HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

7 Gevolgen van een slechte datakwaliteit voor je bedrijf

7 Gevolgen van een slechte datakwaliteit voor je bedrijf
8:05

7 Gevolgen van een slechte datakwaliteit voor je bedrijf

Dubbele records van klanten met verschillende contactgegevens. Notities die over meerdere records verspreid zijn. Ontbrekende en verouderde informatie...

Met vervuilde en incomplete klantdata werken is ontzettend irritant. Je kunt er géén goede beslissingen mee nemen en het zorgt voor problemen. Toch blijven veel bedrijven ermee doorwerken. Omdat ze niet beseffen hoe groot de impact precies is. 

Fouten in je data kunnen je organisatie veel  tijd, geld en klanten kosten. In dit blog ga ik dieper op 7 gevolgen van een slechte datakwaliteit in.

Wat zijn de gevolgen van een slechte datakwaliteit?

Een slechte datakwaliteit beïnvloedt de concurrentiepositie van je bedrijf negatief. Laten we eens kijken hoe dat precies komt. Hieronder neem ik 7 veel voorkomende gevolgen onder de loep.

Gevolg 1: Verkeerde beslissingen 

Stippel je een strategie voor je bedrijf uit? Bijvoorbeeld voor je nieuwe marketingcampagne, verkoopstrategie of klantenservice? Dan moet je op je data kunnen vertrouwen. 

Maar wat gebeurt er als de data in je software niet klopt? Je neemt makkelijk de verkeerde beslissingen. En dat kan grote gevolgen hebben. Zoals verkeerde investeringen, verstoringen van je bedrijfsprocessen en gemiste kansen.

👉 TIP: Misschien wil je deze artikelen ook lezen?
Waarom is datakwaliteit belangrijk voor je gegevensbeheer?

Hoe verbeter je de datakwaliteit van je organisatie?
Met automatisering de datakwaliteit van je CRM-systeem verbeteren.

Gevolg 2: Tijdverspilling 

Stel dat je 3 CRM-records moet doorspitten om een goed klantbeeld te krijgen. Dat je een telefoonnummer belt dat niet meer klopt. Een e-mail stuurt die niet aankomt. En een brief naar het oude adres van een klant stuurt.

Wil je deze persoon alsnog bereiken? Dan moet je veel moeite doen om de juiste klantgegevens te achterhalen. Ook kunnen er extra kosten ontstaan. Zo betaalt je onderneming bijvoorbeeld 2x voor de verzendkosten van een brief.

Fouten in je klantdata kosten je organisatie zo dus veel tijd en geld. Ze verminderen de productiviteit en verhogen de werkdruk. Sterker nog: ze kunnen tot een lagere klanttevredenheid leiden.

Stel bijvoorbeeld dat je klantenservice veel tijd aan het handmatig corrigeren van gegevens verliest. Dan blijft er minder tijd over om klanten te helpen. Waarschijnlijk is de wachttijd daardoor langer.

Dubbele en foutieve data zorgt voor extra werk. Je bent continu brandjes aan het blussen. Waardoor er minder tijd voor strategische taken overblijft. Dit remt de groei van je bedrijf.

Medewerkers voelen zich bovendien minder gemotiveerd als ze steeds fouten moeten oplossen. Helemaal als die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. 

Gevolg 3: Ontevreden klanten 

Klanten verwachten een persoonlijke en snelle service. Slechte data verstoort de communicatie. Een klant krijgt bijvoorbeeld een gepersonaliseerde aanbieding die niet aansluit. Of ontvangt een factuur op de verkeerde naam. Dit zorgt natuurlijk voor ergernis en weglopende klanten.

Spreek je jouw prospects en klanten onjuist aan? Dan verliezen ze het vertrouwen in je bedrijf. Ze voelen zich namelijk niet serieus genomen. En zoeken liever een leverancier, die wel betrouwbaar overkomt. Miscommunicatie leidt zo tot klachten en slechte reviews. Wat de reputatie van je bedrijf schaadt.

Gevolg 4: Inefficiënte marketingcampagnes

Begrijp je het gedrag van je klanten goed? Dan kun je goed op klantbehoeften inspelen. Bijvoorbeeld met gerichte marketingcampagnes, die je op specifieke doelgroepen afstemt. Maar hiervoor heb je wel een diepgaand klantinzicht nodig.

Bedenk je nu eens wat er gebeurt als er fouten in je klantdata zitten. Misschien target je dan mensen, die helemaal geen interesse hebben. Of verstuur je e-mails naar niet bestaande e-mailadressen. Waardoor je veel minder mensen bereikt dan je wilde. En e-mailproviders je e-mails eerder als spam gaan behandelen.

