HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Verbeter je leadgeneratie met HubSpot’s CTA-tool

Verbeter je leadgeneratie met HubSpot’s CTA-tool
6:24

Verbeter je leadgeneratie met HubSpot’s CTA-tool (1)

Stel: je hebt een inspirerend blog geschreven. Of een mooie nieuwe websitepagina gemaakt. Je hoopt dat je websitebezoekers contact met je opnemen na het lezen ervan. Maar er gebeurt helemaal niets…

Een CTA (call-to-action) gebruik je om mensen te helpen een (volgende) stap te zetten. Bijvoorbeeld om meer leads aan te trekken. In dit blog leer ik je hoe HubSpot’s CTA-tool je bij je leadgeneratie helpt.

Wat is een call-to-action (CTA)?

Een call-to-action (CTA) maak je om (potentiële) klanten tot actie aan te zetten. Bijvoorbeeld op je blog, advertentie of landingspagina. Zo’n opvallende knop, afbeelding of tekstregel, weet je wel. Bijvoorbeeld om:

  • Een demo aan te vragen.
  • In te schrijven voor een webinar.
  • Een e-book te downloaden.
  • Een afspraak te plannen.
  • Op een aanbieding te reageren.

Het is dus letterlijk een ‘oproep tot actie’ om iets te doen. Bijvoorbeeld om iets bij je te kopen of om leads aan te trekken. Of om je bestaande klanten tevreden te houden en frustraties te voorkomen. Dit is een voorbeeld van een CTA, die wij gebruiken:



Effectieve CTA’s leiden je (toekomstige) klanten naar belangrijke landingspagina’s toe. Waar bijvoorbeeld een mooi aanbod op staat. Ze zijn dan ook erg belangrijk voor je leadgeneratie.

De CTA-tool van HubSpot

Met de CTA-tool van HubSpot creëer je zelf verschillende soorten CTA’s. Naast standaard CTA’s zijn er ook banners, pop-ups, slide-ins en ingesloten knoppen en afbeeldingen. 

Banners gebruik je over de hele breedte. Deze CTA’s plaats je boven- of onderaan je websitepagina’s. Zodat ze zichtbaar blijven als je websitebezoekers naar beneden scrollen. 

Je pop-up CTA’s activeer je op basis van hoe ver iemand naar beneden scrolt. Op basis van hoe lang iemand je websitepagina bekijkt. Of als iemand je website dreigt te verlaten. 

Een slide-in CTA schuift vanuit een hoek van je website naar binnen. Daarna blijft de call-to-action zichtbaar, totdat je ‘m weg klikt.

Daarnaast maak je met de CTA-tool van HubSpot ook ingesloten knoppen, afbeeldingen en banners. Die gebruik je om je e-mailontvangers naar bepaalde websitepagina’s toe te leiden. 

Je kunt je CTA’s helemaal zelf ontwerpen, maar er zijn ook handige sjablonen voor. De tekst, stijl, kleuren en afbeeldingen pas je daarin zelf aan. Zodat je CTA’s helemaal bij je eigen merk passen.

👉 TIPS:

  • Met dynamische CTA’s pas je de inhoud op je bezoekers aan. Bijvoorbeeld op basis van bezoekerskenmerken, locatie, apparaat type en fase van de levenscyclus. De CTA die je bezoekers zien is dus afgestemd op hun persoonlijke situatie.

  • Met de Wordpress-plugin voeg je HubSpot’s CTA’s eenvoudig aan je Wordpress-website toe.

Hoe je een call-to-action analyseert 

Je CTA analyseren in HubSpot

Heb je een mooie en overtuigende call-to-action gemaakt? Dan wil je de resultaten daarvan natuurlijk graag meten. Zodat je precies weet hoe vaak je CTA wordt bekeken en aangeklikt. En hoe vaak er formulieren zijn ingevuld dankzij de CTA. 

