Bestaat mijn baan over een paar jaar nog wel?
van Martijn Rijnders op 4-12-25 8:12
.png?width=700&height=385&name=Bestaat%20mijn%20baan%20over%20een%20paar%20jaar%20nog%20wel%20(1).png)
Voor de meeste mensen voelt AI als iets ontastbaars. Het is er en je moet er wat mee. Het is bizar wat er allemaal mee kan. Tegelijkertijd is het ook een beetje eng. Want de snelle ontwikkelingen brengen allerlei onzekerheden met zich mee. Bijvoorbeeld over de invulling van je werk. En of je baan überhaupt nog wel blijft bestaan.
Of je het nou als een handig hulpmiddel, een bedreiging of een hype ziet. Omarm je AI niet in je werk? Dan wordt de kloof steeds groter met mensen en concurrenten die dat wel doen. Dus of je het nou wilt of niet. Als je jouw baan in AI-gevoelige branches wilt behouden móet je mee met de ontwikkelingen! Anders ga je vroeg of laat kopje onder.
Maar hoe dan? Hoe laat je AI voor je werken, zodat het je optimaal ondersteunt? Er zijn zoveel tools op de markt. Door de bomen zie je allang het bos niet meer…
Hoe AI het werk van bedrijven verandert
Er valt niet over te twisten. AI verandert veel van de repetitieve werkzaamheden. Razendsnel zelfs. Daardoor wordt je werk makkelijker. Vaak ook leuker, maar niet altijd.
Schrijf je als marketeer bijvoorbeeld graag zelf teksten. Maar verlangt je werkgever een hoge productiviteit van je. Dan kun je niet anders dan op een AI-bot zoals ChatGPT teruggrijpen. Terwijl je het liefste je eigen creativiteit er volledig op loslaat. Vind je het juist lastig om met woorden te puzzelen. Als je überhaupt al wat inspiratie hebt. Dan ben je waarschijnlijk blij, dat een AI-bot vast een basis voor je neerlegt.
De markt staat inmiddels bol van de AI-tools. Allemaal met een eigen rol. Denk bijvoorbeeld aan:
- Generatieve AI zoals ChatGPT of Gemini. Waarmee je teksten, presentaties en andere soorten content maakt.
- Analysetools zoals HubSpot’s Breeze Intelligence. Waarmee je patronen in je data herkent. En nauwkeurig voorspelt waar de beste kansen liggen.
- Specialistische AI Agents, die bijvoorbeeld klantvragen voor je beantwoorden. Data voor je opschonen. En allerlei tips op basis van je CRM-informatie geven.
Combineer je deze AI-tools met automatiseringssoftware? Dan kun je allerlei AI-aangedreven processen automatisch laten draaien. Van het versturen van gepersonaliseerde e-mails tot het lanceren van complete campagnes. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is al mogelijk!
Maar er is één belangrijke voorwaarde: de kwaliteit van je data. Werk je bijvoorbeeld met dubbele CRM-records, verouderde gegevens of incomplete data? Dan gaat er van alles mis. Verkeerde e-mails die verstuurd worden. Verkeerde informatie die je met je rapportages voorgeschoteld krijgt. Personalisatie die voor geen meter klopt. En ga zo maar door…
Artificial Intelligence kan alleen geweldige dingen voor je doen als je data klopt. Als er een goed fundament is. Anders vormt het zelfs een risico! En dat is de grootste uitdaging van de meeste bedrijven. Maar daar kunnen wij je mee helpen door HubSpot te implementeren.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant:
➜ Waarom is datakwaliteit belangrijk voor je gegevensbeheer?
➜ Hoe verbeter je de datakwaliteit van je organisatie?
➜ Hoe verbeter je jouw marketingstrategie met je klantdata?
➜ Hoe gebruik je HubSpot AI in je salesstrategie? Win je deals gericht.
➜ Loop Marketing: dé marketingstrategie voor een wereld met AI.
Jouw baan mét AI: slimmer en sneller
Dit alles brengt natuurlijk ongelofelijk veel kansen met zich mee. Maar ook veel baan-onzekerheden voor bijvoorbeeld marketeers, sales professionals en klantenservice medewerkers. Het punt is: de AI-trein valt niet meer te stoppen. Je kunt alleen maar meerijden. Anders strand je sowieso.
En ook met AI blijft er voorlopig genoeg werk over. Kunstmatige Intelligentie is slim. Heel slim. En het wordt steeds slimmer. Maar AI kan niet alles. Het heeft totaal geen inlevingsvermogen en jij wel. Creativiteit? Het put uit de informatie die er al is. Nieuwe dingen verzinnen? Kan AI niet. Visie en strategie... ook dat blijft echt mensenwerk. Met de hulp van AI. Dat dan weer wel.
Zie het zo: AI is een slimme collega, die nooit moe wordt. Jij bent degene die de koers bepaalt, verbanden legt en nuances aanbrengt. Jij maakt het verschil in gesprekken met klanten, in creatieve concepten en in het bouwen van relaties. Jij snapt de context en de businessdoelen die achter de data zitten. Dus je werk verandert zeker door AI. Maar of je baan erdoor verdwijnt is nog maar de vraag!
- december 2025 (2)
- november 2025 (9)
- oktober 2025 (11)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)
.png?width=500&height=500&name=CTA%20kennishub%20(1).png)