HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Waarom bedrijven in de zakelijke dienstverlening vaak kansen missen

Waarom bedrijven in de zakelijke dienstverlening vaak kansen missen
4:51

Waarom bedrijven in de zakelijke dienstverlening vaak kansen missen

Als bedrijf in de zakelijke dienstverlening wil je jouw klanten zo goed mogelijk helpen. Je investeert daarom in tools, kennis en ervaring. Maar wat je ook doet. Je organisatie behaalt niet de gewenste resultaten. 

Waar dat aan ligt? Meestal komt dit doordat er geen grip is. Op klantprocessen. Op klantdata. En op hoe medewerkers met elkaar samenwerken. Dagelijks spreek ik bedrijven die hiermee worstelen. 

In dit blog bespreek ik de gevolgen van deze situatie én de oplossing.

3 Gevolgen van ‘géén grip' op je bedrijf hebben 

Waarom kiezen klanten jouw producten en/of diensten? Omdat ze je vertrouwen. Ze 
geloven dat jij een passende oplossing voor hun probleem of behoefte biedt. 

Maar heb je het intern niet op orde bij je bedrijf in de zakelijke dienstverlening? En doe je niet wat je belooft? Dan verlies je dat vertrouwen snel. Ook al is de kwaliteit van je producten en diensten nog zo goed. Hieronder bespreek ik 3 belangrijke gevolgen.

Gevolg 1: Trage afhandeling van klantvragen

Is je klantinformatie over verschillende systemen, mapjes en spreadsheets verspreid? Dan heb je waarschijnlijk geen goed klantbeeld.

Stel bijvoorbeeld dat een klant je belt. Zie je dan in een oogopslag wat er bij de klant speelt? Of moet je eerst op allerlei plekken gaan zoeken? 

Waarschijnlijk moet je alle relevante informatie eerst bij elkaar sprokkelen. Het is daardoor lastig om je klanten snel en professioneel te helpen. En dat merken ze natuurlijk. 

Gevolg 2: Je teams werken langs elkaar heen

Een slecht klantbeeld bemoeilijkt de samenwerking tussen je teams. Je marketingafdeling stuurt bijvoorbeeld leads door naar de salesafdeling. Maar er volgt nooit een terugkoppeling. Je salesafdeling vindt de leads waardeloos, maar dat weet marketing weer niet. Ondertussen weet je service afdeling niet wat je sales medewerkers beloofd hebben. 

Deze voorbeelden zijn vast herkenbaar. Helaas komt je bedrijf door deze werkwijze al snel knullig over. Niemand kent namelijk het volledige plaatje. Consistent communiceren is daardoor hartstikke lastig. De kans op negatieve reviews, gefrustreerde klanten en weglopende medewerkers is groot.

Gevolg 3: Duurzaam groeien is lastig

Werk je met chaotische bedrijfsprocessen, die niet geautomatiseerd zijn? Dan verlies je veel tijd aan handmatig werk. Fouten liggen op de loer. De werkdruk is groter dan nodig is. En je concurrentiepositie gaat steeds verder achteruit.

Waarschijnlijk ben je de hele dag bezig met brandjes blussen. En is het ontzettend lastig om een duidelijke koers voor je bedrijf uit te zetten. Je beslissingen neem je op basis van je gevoel. Want je beschikt niet over goede data-gedreven rapportages. Waarbij je real-time bijhoudt wat er bij je klanten speelt. 

Kortom: je mist inzicht in je prestaties en je hebt totaal geen overzicht. Je organisatie is log en reageert traag op marktveranderingen. Je hebt geen idee wat er wel en niet werkt. Waar het spaak loopt. En waar kansen liggen om te verbeteren.

Hoe je grip op je bedrijf in de zakelijke dienstverlening krijgt

Hoeveel externe adviseurs je ook inhuurt. Hoe graag je medewerkers de werkwijzen ook willen veranderen. Zonder een goede technische oplossing blijf je aanmodderen met je bedrijf in de zakelijke dienstverlening. 

Je hebt een systeem nodig, waarmee je jouw klantinformatie centraliseert. Je processen stroomlijnt. En je teams met elkaar verbindt. Zodat je efficiënter én klantgerichter kunt werken. Met allerlei geautomatiseerde processen. Real-time inzichten. En slimme tools die je werkzaamheden sneller en makkelijker maken.

Wij zijn ervan overtuigd dat HubSpot de beste oplossing hiervoor is. Waarom? Vanwege alle succesverhalen van onze klanten. Natuurlijk kan ik daar uitgebreid over vertellen. Maar je kunt beter een kijkje bij onze klantcases en reviews nemen. De ervaringen van onze klanten zeggen denk ik meer. Zelf werken we trouwens ook met de alles-in-1 CRM-software.

Groeien op een manier die bij je ambitie past?

Heb je behoefte aan meer controle over je bedrijf in de zakelijke dienstverlening? Zodat je in je eigen tempo kunt groeien? Dan kunnen wij je de begeleiding leveren, die je nodig hebt.

Sinds 2025 zijn we officieel een Elite HubSpot Partner. Dat hebben we bereikt door jarenlang succesverhalen neer te zetten. Wereldwijd heeft maar 1% deze hoogste  partnerstatus. Dus het zegt wel iets over onze kennis en kunde. Maar je hoeft ons niet op ons woord te geloven hoor. We laten je graag zien wat we voor andere klanten hebben gedaan.

Ben jij klaar om meer kansen te pakken? Plan hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in onze agenda. Dan bekijken we samen wat jouw bedrijf voor duurzame groei nodig heeft.


Aanmelden per e-mail