In HubSpot heb je 2 opties. Alle CTA’s tegelijkertijd analyseren of losse CTA’s volgen. Bijvoorbeeld in de maand juli van een specifieke marketingcampagne. 

👉 TIPS:

  • Vanuit je CTA-statistieken in HubSpot navigeer je makkelijk naar de ingevulde formulieren toe.

  • Of het nou om een blog, landingspagina of marketingmail gaat. Voor de beste conversieresultaten stem je jouw CTA’s op je content af. 

De conversie met een A/B-test optimaliseren

Met een A/B-test vergelijk je de effectiviteit van 2 verschillende CTA’s. De CTA-test verdeelt je bezoekers 50/50 over elke CTA-variant. In je statistieken vind je vervolgens de conversieresultaten. Zodat je kunt kiezen met welke variant je verder gaat. 

Testresultaten AB test in HubSpot

Statistiek AB test HubSpot
 
👉 TIPS:

  • Je kunt alleen A/B-tests voor de CTA’s op je website uitvoeren. Nog niet op de CTA’s in je marketingmails.  

  • Wijzig één element tegelijkertijd. Bijvoorbeeld een kleur of een afbeelding. Dan zie je wat het effect van deze ene wijziging is.

  • Test je CTA’s in meerdere browsers op verschillende apparaten met een externe tool. Bijvoorbeeld Optimizely. Optimaliseer je ze daarna met je inzichten? Dan verlaag je het verlatingspercentage tot wel 67%! 

  • Met een heatmap visualiseer je waar je websitegebruikers klikken. Bijvoorbeeld van Hotjar of Crazy Egg. Dit helpt je om de effectiviteit van je CTA’s verder te optimaliseren

Best practices voor sterke CTA's

Een goede CTA bepaalt of je lezer in actie komt. Let daarom op deze best practices:

  • Maak je CTA’s concreet met actieve werkwoorden (Download nu, Plan je demo, Bekijk de handleiding). Eén duidelijke boodschap werkt beter dan een lange zin.

  • Creëer urgentie: laat zien waarom je nu gelijk op de CTA moet klikken (Vandaag nog starten, Beperkt beschikbaar, Geldig tot).

  • Zorg voor contrast: Mensen klikken eerder op een opvallende klop. Bijvoorbeeld in opvallende (conversie verhogende) kleuren.
     
  • Kies een slimme plek: De positie van je CTA is ontzettend belangrijk. Speel eens met verschillende locaties. En test met welke plek jij het meeste succes behaalt. Je kunt je CTA’s ook op meerdere plekken plaatsen. Bijvoorbeeld halverwege je pagina én onderaan.

  • Test en optimaliseer: Met HubSpot’s A/B-tests ontdek je welke opmaak en welke posities het beste werken. Staat er een afbeelding van iemand op? Dan werkt het waarschijnlijk beter als die persoon in de richting van de button wijst of kijkt. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Probeer verschillende variaties uit. En ga verder met de CTA die de beste resultaten oplevert. 

Natuurlijk moet je CTA ook goed bij de context aansluiten. Leest iemand je prijzenpagina? Dan toon je bijvoorbeeld een CTA om een prijsindicatie of offerte aan te vragen. En leest iemand een marketingblog. Dan wijs je die persoon bijvoorbeeld op je webinar met marketingtips. Het heeft dan waarschijnlijk weinig zin om je sales- en/of service webinar te promoten. 

Onthoud: een CTA is een belofte. Is die duidelijk, relevant en aantrekkelijk? Dan is de kans het grootst dat erop geklikt wordt.

Je leadgeneratie boosten met de CTA’s van HubSpot?

Met HubSpot’s CTA’s  leid je jouw prospects makkelijker door de buyer journey. Wil je ook een vliegende start maken met meetbare marketingcampagnes? Boek hieronder gerust een afspraak in mijn agenda. Ik laat je alle gave mogelijkheden voor je leadgeneratie graag zien.

 

Aanmelden per e-mail