Verbeter je leadgeneratie met HubSpot’s CTA-tool
van Maarten de Wit op 6-11-25 8:39
.png?width=700&height=385&name=Verbeter%20je%20leadgeneratie%20met%20HubSpot%E2%80%99s%20CTA-tool%20(1).png)
Stel: je hebt een inspirerend blog geschreven. Of een mooie nieuwe websitepagina gemaakt. Je hoopt dat je websitebezoekers contact met je opnemen na het lezen ervan. Maar er gebeurt helemaal niets…
Een CTA (call-to-action) gebruik je om mensen te helpen een (volgende) stap te zetten. Bijvoorbeeld om meer leads aan te trekken. In dit blog leer ik je hoe HubSpot’s CTA-tool je bij je leadgeneratie helpt.
Wat is een call-to-action (CTA)?
Een call-to-action (CTA) maak je om (potentiële) klanten tot actie aan te zetten. Bijvoorbeeld op je blog, advertentie of landingspagina. Zo’n opvallende knop, afbeelding of tekstregel, weet je wel. Bijvoorbeeld om:
- Een demo aan te vragen.
- In te schrijven voor een webinar.
- Een e-book te downloaden.
- Een afspraak te plannen.
- Op een aanbieding te reageren.
Het is dus letterlijk een ‘oproep tot actie’ om iets te doen. Bijvoorbeeld om iets bij je te kopen of om leads aan te trekken. Of om je bestaande klanten tevreden te houden en frustraties te voorkomen. Dit is een voorbeeld van een CTA, die wij gebruiken:
Effectieve CTA’s leiden je (toekomstige) klanten naar belangrijke landingspagina’s toe. Waar bijvoorbeeld een mooi aanbod op staat. Ze zijn dan ook erg belangrijk voor je leadgeneratie.
De CTA-tool van HubSpot
Met de CTA-tool van HubSpot creëer je zelf verschillende soorten CTA’s. Naast standaard CTA’s zijn er ook banners, pop-ups, slide-ins en ingesloten knoppen en afbeeldingen.
Banners gebruik je over de hele breedte. Deze CTA’s plaats je boven- of onderaan je websitepagina’s. Zodat ze zichtbaar blijven als je websitebezoekers naar beneden scrollen.
Je pop-up CTA’s activeer je op basis van hoe ver iemand naar beneden scrolt. Op basis van hoe lang iemand je websitepagina bekijkt. Of als iemand je website dreigt te verlaten.
Een slide-in CTA schuift vanuit een hoek van je website naar binnen. Daarna blijft de call-to-action zichtbaar, totdat je ‘m weg klikt.
Daarnaast maak je met de CTA-tool van HubSpot ook ingesloten knoppen, afbeeldingen en banners. Die gebruik je om je e-mailontvangers naar bepaalde websitepagina’s toe te leiden.
Je kunt je CTA’s helemaal zelf ontwerpen, maar er zijn ook handige sjablonen voor. De tekst, stijl, kleuren en afbeeldingen pas je daarin zelf aan. Zodat je CTA’s helemaal bij je eigen merk passen.
👉 TIPS:
- Met dynamische CTA’s pas je de inhoud op je bezoekers aan. Bijvoorbeeld op basis van bezoekerskenmerken, locatie, apparaat type en fase van de levenscyclus. De CTA die je bezoekers zien is dus afgestemd op hun persoonlijke situatie.
- Met de Wordpress-plugin voeg je HubSpot’s CTA’s eenvoudig aan je Wordpress-website toe.
Hoe je een call-to-action analyseert

Heb je een mooie en overtuigende call-to-action gemaakt? Dan wil je de resultaten daarvan natuurlijk graag meten. Zodat je precies weet hoe vaak je CTA wordt bekeken en aangeklikt. En hoe vaak er formulieren zijn ingevuld dankzij de CTA.
