5 Gevolgen van een lage gebruikersadoptie van je CRM-software
van Floris van Muijen op 22-7-25 8:08
Je investeert tijd, geld en energie in een nieuw CRM-systeem. Je kiest een krachtige tool. Stemt de software op je processen af. En alles lijkt klaar voor een vliegende start.
Maar dan… gebruikt je team het nauwelijks. Of op de verkeerde manier. Er is dus een adoptieprobleem. Hieronder bespreek ik de belangrijkste gevolgen daarvan.
De 5 belangrijkste gevolgen van een lage gebruikersadoptie
Gebruikersadoptie betekent dat medewerkers CRM-software actief gebruiken. Op de juiste manier. Niet omdat het moet. Maar omdat ze snappen hoe het systeem werkt en het nut ervan inzien.
Een lage gebruikersadoptie ontstaat vaak als een CRM-pakket moeilijk in gebruik is. Als medewerkers er de meerwaarde niet van ervaren. Of het systeem te weinig vertrouwen. Hieronder zoom ik op de 5 belangrijke gevolgen daarvan in.
👉 TIP: Wil je weten hoe je voor een hoge gebruikersadoptie zorgt? Lees dan dit blog: Zo implementeer je bedrijfssoftware met een hoge gebruikersadoptie.
Gevolg 1: Onvolledige & onbetrouwbare data
Je CRM-data is de basis van al je tools. Voeren je medewerkers bepaalde klantdata niet altijd in? Of doen ze het op de verkeerde manier? Dan verlies je het overzicht.
Informatie raakt verouderd. Er ontstaan dubbele contacten. En de interactiegeschiedenis is onbetrouwbaar. En dat kan nogal wat verwarring opleveren. Zo ziet sales bijvoorbeeld niet of en wanneer marketing contact heeft gehad. Mist je klantenservice belangrijke context om goede service te verlenen. En sturen managers op rapportages die niet kloppen.
Neem je jouw beslissingen met onbetrouwbare data? Dan neem je risico's. Wat hebben je klanten bijvoorbeeld echt nodig? Zet je jouw marketingbudget wel optimaal in? En mis je misschien waardevolle verkoopkansen? Je hebt werkelijk géén idee! Je data is dus alleen maar waardevol als het compleet en actueel is.
👉 TIP: Met integraties verrijk je de data in je CRM-software. Zodat je meer context hebt om je klanten goed te bedienen.
Gevolg 2: Afdelingen die langs elkaar heen werken
Wil je als organisatie succesvol zijn? Dan is het belangrijk dat marketing, sales en service optimaal samenwerken. Met één gedeeld klantbeeld.
Goede CRM-software helpt je om de eilandjes in je organisatie te doorbreken. Áls je medewerkers het CRM-systeem tenminste goed gebruiken. Een lage gebruikersadoptie houdt de eilandjes namelijk in stand.
Wat ik vaak hoor is dat afdelingen hun eigen tools blijven gebruiken. Zoals losse Excelsheets waarin ze bepaalde informatie opslaan. Hierdoor blijft de informatie gefragmenteerd. En dat probleem wil je met je nieuwe CRM-software juist graag oplossen.
Om soepel te werken moeten teams alle relevante informatie met elkaar delen. Doen zij dat niet? Dan ontstaan er algauw misverstanden en irritaties.
Sales vindt de leads die marketing aanlevert bijvoorbeeld waardeloos. Terwijl marketing niet weet aan welke kenmerken goede leads voldoen. Ondertussen kent de klantenservice de afspraken van de salesafdeling niet. Waardoor die afdeling klanten niet zo goed kan helpen.
Je klanten merken dat natuurlijk. Want de communicatie komt rommelig en onpersoonlijk over. Terwijl het CRM-systeem juist bedoeld is om je klanten beter te bedienen.
👉 TIP: Misschien vind je dit artikel interessant: De eilandjescultuur in je organisatie doorbreken?
Gevolg 3: Gefrustreerde klanten & medewerkers
Zet je jouw CRM-pakket optimaal in? Dan krijg je veel inzicht in je klanten. En help je ze makkelijker en persoonlijker. Maar gaan je medewerkers van verkeerde, incomplete en verouderde data uit? Dan laten ze natuurlijk makkelijk steken vallen. Al doen ze nog zo hun stinkende best. Je begrijpt vast wat dit betekent: gefrustreerde klanten én medewerkers.
