Waarom bedrijven in de zakelijke dienstverlening vaak kansen missen
van Martijn Rijnders op 2-9-25 8:11
Als bedrijf in de zakelijke dienstverlening wil je jouw klanten zo goed mogelijk helpen. Je investeert daarom in tools, kennis en ervaring. Maar wat je ook doet. Je organisatie behaalt niet de gewenste resultaten.
Waar dat aan ligt? Meestal komt dit doordat er geen grip is. Op klantprocessen. Op klantdata. En op hoe medewerkers met elkaar samenwerken. Dagelijks spreek ik bedrijven die hiermee worstelen.
In dit blog bespreek ik de gevolgen van deze situatie én de oplossing.
3 Gevolgen van ‘géén grip' op je bedrijf hebben
Waarom kiezen klanten jouw producten en/of diensten? Omdat ze je vertrouwen. Ze
geloven dat jij een passende oplossing voor hun probleem of behoefte biedt.
Maar heb je het intern niet op orde bij je bedrijf in de zakelijke dienstverlening? En doe je niet wat je belooft? Dan verlies je dat vertrouwen snel. Ook al is de kwaliteit van je producten en diensten nog zo goed. Hieronder bespreek ik 3 belangrijke gevolgen.
Gevolg 1: Trage afhandeling van klantvragen
Is je klantinformatie over verschillende systemen, mapjes en spreadsheets verspreid? Dan heb je waarschijnlijk geen goed klantbeeld.
Stel bijvoorbeeld dat een klant je belt. Zie je dan in een oogopslag wat er bij de klant speelt? Of moet je eerst op allerlei plekken gaan zoeken?
Waarschijnlijk moet je alle relevante informatie eerst bij elkaar sprokkelen. Het is daardoor lastig om je klanten snel en professioneel te helpen. En dat merken ze natuurlijk.
Gevolg 2: Je teams werken langs elkaar heen
Een slecht klantbeeld bemoeilijkt de samenwerking tussen je teams. Je marketingafdeling stuurt bijvoorbeeld leads door naar de salesafdeling. Maar er volgt nooit een terugkoppeling. Je salesafdeling vindt de leads waardeloos, maar dat weet marketing weer niet. Ondertussen weet je service afdeling niet wat je sales medewerkers beloofd hebben.
Deze voorbeelden zijn vast herkenbaar. Helaas komt je bedrijf door deze werkwijze al snel knullig over. Niemand kent namelijk het volledige plaatje. Consistent communiceren is daardoor hartstikke lastig. De kans op negatieve reviews, gefrustreerde klanten en weglopende medewerkers is groot.
Gevolg 3: Duurzaam groeien is lastig
Werk je met chaotische bedrijfsprocessen, die niet geautomatiseerd zijn? Dan verlies je veel tijd aan handmatig werk. Fouten liggen op de loer. De werkdruk is groter dan nodig is. En je concurrentiepositie gaat steeds verder achteruit.
Waarschijnlijk ben je de hele dag bezig met brandjes blussen. En is het ontzettend lastig om een duidelijke koers voor je bedrijf uit te zetten. Je beslissingen neem je op basis van je gevoel. Want je beschikt niet over goede data-gedreven rapportages. Waarbij je real-time bijhoudt wat er bij je klanten speelt.
Kortom: je mist inzicht in je prestaties en je hebt totaal geen overzicht. Je organisatie is log en reageert traag op marktveranderingen. Je hebt geen idee wat er wel en niet werkt. Waar het spaak loopt. En waar kansen liggen om te verbeteren.
Hoe je grip op je bedrijf in de zakelijke dienstverlening krijgt
Hoeveel externe adviseurs je ook inhuurt. Hoe graag je medewerkers de werkwijzen ook willen veranderen. Zonder een goede technische oplossing blijf je aanmodderen met je bedrijf in de zakelijke dienstverlening.
Je hebt een systeem nodig, waarmee je jouw klantinformatie centraliseert. Je processen stroomlijnt. En je teams met elkaar verbindt. Zodat je efficiënter én klantgerichter kunt werken. Met allerlei geautomatiseerde processen. Real-time inzichten. En slimme tools die je werkzaamheden sneller en makkelijker maken.
Wij zijn ervan overtuigd dat HubSpot de beste oplossing hiervoor is. Waarom? Vanwege alle succesverhalen van onze klanten. Natuurlijk kan ik daar uitgebreid over vertellen. Maar je kunt beter een kijkje bij onze klantcases en reviews nemen. De ervaringen van onze klanten zeggen denk ik meer. Zelf werken we trouwens ook met de alles-in-1 CRM-software.
Groeien op een manier die bij je ambitie past?
Heb je behoefte aan meer controle over je bedrijf in de zakelijke dienstverlening? Zodat je in je eigen tempo kunt groeien? Dan kunnen wij je de begeleiding leveren, die je nodig hebt.
Sinds 2025 zijn we officieel een Elite HubSpot Partner. Dat hebben we bereikt door jarenlang succesverhalen neer te zetten. Wereldwijd heeft maar 1% deze hoogste partnerstatus. Dus het zegt wel iets over onze kennis en kunde. Maar je hoeft ons niet op ons woord te geloven hoor. We laten je graag zien wat we voor andere klanten hebben gedaan.
Ben jij klaar om meer kansen te pakken? Plan hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in onze agenda. Dan bekijken we samen wat jouw bedrijf voor duurzame groei nodig heeft.
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)