In HubSpot heb je 2 opties. Alle CTA’s tegelijkertijd analyseren of losse CTA’s volgen. Bijvoorbeeld in de maand juli van een specifieke marketingcampagne.
👉 TIPS:
- Vanuit je CTA-statistieken in HubSpot navigeer je makkelijk naar de ingevulde formulieren toe.
- Of het nou om een blog, landingspagina of marketingmail gaat. Voor de beste conversieresultaten stem je jouw CTA’s op je content af.
De conversie met een A/B-test optimaliseren
Met een A/B-test vergelijk je de effectiviteit van 2 verschillende CTA’s. De CTA-test verdeelt je bezoekers 50/50 over elke CTA-variant. In je statistieken vind je vervolgens de conversieresultaten. Zodat je kunt kiezen met welke variant je verder gaat.


👉 TIPS:
- Je kunt alleen A/B-tests voor de CTA’s op je website uitvoeren. Nog niet op de CTA’s in je marketingmails.
- Wijzig één element tegelijkertijd. Bijvoorbeeld een kleur of een afbeelding. Dan zie je wat het effect van deze ene wijziging is.
- Test je CTA’s in meerdere browsers op verschillende apparaten met een externe tool. Bijvoorbeeld Optimizely. Optimaliseer je ze daarna met je inzichten? Dan verlaag je het verlatingspercentage tot wel 67%!
- Met een heatmap visualiseer je waar je websitegebruikers klikken. Bijvoorbeeld van Hotjar of Crazy Egg. Dit helpt je om de effectiviteit van je CTA’s verder te optimaliseren.
Best practices voor sterke CTA's
Een goede CTA bepaalt of je lezer in actie komt. Let daarom op deze best practices:
- Maak je CTA’s concreet met actieve werkwoorden (Download nu, Plan je demo, Bekijk de handleiding). Eén duidelijke boodschap werkt beter dan een lange zin.
- Creëer urgentie: laat zien waarom je nu gelijk op de CTA moet klikken (Vandaag nog starten, Beperkt beschikbaar, Geldig tot).
- Zorg voor contrast: Mensen klikken eerder op een opvallende klop. Bijvoorbeeld in opvallende (conversie verhogende) kleuren.
- Kies een slimme plek: De positie van je CTA is ontzettend belangrijk. Speel eens met verschillende locaties. En test met welke plek jij het meeste succes behaalt. Je kunt je CTA’s ook op meerdere plekken plaatsen. Bijvoorbeeld halverwege je pagina én onderaan.
- Test en optimaliseer: Met HubSpot’s A/B-tests ontdek je welke opmaak en welke posities het beste werken. Staat er een afbeelding van iemand op? Dan werkt het waarschijnlijk beter als die persoon in de richting van de button wijst of kijkt. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Probeer verschillende variaties uit. En ga verder met de CTA die de beste resultaten oplevert.
Natuurlijk moet je CTA ook goed bij de context aansluiten. Leest iemand je prijzenpagina? Dan toon je bijvoorbeeld een CTA om een prijsindicatie of offerte aan te vragen. En leest iemand een marketingblog. Dan wijs je die persoon bijvoorbeeld op je webinar met marketingtips. Het heeft dan waarschijnlijk weinig zin om je sales- en/of service webinar te promoten.
Onthoud: een CTA is een belofte. Is die duidelijk, relevant en aantrekkelijk? Dan is de kans het grootst dat erop geklikt wordt.
Je leadgeneratie boosten met de CTA’s van HubSpot?
Met HubSpot’s CTA’s leid je jouw prospects makkelijker door de buyer journey. Wil je ook een vliegende start maken met meetbare marketingcampagnes? Boek hieronder gerust een afspraak in mijn agenda. Ik laat je alle gave mogelijkheden voor je leadgeneratie graag zien.
- november 2025 (1)
- oktober 2025 (11)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)
.png?width=500&height=500&name=CTA%20kennishub%20(1).png)