Deel artikel
7 Redenen waarom een CRM met AI jou veel tijd en kosten bespaart
door Ellen Prins op 25-2-22 12:30
“Over 2 weken viert de beste vriendin van Lieke haar bruiloft. Natuurlijk wil Lieke er dan op en top uitzien. Online bestelt ze een feestelijke fluwelen jurk. Bordeauxrood met een kanten boordje.
De dagen erna blijft Lieke aanbiedingen van feestjurken ontvangen. Ze heeft de jurken van verschillende webshops vergeleken. En al deze webshops blijven haar eigenlijk een beetje stalken. Lieke negeert de aanbiedingen maar. Ze is namelijk al geslaagd.”
Doe je een online bestelling? Dan gebruik je waarschijnlijk ongemerkt Artificial Intelligence (AI). En ook als je gewoon iets opzoekt in Google of je sociale media gebruikt. Zelfs als je online een video bekijkt of een spelletje doet gebruik je het. Het is overal aanwezig, maar het is onzichtbaar voor jou.
- Google je iets over hypotheken? Ineens verschijnen er allemaal advertenties van hypotheekadviseurs.
- Beluister je wat muziek via Spotify? Grote kans dat je tips krijgt om soortgelijke muzieknummers te beluisteren.
- Bekijk je een video op Youtube? Wedden dat Youtube je daarna andere video’s voorschotelt!
Dit is allemaal mogelijk met behulp van Artificial Intelligence (AI). Je kunt je vast voorstellen, dat een CRM-systeem met Artificial Intelligence functies handig is. In dit blog zoomen we daarop in.
Wat is Artificial Intelligence (AI) precies?
Een computer gebruik je om jouw werkzaamheden makkelijker te maken, toch?
- Het is makkelijker om een tekst te typen dan uit te schrijven.
- Maak wat formules in je Excelsheet en de software rekent jouw sommen uit.
- Een mooie Powerpoint presentatie ondersteunt jouw verhaal.
Tegenwoordig zijn er nog veel meer digitale mogelijkheden. Mogelijkheden, die misschien als hocus pocus klinken, zoals Artificial Intelligence (AI). We leggen je daarom eerst uit wat het precies is.
Met Artificial Intelligence (AI) laat je jouw computer allerlei ‘menselijke taken’ uitvoeren. Taken, die normaal alleen mensen kunnen doen. Alleen dan veel sneller.
Ineens beoordeelt en rangschikt jouw computer automatisch gegevens. Hij verbindt deze informatie met elkaar. Hij herkent patronen en trekt zelf conclusies. Jouw computer leert als de hoeveelheid data toeneemt en reageert daarop. Hij vindt zelfs oplossingen voor jouw problemen en doet voorspellingen voor je.
Jouw computer neemt dus eigenlijk allerlei denkprocessen en taken van jou over. Met de juiste software uiteraard. Daarom noem je Artificial Intelligence ook wel kunstmatige intelligentie. Jij moet je computer alleen nog even vertellen wat hij moet doen. De rest gaat daarna vanzelf!
7 Redenen waarom een CRM-systeem met Artificial Intelligence (AI) jou veel tijd en kosten bespaart
Artificial Intelligence klinkt misschien een beetje eng. Ongemerkt is het namelijk overal aanwezig. Je gebruikt het zonder dat je het weet. Maar voor jouw organisatie biedt het ook veel kansen.
We geven je 7 redenen, waarom je met een AI-gestuurd CRM-systeem veel tijd en kosten bespaart.
1. Sneller en plezieriger werken
Het handmatig invoeren van gegevens kost je veel tijd. Bovendien maak je zo eerder fouten. Gelukkig kun je met Artificial Intelligence (AI) veel van jouw handmatige handelingen automatiseren. Zo houd je mooi tijd over voor het leuke werk!
Voorbeelden van AI-handelingen met jouw CRM-systeem zijn:
- Scan jouw visitekaartjes gelijk met je mobiele telefoon. Jouw CRM-systeem maakt er automatisch nieuwe contacten van.
- Leg automatisch gegevens vast in jouw CRM-systeem. Bijvoorbeeld de contactgegevens van jouw e-mailrelaties en de contactgegevens van een live chatgesprek.
- Vul de gegevens van jouw bedrijfsrelaties automatisch aan met beschikbare data op Internet.
