HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

10 e-mailmarketing tips voor een hogere open en click rate

e-mailmarketing tips hubspot voor een hogere open en click rate

Stel: je hebt uren gewerkt aan een e-mail om te verzenden naar je prospects. In de e-mail vertel je over de laatste updates van jouw productaanbod. En dan vallen het aantal openingen tegen. De click rate? Laten we daar maar niet over beginnen.

Herkenbaar? Lees verder en ontdek mijn e-mailmarketing tips voor een hogere open en click rate voor e-mails.

Zelf verzend ik regelmatig mailingen vanuit HubSpot. De doelgroep varieert van huidige klanten, koude leads en warme prospects die op het punt staan om iets af te nemen. En ja, ook ik heb wel eens tegenvallende resultaten.😉

Dus ging ik op onderzoek uit en heb ik verschillende tips verzameld die voor ons effectief werken. Natuurlijk zijn bepaalde e-mailtrends afhankelijk van de doelgroep, maar proberen kan geen kwaad. Toch?

Hieronder zijn de tips op een rij. Onderaan deze opsomming vind je verdere toelichting per tip.

  1. Verzend je e-mails vanuit een persoonlijke naam in plaats van je bedrijfsnaam
  2. Maak gebruik van preview teksten
  3. Schrijf duidelijke onderwerpsregels
  4. Beperk de inhoud van je e-mails
  5. Maak gebruik van Call-to-Actions
  6. Verberg linkjes in afbeeldingen
  7. Optimaliseer de mobiele weergave
  8. Stuur alleen e-mails naar relevante contacten
  9. Koop geen contactpersonen lijsten
  10. Maak gebruik van A/B testen

E-mail marketing tip 1: Verzend je e-mails vanuit een persoonlijke naam in plaats van je bedrijfsnaam

Open je zelf eerder een e-mail van een bedrijf of van een persoonlijke naam? Onze hersenen herkennen het belang van een persoonlijke e-mail. Daarnaast biedt het meer vertrouwen. E-mails verzonden vanuit een bedrijfsnaam worden sneller als ‘spam’ gezien. Het resultaat? Minder openingen van je e-mail.

Wil je toch je bedrijfsnaam toevoegen aan de afzender? Maak er dan het volgende van:

Naam: Ellen Prins | Systony

Adres afzender: ellenprins@systony.nl

E-mail marketing tip 2: Maak gebruik van de preview teksten

De meeste e-mail clients laten de eerste regels van je e-mail zien, net onder de onderwerpsregel:

email tip maak gebruik van preview teksten

De uiteindelijke hoeveelheid tekst ligt aan de e-mailclient en de instellingen van de lezer. Een korte, actieve boodschap werkt hier dan ook het beste. 50 tekens is hierbij het maximale aantal wat je wilt gebruiken.

Met een duidelijke preview tekst geef je alvast een voorproefje van je e-mail. En dat wekt interesse van je lezers.

E-mail marketing tip 3: Schrijf duidelijke onderwerpsregels

Heel belangrijk voor je open rate, de onderwerpsregel.

Jouw e-mail staat tussen tientallen andere e-mails en moet dus opvallen. Je onderwerpsregel gaat hier het verschil maken. Zorg ervoor dat je onderwerpsregel:

  • Niet meer dan 50 tekens heeft. Je wilt niet dat je onderwerpsregel wordt afgebroken in de mobiele weergave.
  • Herkenbare termen bevat die jouw doelgroep begrijpt.
  • Werkwoorden en actieve taal bevat om noodzaak én enthousiasme te creëren.
  • De waarde van de inhoud toelicht. Een gratis Ebook of 20% korting.
  • Spam-woorden vermijd, zoals “quote”, “offerte”, “bespaar”.
  • Schaarste creëert. Daar zijn mensen gevoelig voor! Denk maar aan ‘een beperkt aantal’ of een tijdslimiet.
  • SOMS een personalisatie eigenschap bevat. Doe dit niet te vaak anders verspeel je het effect.

Lees ook ons blog "Hoe schrijf je de perfecte onderwerpsregel voor je e-mails?"

E-mail marketing tip 4: Beperk de inhoud van je e-mails

Eerlijk is eerlijk. Niemand zit te wachten op een ellenlange e-mail. Voor veel mensen is focus belangrijk, dit geldt dus ook voor de inhoud van je e-mail. Daarnaast is té veel tekst een rode vlag voor spam filters. Dit wil je natuurlijk helemaal voorkomen.