Misschien verstuur je bepaalde e-mails naar de verkeerde klanten. Of klopt er geen hout van de gepersonaliseerde inhoud. Stel bijvoorbeeld dat een oud vrouwtje een aanbieding voor een kinderwagen ontvangt. Tenzij ze net een (achter)kleinkind krijgt sla je daarmee de plank compleet mis.
Van generieke e-mails tot telefoontjes op onhandige momenten. En klanten die steeds opnieuw hun verhaal moeten doen. Je dienstverlening schiet op allerlei fronten tekort. De kans dat klanten naar de concurrentie overstappen is dan ook redelijk groot.
Hartstikke zonde natuurlijk. Want loyale klanten zijn waardevoller dan nieuwe. Het kost namelijk veel meer moeite om nieuwe klanten te vinden. En nadelige reviews zijn zo geschreven. Daarnaast heeft het een negatieve invloed op de motivatie van je medewerkers.
👉 TIP: Wil je dit artikel misschien ook lezen? Jouw CRM als oplossing voor interne communicatie knelpunten.
Gevolg 4: Weinig rendement
De implementatie van CRM-software is een flinke investering. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor de:
- Implementatie
- Integraties
- Licenties
- Training
- Afterservice
Ontstaat er daarna een lage gebruikersadoptie, waardoor je de mogelijkheden onbenut laat? Dan is het wel een hele dure investering voor niets.
Het rendement zit in hoe je het CRM-pakket gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan leads die je beter opvolgt. En aan tevreden klanten die extra diensten afnemen. Of positieve feedback achterlaten. Dat levert geld op.
Natuurlijk is een voorwaarde dat de CRM-software goed geïmplementeerd is. Zodat de processen goed op je organisatie zijn afgestemd. Maar daarna is het gebruik toch echt mensenwerk.
👉 TIP: Dit blog is misschien ook interessant: Je operationele bedrijfskosten effectief reduceren?
Gevolg 5: Innovatie blijft achter
Wat heb je voor succesvolle innovatie nodig? Juist ja, betrouwbare klantinzichten. Innovatie draait altijd om waarde creëren. En dat lukt alleen als je weet wat je klanten nodig hebben. Waar lopen ze tegenaan? Wat zijn hun pijnpunten? En hoe kun jij een oplossing bieden?
Je CRM-software is een waardevolle bron voor innovatie. Hierin vind je namelijk informatie over de kenmerken van je klanten. Over de interacties die er geweest zijn. De vragen en klachten die ingediend zijn. De feedback die is gegeven. En nog heel erg veel meer.
Breng je deze informatie op dashboards met rapportages samen? Dan kun je de data analyseren om nieuwe ideeën te genereren. Maar is je data slecht bijgehouden? Of versnipperd over meerdere tools? Dan mis je het totaalplaatje. Je hebt dus een centrale plek nodig waar alle relevante klantdata samenkomt. Zoals een goed ingericht CRM-systeem.
Daarnaast is het handig om te kunnen experimenteren met ingebouwde tools. Wat werkt wel en wat niet? In HubSpot test je jouw websitecontent bijvoorbeeld makkelijk met een A/B-test uit. Denk bijvoorbeeld aan je calls-to-action (CTA's), landingspagina's en afbeeldingen. Je rapportages maken vervolgens inzichtelijk waarmee je het meeste succes hebt.👉 TIP: Een goed gekozen en gebruikt CRM-systeem maakt je klantdata bruikbaar. Biedt je rapportages en analyses die je richting geven. En laat je laagdrempelig experimenteren.
Kies intuïtieve CRM-software voor een hoge gebruikersadoptie
Gebruikersadoptie bepaalt het succes van je software. Zonder draagvlak is het een dure investering.
Wil je grip op je processen? Je klantrelaties versterken? En je data optimaal benutten? Zorg dan voor intuïtieve CRM-software zoals HubSpot, waar al je medewerkers makkelijk mee leren werken. En een een implementatiepartner die je helpt om draagvlak binnen je organisatie te creëren.
Wil je HubSpot optimaal bij jouw organisatie implementeren? Of heb je hulp nodig om de gebruikersadoptie ervan te verhogen? Boek hieronder gerust vrijblijvend een afspraak in mijn agenda.
- juli 2025 (8)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)