- Corrigeer automatisch alle typfoutjes in jouw CRM-systeem. Zo houd je de data mooi schoon.
- Voeg automatisch dubbele contacten en bedrijvenrecords samen.
- Neem al je telefonische gesprekken op en laat jouw CRM-systeem er teksten van maken.
2. Automatische werkprocessen en taken
Natuurlijk ga je efficiënter werken als je allerlei processen en taken automatiseert en op elkaar afstemt. Jouw productiviteit (en die van je collega’s) vliegt omhoog. Hoe heerlijk is dat?!
Zo los je zelfs allerlei interne communicatie knelpunten in jouw organisatie op!
3. Marketing-, verkoop- en serviceteams werken optimaal samen
Door Artificial Intelligece is het makkelijker om processen op elkaar af te stemmen. Dat geldt dan natuurlijk ook voor afdeling overstijgende processen. Alle afdelingen hebben daardoor gezamenlijk inzicht in wat er bij klanten speelt. Zo kun je dus perfect klantgericht ondernemen!
Het is wel belangrijk, dat iedereen jouw CRM-systeem goed gebruikt. Stuurt jouw organisatie daarop? Dan is jouw gehele bedrijfsvoering controleerbaar en beheersbaar. Ideaal dus!
4. Persoonlijke en op de klant afgestemde content
Jouw CRM-systeem verzamelt automatisch heel veel gegevens van jouw websitebezoekers. Deze informatie helpt jou om het gedrag en de interesses van jouw doelgroepen te begrijpen.
Die kennis heb je nodig voor jouw inbound marketing strategie. Met gepersonaliseerde content wil je daarmee namelijk de juiste doelgroep aantrekken.
Artificial Intelligence helpt jou om:
- Betere en persoonlijkere content te maken
- Hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te komen
- Meer en betere leads aan te trekken
5. Slimmere marketingstrategie
Met behulp van Artificial Intelligence (AI) vul je jouw inbound marketing strategie perfect in. Met traditionele marketingmethoden (outbound) is het steeds lastiger om de klant te bereiken. Inbound marketing past veel beter bij het digitale tijdperk waar je nu in zit.
Bij inbound marketing zet je jouw (toekomstige) klanten juist helemaal centraal. Je begeleidt ze bij hun koopproces, zodat ze uiteindelijk voor jou kiezen. Daar heb je wel veel data voor nodig. Marketingautomatisering en Artificial Intelligence helpen jou om deze data te krijgen en te gebruiken.
Ontdek de voordelen van inbound marketing.
6. Efficiëntere salesstrategie
Verkopers hebben door Artificial Intelligence allerlei inbound sales tools ter beschikking. Daarmee benaderen zij hun leads, prospects en klanten op passende momenten. Gedeelten van het salestraject automatiseer je met AI. Dit maakt het werk een stuk sneller.
Verkopers zien exact waar een (toekomstige) klant zich in het koopproces bevindt. Zo weten ze waar de beste kansen liggen. Superefficiënt dus!
7. Betere service aan jouw klanten
Ook de afdeling service maakt natuurlijk gebruik van slimme inbound service tools. Deze tools maken het werk erg veel efficiënter. Bovendien helpen ze jou om een fantastische service te verlenen.
Wat denk je bijvoorbeeld van een chatbot. Jouw virtuele klantenservice is zo altijd beschikbaar. De chatbot beantwoordt veel vragen en leidt klanten naar oplossingen toe. Superhandig!
Bovendien weet je zo welke vragen er spelen. Daar pas je natuurlijk jouw content op aan. Bijvoorbeeld de informatie van jouw kennisbank. Zo zijn jouw klanten sneller in staat om zelf iets aan hun problemen te doen.
HubSpot CRM & Artificial Intelligence
Ben jij benieuwd hoe Artificial Intelligence (AI) jouw bedrijfsprocessen beheersbaar en controleerbaar maakt?
Hoe je jouw marketing-, verkoop- en serviceteams op één lijn brengt?
Hoe je meer tijd overhoudt voor jouw klanten? (en afscheid neemt van onnodige rommel en tijdrovende taken)
Hoe je jouw kosten omlaag brengt en jouw winsten vergroot?
En hoe HubSpot Artificial Intelligence jouw organisatie helpt om te groeien?
Dan vertellen wij je graag over de mogelijkheden van HubSpot!
Deel artikel
- oktober 2024 (5)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)