Hoe je klantdata in je CRM-systeem makkelijk opschoont en onderhoudt
van Maxime Buis op 13-5-25 9:03
Heb je last van vervuilde klantdata in je CRM-systeem? Dan ben je niet de enige! Veel organisaties hebben last van dubbele, verouderde en incomplete klantgegevens. Maar het is wel verstandig om het probleem aan te pakken. Vervuilde CRM-data veroorzaakt namelijk:
- Fouten in rapportages.
- Problemen met processen.
- Frustraties bij medewerkers.
Met de juiste aanpak en tools schoon je jouw waardevolle klantdata eenvoudig op. En houd je jouw gegevens vervolgens ook makkelijk up-to-date. In dit blog leg ik je uit hoe je dit doet. Uiteraard komen de mogelijkheden van HubSpot daarbij aan bod.
Waarom is up-to-date klantdata belangrijk?
Met schone en betrouwbare klantdata:
- Neem je snel goede weloverwogen data-gedreven beslissingen.
- Werk je snel en efficiënt. Je verspilt géén tijd aan het corrigeren van fouten.
- Bedien je klanten optimaal met actuele en nauwkeurige gegevens. Waarmee je ze een gepersonaliseerde ervaring biedt.
Kortom: schone data in je software helpt je om tijd en geld te besparen. Terwijl het de klanttevredenheid van je organisatie verhoogt.
Je klantdata efficiënt opschonen
Veel bedrijven kampen met vervuilde klantdata. Ook al weten ze dondersgoed dat schone klantdata superbelangrijk is. Alleen weten ze vaak niet goed hoe ze het probleem aan moeten pakken. Toch hoeft het niet moeilijk te zijn. Met de 4 stappen hieronder maak je jouw klantdata zo weer betrouwbaar.
Stap 1: Datacheck
Hoe groot is je dataprobleem? Dat moet je inzichtelijk hebben, voordat je jouw software kunt opschonen. Om deze reden begin je met een datacheck.
Stel dat je de klantdata van je CRM-software wilt opschonen. Dan onderzoek je bijvoorbeeld hoeveel dubbele records er van klanten zijn. Welke gegevens er verouderd zijn. En welke gegevens er ontbreken.
Met HubSpot maak je eenvoudig rapportages, waarmee je deze problemen identificeert. HubSpot’s Duplicate Managementtools helpen je bijvoorbeeld om snel dubbele records op te sporen.
Stap 2: Opschonen van je klantdata
Nu weet je waar de problemen zitten. Je kunt dan ook beginnen met het opschonen van je klantdata. Doe je dit allemaal handmatig? Dan is het misschien een ontzettend grote klus. Gelukkig kunnen veel softwarepakketten je ermee helpen.
Zo helpt HubSpot je bijvoorbeeld om geautomatiseerd dubbele gegevens te verwijderen. En om dubbele records snel voor je samen te voegen. Zelfs in bulk als je dat wilt. Zodat je voor iedere contactpersoon of bedrijf 1 compleet profiel overhoudt.
Stap 3: Verouderde klantdata bijwerken
Staan er verouderde gegevens in je CRM-systeem? Dan is het nu tijd om die bij te werken. Daar zijn allerlei handige foefjes voor.
Verstuur bijvoorbeeld een e-mailcampagne, waarin je klanten om hulp vraagt. Zij kunnen hun gegevens dan bevestigen of gegevens aanvullen. Met geautomatiseerde workflows in HubSpot volg je de contactpersonen eenvoudig op.
Heb je vooral met zakelijke klanten te maken? Dan is het misschien slim om de klantgegevens in LinkedIn te checken. Bijvoorbeeld door de software met LinkedIn te integreren. Of door een extra tool daarvoor te koppelen.
Stap 4: Incomplete data aanvullen
Ontbreekt er bepaalde informatie in je software? Dan kan dat ontzettend irritant zijn. Bijvoorbeeld als je die informatie voor een goed klantbeeld nodig hebt.
HubSpot bevat verschillende tools om je data te verrijken. Zo vult Breeze Intelligence de data van je zakelijke websitebezoekers geautomatiseerd aan. Neemt Inbox Automation de gegevens van e-mailhandtekeningen geautomatiseerd over. En voegen HubSpot's dynamische formulieren ontbrekende informatie toe als de kans zich voordoet.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
➜ Kom meer over je zakelijke leads te weten met gegevensverrijking.
➜ Datamanagement: zo kom je van verwaarloosde & versnipperde CRM-data af.
➜ Vul je relatiegegevens in je CRM-systeem aan met Inbox Automation.
Je schone klantdata onderhouden
Eenmalig je klantdata opschonen is natuurlijk onvoldoende. Wil je echt profijt van je werk hebben? En je klantdata optimaal in blijven zetten? Dan moet je jouw klantgegevens goed onderhouden. Je hebt daar een structurele aanpak voor nodig:
- Definieer hoe bepaalde data moet worden ingevoerd. En stel daar validatieregels voor in. Zodat nieuwe data altijd aan de standaarden voldoet. Denk bijvoorbeeld aan namen en plaatsnamen met hoofdletters. En de manier waarop je functietitels en telefoonnummers wilt opslaan.
- Minimaliseer fouten door processen met workflows te automomatiseren. In HubSpot werk je zo bepaalde gegevens automatisch bij met specifieke triggers. Zoals een ingevuld formulier of een reactie op een sales sequentie.
- Controleer de datakwaliteit van je software regelmatig. In HubSpot stel je daar rapportages voor in. Die je waarschuwen als er vervuilde data in je CRM-software staat. Daarnaast is het slim om één medewerker aan te wijzen. Deze persoon voert periodieke controles uit en stuurt bij als dat nodig is.
- Werkt je organisatie met meerdere losstaande systemen? Zoals software voor projectmanagement en e-mailmarketing. Dan is het handig als je deze systemen met elkaar integreert. Zodat je het complete plaatje in 1 centraal systeem inzichtelijk hebt. En de gegevens van deze softwaresystemen met elkaar uitwisselt. HubSpot is de perfecte databron, waarmee je de meeste systemen eenvoudig koppelt.
- Train je medewerkers en maak ze gezamenlijk verantwoordelijk voor de datakwaliteit. Iedereen moet weten hoe belangrijk schone data is. En hoe de klantinformatie correct ingevoerd en bijgehouden wordt. Met gebruikersrechten in HubSpot zorg je dat alleen bevoegde medewerkers data aan kunnen passen.
👉 TIP: Wil je deze blogs ook lezen?
➜ CRM Datamanagement: wat is het en waarom is het belangrijk?
➜ Waarom je bedrijf goed data management nodig heeft om te overleven.
➜ Met automatisering de datakwaliteit van je CRM-systeem verbeteren.
Wordt HubSpot jouw data-partner?
Vervuilde en incomplete klantdata is een vervelend probleem. Maar met HubSpot kom je er makkelijk vanaf. Zodat je efficiënter werkt. Betere beslissingen neemt. En je jouw klanten de ervaring biedt die ze verwachten.
Wil je weten hoe HubSpot jouw organisatie met databeheer vooruit helpt? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee!
- mei 2025 (6)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)