HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

3 Voordelen van HubSpot Lead Scoring met AI

3 Voordelen van HubSpot Lead Scoring met AI
3:58

3 Voordelen van HubSpot Lead Scoring met AI

Veel marketing- en salesteams gebruiken lead scoring om hun leads te prioriteren. Maar traditionele modellen hebben zo hun beperkingen: 

  • Veel handmatig werk.
  • Lead scores die nergens op slaan.
  • De juiste prioriteiten stellen is soms een uitdaging.

Met AI-aangedreven Lead Scoring in HubSpot verandert dit volledig. Deze slimme technologie helpt je namelijk om je beste leads snel en efficiënt te traceren. Zodat je makkelijk bepaalt wie écht klaar is voor verkoopcontact.

Hieronder leg ik je de 3 grootste voordelen van de AI-tool uit.

3 Voordelen van AI-aangedreven lead scoring ten opzichte van traditionele lead scoring

Voordeel 1: Minder handmatig werk

In een traditioneel lead scoring systeem stel je alles zelf in. Jij bepaalt hoeveel punten je aan de kenmerken en acties van je leads toekent. Bijvoorbeeld voor het bedrijfsformaat en de regio. Voor het bekijken van je demo video. Of het bezoeken van de prijzenpagina op je website. 

Daarnaast moet je het systeem regelmatig evalueren. Hoe bruikbaar zijn je leads eigenlijk? Zijn ze klaar om te benaderen? Hoe kun je jouw lead scores verbeteren? Wat kun je doen om je leads beter te prioriteren? Daar gaat natuurlijk best wat tijd in zitten. 

Met HubSpot AI is dit allemaal verleden tijd. Eén keer stel je een bepaalde regel in. Bijvoorbeeld: ‘Tel 2 punten op voor ieder bezoek aan de prijzenpagina.’ En daarna doet AI de rest automatisch voor je. Zónder ingewikkelde workarounds en een bewerkelijk onderhoudsproces. 

Voordeel 2: Lead scores die kloppen

Bij traditionele lead scoring modellen kunnen je scores onnauwkeurig zijn. Stel dat een lead bijvoorbeeld 4 keer hetzelfde e-book downloadt. Dan kan het scoresysteem de punten hiervoor 4 keer optellen. Terwijl dat er nog helemaal geen koopintentie is. De lead staat hierdoor bovenaan je systeem, maar benaderen heeft nog geen zin.

Met de scorelimieten van HubSpot AI voorkom je dit. Zo stel je bijvoorbeeld in dat maximaal 3 downloads mogen meetellen. Zodat de kwaliteit van je leads verbetert. En je verkopers minder tijd aan flut-leads verliezen. Je data is schoner én je verkooppijplijn weerspiegelt de werkelijkheid.

Daarnaast filter je jouw leads met lijsten. Vooraf bepaal je dus welke contacten en/ of bedrijven meetellen. Bijvoorbeeld op basis van functie, branche of klantstatus.

Voordeel 3: Focus op de juiste prioriteiten 

Met een betrouwbaar scoringsmodel bepaal je makkelijker wie je als eerste moet benaderen. Artificial Intelligence (AI) combineert gedrag (zoals paginaweergaven, e-mail-kliks en formulierinzendingen) met profielinformatie (zoals  branche, functie en bedrijfsgrootte). En zet zo de meest kansrijke leads automatisch bovenaan.

Je salesteam weet hierdoor altijd:

  • Welke leads verkoopklaar zijn.
  • Welke lead-acties het meest waardevol zijn.
  • Waar de deals in de verkooppijplijn zitten (en wanneer ze stilvallen).

Dit zorgt voor meer focus, een betere timing en een hogere conversie.

Efficiënter werken met HubSpot Lead Scoring

HubSpot ’s AI-aangedreven Lead Scoring analyseert patronen in je data en doet daarmee voorspellingen. Waardoor de AI-tool je leads snel en nauwkeurig voor je kan prioriteren. En marketing en sales altijd met dezelfde leaddefinitie werken. 

Als verkoper weet je precies op welke leads je moet focussen en wanneer. Hierdoor kun je razendsnel op koopgedrag reageren. Bovendien elimineer je de hoeveelheid irrelevante leads. Dus je verliest weinig verkooptijd. Dat werkt natuurlijk superfijn. En - als logisch gevolg - behaal je jouw salestargets makkelijker. Terwijl je bij traditionele lead scoring met aannames werkt. En je altijd maar moet afwachten wat de kwaliteit van je leads (en je salesafspraken) echt is.

Meer weten? Boek hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in mijn agenda. Ik laat je de mogelijkheden van HubSpot Lead Scoring graag zien!





Aanmelden per e-mail