Val direct met de deur in huis en maak het doel van je e-mail duidelijk. Heb je toch meer tekst nodig? Breek je e-mail op in overzichtelijke blokjes. Dit is makkelijker te scannen of te lezen voor de ontvanger.

Hier een voorbeeld met een korte maar duidelijke e-mailtekst:

email marketing tip beperk de inhoud van je e-mails

E-mail marketing tip 5: Maak gebruik van één duidelijke Call-to-Action

Je wilt dat je lezer iets doet met je e-mail. Dit moet dan ook direct duidelijk zijn met een goede Call-to-Action. Beperk het aantal tot één zodat er niet teveel afleiding ontstaat voor de lezer.

Een goede Call-to-Action valt op en heeft een duidelijke boodschap. Maak het niet te moeilijk voor je lezer.

call to action examples

E-mail marketing tip 6: Verberg linkjes in afbeeldingen

Mensen zijn geneigd om te klikken op afbeeldingen. Wist je dat ongeveer 18% van de e-mail clicks naar je logo gaan? Plak er gelijk een waardevolle link naar een landingspagina achter.

Ook andere afbeeldingen in je e-mail zijn aanlokkelijk om op te klikken. Doe er je voordeel mee en link door naar interessante pagina’s!

Gebruik je de e-mailmarketingtool van HubSpot nog niet? Probeer HubSpot gratis en ontdek zelf hoe makkelijk je e-mails kan versturen. Mét handige statistieken en tools voor een hogere open en click rate.

E-mail marketing tip 7: Optimaliseer de mobiele weergave van je e-mail

Steeds meer mensen lezen hun e-mails op hun telefoon. Pas je hier dan ook op aan! Het kan zijn dat je e-mail er in de webbrowser helemaal top uitziet. Op de mobiele weergave kan er helaas wel wat scheef gaan lopen..

Je kan je voorstellen dat met een goede mobiele weergave mensen eerder in je e-mail klikken.

E-mail marketing tip 8: Stuur alleen e-mails naar relevante ontvangers

Ik snap het. Je wilt als marketeer een zo groot mogelijke mailinglijst omdat dat er goed uit ziet bij de directie. Maar als je cijfers tegenvallen, wat is zo’n grote lijst nog waard?

Wees niet bang om je mailinglijst op te schonen. Hebben ze al 10 e-mails niet geopend? Stuur een e-mail met de mededeling dat je ze verwijdert uit de lijst. Willen ze je e-mails wel blijven ontvangen kunnen ze dat laten weten.

Zo zorg je ervoor dat de statistieken die je hebt representatief zijn voor de ontvangers die wel geïnteresseerd zijn.

E-mail marketing tip 9: Koop geen contactpersonen lijsten

Het kopen van e-mailadressen van internet lijkt een snelle optie om je mailinglijst te laten groeien. Het resultaat? Ontvangers die je rapporteren als spam of simpelweg je e-mails niet openen. Ook dit zijn géén relevante contacten waar je naar wilt mailen.

Nog een bijkomend probleem is dat wanneer je te veel spammeldingen hebt gekregen, je e-maildomein helemaal als spam gezien wordt. Niet doen dus!

E-mail marketing tip 10: Maak gebruik van A/B testen

Wat wel of niet werkt verschilt heel erg per branche en doelgroep. Ik kan je moeilijk vertellen wat precies voor jou werkt. Maar bovenstaande tips kan je altijd proberen uit te voeren aan de hand van A/B testen.

Met de HubSpot Marketing Hub A/B test je je e-mails op een eenvoudige manier. En heb je veel handige inzichten om je e-mails te optimaliseren.

Daarnaast heb je met HubSpot’s Marketing Hub nog veel meer mogelijkheden, zoals mijn collega Maarten laat zien in onderstaande video:

 

Meer lezen over HubSpot Marketing Hub en Marketing Automation? Bekijk dan de volgende blogs eens:

🔸Wat levert Marketing Automation software jou op?
🔸De beste marketingfuncties van de HubSpot Marketing Hub
🔸Hoe werkt de HubSpot Marketing Hub?
🔸E-mailmarketing: HubSpot of Mailchimp?

Of download het HubSpot productoverzicht voor alle functionaliteiten: 

New call-to-action

 

 

 

 

 

Ontvang updates per email