3 Voordelen van HubSpot Lead Scoring met AI
van Martijn Rijnders op 4-11-25 9:02

Veel marketing- en salesteams gebruiken lead scoring om hun leads te prioriteren. Maar traditionele modellen hebben zo hun beperkingen:
- Veel handmatig werk.
- Lead scores die nergens op slaan.
- De juiste prioriteiten stellen is soms een uitdaging.
Met AI-aangedreven Lead Scoring in HubSpot verandert dit volledig. Deze slimme technologie helpt je namelijk om je beste leads snel en efficiënt te traceren. Zodat je makkelijk bepaalt wie écht klaar is voor verkoopcontact.
Hieronder leg ik je de 3 grootste voordelen van de AI-tool uit.
3 Voordelen van AI-aangedreven lead scoring ten opzichte van traditionele lead scoring
Voordeel 1: Minder handmatig werk
In een traditioneel lead scoring systeem stel je alles zelf in. Jij bepaalt hoeveel punten je aan de kenmerken en acties van je leads toekent. Bijvoorbeeld voor het bedrijfsformaat en de regio. Voor het bekijken van je demo video. Of het bezoeken van de prijzenpagina op je website.
Daarnaast moet je het systeem regelmatig evalueren. Hoe bruikbaar zijn je leads eigenlijk? Zijn ze klaar om te benaderen? Hoe kun je jouw lead scores verbeteren? Wat kun je doen om je leads beter te prioriteren? Daar gaat natuurlijk best wat tijd in zitten.
Met HubSpot AI is dit allemaal verleden tijd. Eén keer stel je een bepaalde regel in. Bijvoorbeeld: ‘Tel 2 punten op voor ieder bezoek aan de prijzenpagina.’ En daarna doet AI de rest automatisch voor je. Zónder ingewikkelde workarounds en een bewerkelijk onderhoudsproces.
Voordeel 2: Lead scores die kloppen
Bij traditionele lead scoring modellen kunnen je scores onnauwkeurig zijn. Stel dat een lead bijvoorbeeld 4 keer hetzelfde e-book downloadt. Dan kan het scoresysteem de punten hiervoor 4 keer optellen. Terwijl dat er nog helemaal geen koopintentie is. De lead staat hierdoor bovenaan je systeem, maar benaderen heeft nog geen zin.
Met de scorelimieten van HubSpot AI voorkom je dit. Zo stel je bijvoorbeeld in dat maximaal 3 downloads mogen meetellen. Zodat de kwaliteit van je leads verbetert. En je verkopers minder tijd aan flut-leads verliezen. Je data is schoner én je verkooppijplijn weerspiegelt de werkelijkheid.
Daarnaast filter je jouw leads met lijsten. Vooraf bepaal je dus welke contacten en/ of bedrijven meetellen. Bijvoorbeeld op basis van functie, branche of klantstatus.
Voordeel 3: Focus op de juiste prioriteiten
Met een betrouwbaar scoringsmodel bepaal je makkelijker wie je als eerste moet benaderen. Artificial Intelligence (AI) combineert gedrag (zoals paginaweergaven, e-mail-kliks en formulierinzendingen) met profielinformatie (zoals branche, functie en bedrijfsgrootte). En zet zo de meest kansrijke leads automatisch bovenaan.
Je salesteam weet hierdoor altijd:
- Welke leads verkoopklaar zijn.
- Welke lead-acties het meest waardevol zijn.
- Waar de deals in de verkooppijplijn zitten (en wanneer ze stilvallen).
Dit zorgt voor meer focus, een betere timing en een hogere conversie.
Efficiënter werken met HubSpot Lead Scoring
HubSpot ’s AI-aangedreven Lead Scoring analyseert patronen in je data en doet daarmee voorspellingen. Waardoor de AI-tool je leads snel en nauwkeurig voor je kan prioriteren. En marketing en sales altijd met dezelfde leaddefinitie werken.
Als verkoper weet je precies op welke leads je moet focussen en wanneer. Hierdoor kun je razendsnel op koopgedrag reageren. Bovendien elimineer je de hoeveelheid irrelevante leads. Dus je verliest weinig verkooptijd. Dat werkt natuurlijk superfijn. En - als logisch gevolg - behaal je jouw salestargets makkelijker. Terwijl je bij traditionele lead scoring met aannames werkt. En je altijd maar moet afwachten wat de kwaliteit van je leads (en je salesafspraken) echt is.
Meer weten? Boek hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in mijn agenda. Ik laat je de mogelijkheden van HubSpot Lead Scoring graag zien!
- december 2025 (8)
- november 2025 (9)
- oktober 2025 (10)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)
.png?width=500&height=500&name=CTA%20kennishub%20(1).png)