HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Waarom is goede interne communicatie belangrijk voor je bedrijf?

Waarom is goede interne communicatie belangrijk voor je bedrijf?
6:26

Waarom is goede interne communicatie belangrijk voor je bedrijf
Happy employee
Communiceren je medewerkers goed met elkaar? Dan werken ze beter samen (dan als ze niet goed communiceren). Hierdoor is je organisatie productiever. Worden er minder fouten gemaakt. En is er ook een positieve werksfeer. 

Maar hoe zorg je voor optimale communicatie binnen je bedrijf? En hoe kan HubSpot je hierbij helpen? Ik leg het je graag uit!

Waarom is een goede interne communicatie belangrijk?

Stel je voor: je marketingafdeling lanceert een marketingcampagne voor je nieuwe productlijn. Maar je verkoopmedewerkers kennen de details van de nieuwe producten niet goed. Hierdoor geven ze verkeerde informatie aan klanten. Bij de klantenservice stromen de klachten binnen. Maar ook daar zijn medewerkers slecht op de hoogte. Ze moeten eerst intern navraag doen. Klanten staan hierdoor lang in de wacht.

Hoe voel je je als je een onderdeel van dit proces bent? Gefrustreerd waarschijnlijk! Of je nou een medewerker of een klant bent. Niemand wordt blij van dit soort situaties. Goede interne communicatie heeft dan ook veel voordelen. Hierboven passeerden ze al even de revue. Ik leg ze nog even uit:

Voordeel 1: Optimale samenwerking

Communiceren je teams goed? Dan begrijpt iedereen wat er aan de hand is. En wat er moet gebeuren. Dit voorkomt misverstanden. Zo beschikt iedereen over alle benodigde kennis. Bijvoorbeeld van nieuwe producten, die in de markt gezet worden. Ook rond je jouw projecten sneller en soepeler af. 

Voordeel 2: Hoge productiviteit
Je medewerkers verspillen minder tijd aan onduidelijkheden. Hierdoor kunnen ze klanten optimaal bedienen. Bovendien hebben ze meer tijd om zich op andere taken te focussen. Want ze hoeven bijvoorbeeld niet meer naar informatie te zoeken. 

Voordeel 3: Minder fouten
Goede en duidelijke communicatie vermindert de kans op misverstanden en fouten. Iedereen heeft namelijk alle benodigde informatie voorhanden. En is hierdoor op de hoogte van wat er speelt.

Voordeel 4: Tevreden medewerkers
Is er een open en duidelijke communicatie? Dan zorgt dit natuurlijk voor een prettige werksfeer. Medewerkers voelen zich begrepen, gehoord en gewaardeerd. En dat heeft natuurlijk ook een positieve uitwerking op klanten!

Goede interne communicatie maakt je bedrijf dus efficiënt. Daarnaast is het leuk om voor je organisatie te werken. Hartstikke belangrijk voor het aantrekken en vasthouden van medewerkers. Bovendien verbeter je de ervaringen van klanten ermee.

Hoe verbetert HubSpot de interne communicatie van jouw bedrijf?


HubSpot is een alles-in-één platform, dat zowel je klantcommunicatie als je interne communicatie verbetert. Hieronder geef ik 4 voorbeelden van hoe de software je bedrijf ondersteunt:

Voorbeeld 1: centrale informatie
Veel miscommunicatie ontstaat doordat informatie over verschillende systemen en documenten verspreid is. In de centrale CRM-database van HubSpot sla je alle belangrijke klantinformatie centraal op. Al je medewerkers zien zo gemakkelijk:

  • Wie de klant is. 
  • Wat de status van een project is.
  • Wat er tijdens eerdere e-mails, afspraken en telefoongesprekken besproken is.
  • Welke taken nog open staan en wie ervoor verantwoordelijk is.

Iedereen heeft toegang tot dezelfde informatie. Daardoor weten de medewerkers van alle afdelingen precies wat er speelt. Dit zorgt voor duidelijkheid en voorkomt dubbel werk.

👉 TIP: Met CRM Customization leg je vast wie welke informatie mogen zien. Je kunt dus bepaalde gevoelige informatie afschermen voor functies en rollen. Of juist de nadruk op specifieke gegevens leggen. 

Voorbeeld 2: interne taken & meldingen
Met HubSpot wijs je eenvoudig taken een collega's toe. En stel je makkelijk allerlei automatische meldingen in.

Stel dat je collega een klant moet terugbellen. Maak dan een taak aan en zet er een deadline bij. Of stel  dat je automatisch van updates op de hoogte wilt blijven. Stel dan een melding in om automatisch berichten daarover te ontvangen.

Op deze manier blijven al je teams georganiseerd. En iedereen weet wat er verwacht wordt.

Voordeel 3: dashboards
Een groot voordeel van HubSpot zijn de dashboards. Hiermee krijg je een visueel overzicht van:

  • Hoe je projecten ervoor staan.
  • Welke doelen en KPI's er al behaald zijn.
  • Wie aan welke taken werkt.
  • Welke taken je nog op moet pakken.
  • Welke activiteiten de hoogste prioriteit hebben.

Deel je deze dashboards binnen je teams? Dan is iedereen automatisch op de hoogte van de voortgang. Ook dit voorkomt miscommunicatie. Bovendien blijven je medewerkers gemotiveerd. En neem je makkelijker taken van elkaar over. Bijvoorbeeld als een collega ziek is of met vakantie gaat.

Voordeel 4: workflows
HubSpot bevat handige workflows, waarmee je veel taken automatiseert. Dit kan ook helpen bij je interne communicatie. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Automatische updates voor als taken zijn afgerond.
  • Notificaties voor als klanten e-mails beantwoorden.
  • Meldingen voor als er nieuwe leads binnenkomen.
  • Seintjes voor als prospects de prijzenpagina van je website bezoeken.
  • Taken om gekwalificeerde leads op te pakken.
  • Waarschuwingen voor als offertes verlopen.

Door deze workflows verminder je het aantal handmatige handelingen. Dit bespaart je hartstikke veel tijd. Bovendien voorkomt het dat er belangrijke informatie verloren gaat.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
Ben je de eilandjes binnen je organisatie zat? Zo kom je er wél vanaf!
Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken.
Jouw CRM als oplossing voor interne communicatie knelpunten.
Waarom je bedrijf goed data management nodig heeft om te overleven.

Je interne communicatie verbeteren met HubSpot?

Een goede interne communicatie is belangrijk voor ieder bedrijf. Met HubSpot maak je het makkelijker en efficiënter. De software is ontwikkeld om de communicatie met je externe relaties goed vast te leggen. Zoals prospects, klanten en leveranciers. En om je klantprocessen optimaal te stroomlijnen. Hierdoor verbetert je interne communicatie automatisch. 

Wil je ook een betere interne communicatie in je bedrijf? Dan is HubSpot dus een slimme keuze. Als HubSpot-expert help ik je graag om het maximale uit het platform te halen. Neem gerust contact op voor meer informatie!

Aanmelden per e-mail