruik je voor je rapportages in HubSpot?
Custom rapportages in HubSpot

HubSpot’s rapportagebibliotheek bevat allerlei kant-en-klare dashboards met rapportages. Maar ieder bedrijf heeft andere zakelijke behoeften. Daarom kun je ook custom rapportages maken. Rapportages die je speciaal voor jouw bedrijf samenstelt.
Je richt je dashboards in zoals jij dat wilt. Maak bijvoorbeeld aparte dashboards voor marketing, sales en service. Zodat iedereen alleen maar relevante informatie ziet. Denk aan rapportages met:
- Open rates, click rates, conversies en de leadgeneratie per kanaal voor marketeers.
- De deals per fase, de gemiddelde dealgrootte en de pijplijngroei voor sales medewerkers.
- Het aantal open en gesloten tickets, de responstijd en de klanttevredenheid voor je klantenservice team.
- Conversie- en verkeersstatistieken op je campagne dashboards.
- De maandelijkse omzet, de churn en het aantal terugkerende klanten voor het management.
De indeling wijzigen? Versleep de statistieken met je muis. Inzoomen op bepaalde details? Klik op de desbetreffende rapportage. Filteren? Voeg filtercriteria zoals regio, periode, pijplijn en team toe. Filter daarna op losse rapportages of op alle rapportages van je dashboard tegelijk. Wie toegang heeft kan dashboards organiseren, dupliceren, verwijderen en beheren. Precies zoals je dat zelf wilt.
👉 TIP: Je dashboards met je collega’s delen? Mail ze iedere maand automatisch vanuit HubSpot of deel ze via Slack. In PDF of Excel importeren kan ook.
Rapportages maken met AI

HubSpot AI is de makkelijkste manier om rapportages aan je dashboard toe te voegen. Je stelt een vraag. Bijvoorbeeld ‘Welke verkoper heeft de meeste deals in 2025 afgesloten?'. En daarna genereert AI automatisch een rapportage template voor je. Mét alle benodigde filters.

Is de output niet helemaal naar wens? Dan pas je die gewoon zelf nog even aan. Je kunt namelijk van alles wijzigen. Zoals velden, filters en de soort statistiek die je ziet. Hoe specifieker je opdracht is, hoe beter de output.
Wil je dat AI je rapportages gelijk voor je analyseert? Dan vind je de ‘AI Insights’ functie vast geweldig. Daarmee krijg je namelijk een beknopte samenvatting van de rapportage inzichten. Zodat je de informatie makkelijker begrijpt en gebruikt (handig voor rapportage verdwalers!). Bovendien interpreteert AI de inhoud om je meteen wat slimme tips te geven. Hoe makkelijk wil je jouw bestemming bereiken?
👉 TIP: Weet je dat je ook AI-rapportages in HubSpot’s mobiele app kunt maken?
Waarom je in het AI-tijdperk niet meer zonder goede rapportages kunt
Ga je met je bedrijf mee met de digitale ontwikkelingen? En gebruik je daarbij geavanceerd AI-aangedreven gereedschap zoals HubSpot? Dan is je data de brandstof daarvoor. Je hebt bijvoorbeeld goede data nodig om:
- De juiste voorspellingen te doen.
- De echte kansen te signaleren.
- Afwijkingen te ontdekken.
- De correcte taken geautomatiseerd uit te voeren.
- En nog veel meer.
Op je dashboards met rapportages maakt AI de bevindingen visueel voor je. Denk bijvoorbeeld aan forecasts van je omzet, de koopintentie van websitebezoekers en afwijkingen in je data. Zodat je met deze stuurinformatie snel de juiste strategische lijn uitzet.
Zien hoe HubSpot's rapportage dashboards er in de praktijk uitzien? En hoe de AI-functies daarin werken? Boek hieronder een vrijblijvende afspraak in onze agenda!
- december 2025 (3)
- november 2025 (9)
- oktober 2025 (11)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)
.png?width=500&height=500&name=CTA%20kennishub%20(1).png)