In 5 stappen succesvol met procesoptimalisatie starten
van Floris van Muijen op 17-6-25 9:09
Wil je jouw organisatie efficiënter, flexibeler en klantgerichter maken? Om betere bedrijfsresultaten te behalen. Dan is procesoptimalisatie een goed idee. Maar waar begin je? Er komt namelijk best wat bij kijken. En er zijn ontzettend veel mogelijkheden en opties. Daarbij wil je natuurlijk niets over het hoofd zien. Hieronder leg ik je stap voor stap uit hoe je succesvol met procesoptimalisatie start.
Maak je procesoptimalisatie succesvol met deze 5 stappen
Bij procesoptimalisatie analyseer en verbeter je de bestaande bedrijfsprocessen. Bijvoorbeeld door handmatige taken te automatiseren met workflows. En je teams beter te laten communiceren met software. Het doel ervan is kosten besparen, fouten verminderen en klanten beter bedienen. Zo begin je ermee:
Stap 1: Breng je processen in kaart
Stap 2: Analyseer de knelpunten
Stel: je marketingteam verstuurt handmatig allerlei e-mails naar leads en klanten. Hierdoor is het lastig om de opvolging te plannen. Bovendien is het een tijdrovende klus. Met automatisering maak je het proces efficiënter en sneller.
Grote kans dat veel van je huidige processen inefficiënt zijn. Bijvoorbeeld door verouderde systemen, slechte communicatie of handmatige handelingen. Maar dat geeft niets. Want daar ga je nu iets aan doen. In deze stap gaat het erom dat je de knelpunten inzichtelijk maakt.
Stap 3: Stel duidelijke doelen vast
- Tijdbesparing door het automatiseren van allerlei repetitieve taken. Zoals het invullen van spreadsheets en het invoeren van gegevens.
- Sneller en consistenter op klantvragen reageren, zodat de klanttevredenheid stijgt en je bedrijfsimago verbetert. Bijvoorbeeld door geautomatiseerde follow-up e-mails te versturen. En zoveel mogelijk klantvragen met een AI-chatbot op je website te beantwoorden.
- Kostenverlaging door efficiënter te werken en minder fouten te maken. Denk ook aan de kosten voor het corrigeren van fouten. En de extra kosten die je door langere doorlooptijden maakt.
- Optimaal samenwerken. Zonder dat er nog eilandjes zijn, waarbij je teams langs elkaar heen werken. Waardoor er allerlei misverstanden en vertragingen in je organisatie ontstaan.
- Wendbaarder worden. Zodat je snel en makkelijk op veranderingen in de markt of je organisatie inspeelt. En je organisatie (heel veel meer) concurrerender is.
- Een hogere kwaliteit leveren. Bijvoorbeeld doordat je organisatie met standaardprocedures werkt.
- Meer inzicht in prestaties, zodat je betere weloverwogen data-gedreven beslissingen kunt nemen.
- Je compliance verbeteren om aan alle geldende wet- en regelgeving te voldoen.
Zorg dat je doelen specifiek, meetbaar en realistisch zijn. Omdat iedereen dan dezelfde verwachtingen heeft. Je makkelijker gezamenlijk naar de doelen toewerkt. En je de voortgang eenvoudig volgt en bijstuurt. Bovendien beoordeel je achteraf makkelijker wat er wel en niet gewerkt heeft. Als de doelen onrealistisch zijn dan raken medewerkers hun motivatie kwijt.
Dit zijn 3 voorbeelden van duidelijke meetbare doelen:
- Binnen 6 maanden de gemiddelde responstijd op klantvragen met 20% verlagen.
- Het aantal nieuwe leads per maand met 15% verhogen.
- Binnen 3 maanden de klantenservice automatiseren met HubSpot.
Stap 4: Kies de juiste tools
Beide documenten kun je hieronder downloaden:
Zijn alle wensen en behoeften in kaart gebracht? En heb je tools geselecteerd, die daar bij passen? Dan is het tijd om de software te gaan implementeren. Met of zonder de hulp van een implementatiepartner.
Dit gaat verder dan het inrichten, configureren en testen van de software. Denk er bijvoorbeeld ook over na hoe je voor een hoge gebruikersadoptie zorgt. Hoe je de kwaliteit van je data gaat waarborgen. Hoe je over de veranderingen gaat communiceren. Hoe je de software gaat onderhouden. Welke training je medewerkers nodig hebben om de software te leren gebruiken. En wat dit allemaal mag gaan kosten.
Procesoptimalisatie is nooit "af". Evalueer daarom regelmatig hoe de nieuwe processen presteren. En blijf ze verbeteren als dat kan. Met je rapportages signaleer je de inefficiënties in je processen snel.
👉 TIP: Selecteer gebruiksvriendelijke software, die iedereen zo begrijpt. Ook je functioneel beheerders. Dat maakt alles zoveel makkelijker!
Succesvol starten met procesoptimalisatie?
Procesoptimalisatie kan een enorme impact op je organisatie hebben. Maar een goede voorbereiding is (meer dan) het halve werk. Pak je het stroomlijnen van je processen goed aan? Dan weet ik zeker dat je er veel profijt van hebt!
HubSpot is een krachtig klantenplatform, dat je helpt om je processen te automatiseren. Om de interne samenwerking van je organisatie te verbeteren. En om je klanten veel meer waarde te bieden.
Ben je benieuwd hoe de CRM-software jouw organisatie verbetert? Dan laat ik je de tools graag zien! Boek hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in mijn agenda.
- juni 2025 (6)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)