Foutieve data verpest zo het werk van de marketingafdeling. De kosten van je marketingcampagnes zijn hoger dan nodig is. En het effect is veel lager. Kortom: het rendement op je marketinginvesteringen valt tegen. 

Gevolg 5: Slechte rapportages en analyses

Met je dashboards met rapportages meet je de belangrijkste doelen en KPI's van je bedrijf. Maar je raadt het al... slechte data verstoort je rapportages.

Je denkt bijvoorbeeld dat een marketingcampagne of verkoopstrategie succesvol is. Terwijl dat niet klopt. Of je springt veel te laat op veranderd klantgedrag in. Doordat je statistieken je de verkeerde inzichten geven.

Gevolg 6: Compliance problemen

Als bedrijf heb je met allerlei soorten wetgeving te maken. Een goed voorbeeld daarvan is de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Die vereist dat je bedrijf correcte en actuele klantgegevens bewaart. Wil je daar goed aan voldoen? Dan moet je jouw klantdata goed managen. Bijvoorbeeld door het regelmatig op te schonen en te verifiëren. 

Stel dat je organisatie met 1 centrale databron werkt. Waarmee je al je belangrijke softwaresystemen geïntegreerd hebt. En dat een klant je vraagt om alle persoonlijke gegevens te verwijderen. Dan regel je dat met 1 klik in alle gekoppelde systemen. Zodat je bedrijf makkelijk aan de privacyregels voldoet.

Weet je dat een regelgever je om inzage van bepaalde bedrijfsgegevens kan vragen? De Belastingdienst bijvoorbeeld. Met goed datamanagement heb je snel de juiste informatie beschikbaar. Terwijl dat er met slecht data management allerlei problemen kunnen ontstaan. Zoals compliance problemen.

👉 TIP: Zit je klantdata niet in een goed beveiligd systeem? Dan verhoogt dit het risico op datalekken. Dit is niet alleen onwijs vervelend voor je bedrijf en je contacten. Het kan je ook knetterhoge boetes opleveren.

Gevolg 7: Samenwerkingsproblemen 

Slechte data zorgt voor misverstanden en inefficiënties. En dat leidt algauw tot samenwerkingsproblemen tussen je afdelingen.

Boze klant door een slechte datakwaliteit in je CRM-softwareStel dat je salesafdeling, marketingteam en klantenservice verschillende klantgegevens gebruiken. Hierdoor krijgt een klant bijvoorbeeld een interessante aanbieding van sales. Terwijl deze persoon net een klacht bij de klantenservice heeft ingediend. Waardoor je gefrustreerde klant nog bozer wordt.

Is de klantinformatie in je software accuraat? Dan voorkom je dit soort problemen veel makkelijker. 

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
Waarom je bedrijf goed data management nodig heeft om te overleven.

Hoe HubSpot je helpt om fouten binnen je organisatie te voorkomen.
Kan de samenwerking in je bedrijf beter? Zo los je dat op!

De datakwaliteit van je organisatie effectief verbeteren?

Slechte data kost je bedrijf tijd, geld en klanten. Je verliest er kansen door en riskeert boetes. Daarnaast verslechtert de samenwerking en daalt de productiviteit. Een goede datakwaliteit voorkomt dit soort problemen. Bedrijven die in datakwaliteit investeren, behalen dan ook meer succes en groeien sneller.

HubSpot helpt je onderneming om de data schoon, actueel en betrouwbaar te houden. Het systeem verwijdert dubbele gegevens. Vult ontbrekende informatie aan. Houdt je klantgegevens automatisch up-to-date. Spoort fouten op met automatische controles en AI. En corrigeert deze fouten direct als je dat wilt.

Integreer je de software met je andere tools? Dan werken al je afdelingen gegarandeerd met dezelfde data. Die je door de automatische gegevensuitwisseling nog maar 1 keer (geautomatiseerd) hoeft in te voeren. Dit voorkomt miscommunicatie, bespaart tijd en zorgt voor betere klantrelaties.

Dankzij HubSpot neem je beslissingen op basis van betrouwbare data. En voldoe je makkelijker aan de geldende wet- en regelgeving. Meer weten? Bekijk onze ultieme HubSpot CRM demo video. En zie in onze case study video's wat de alles-in-1 CRM-software andere bedrijven gebracht heeft. 

 

Aanmelden per e-mail