HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Efficiënt werken terwijl je makkelijk opschaalt?

Efficiënt werken terwijl je makkelijk opschaalt?
7:33

Efficiënt werken terwijl je makkelijk opschaalt

Je bedrijf groeit en klanten verwachten een snelle gepersonaliseerde service. Maar handmatige processen vertragen je teams en maken opschalen lastig.

Loopt je bedrijf hier tegenaan? Dan kan AI-aangedreven CRM-software met automatiseringstools je helpen om slimmer te werken. Omdat je jouw repetitieve taken daarmee zoveel mogelijk automatiseert. En omdat je daarmee slimmere data-gedreven strategische beslissingen neemt.

Met het juiste CRM-pakket verhoog je de efficiëntie van je bedrijf en verbetert de klantervaring. Laten we hieronder eens kijken hoe HubSpot jouw bedrijf efficiënter kan maken.

Efficiënt werken en makkelijk opschalen met je CRM-software

Efficiënt werken en flexibel kunnen opschalen. Waarom willen bedrijven dat eigenlijk? Er zijn 3 belangrijke redenen die ik regelmatig hoor. Namelijk:

  1. Wendbaarder zijn en groei mogelijk maken.
  2. Kosten beheersen en de productiviteit verhogen.
  3. Klantervaringen en de klanttevredenheid verbeteren.

Je organisatie blijft de concurrentie makkelijker een stapje voor. Wat ontzettend belangrijk voor de toekomstbestendigheid van je bedrijf is. Laten we nu eens kijken hoe HubSpot je hierbij ondersteunt.

CRM-database: het fundament van je klantrelaties

In je CRM-database verzamel en structureer je alle klantgegevens op één centrale plek. Denk bijvoorbeeld aan contactinformatie, de interactiegeschiedenis en het aankoopgedrag. AI-aangedreven CRM-software zoals HubSpot helpt je om je gegevens goed te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Dubbele en incomplete records vinden.
  • Ontbrekende gegevens aanvullen.
  • Datafoutjes identificeren en verbeteren.
  • Klanten segmenteren en categoriseren.
  • Analyses en rapportages maken, waarmee je trends en kansen blootlegt. 

Zodat je altijd met accurate klantgegevens werkt. En je jouw marketing- en salesstrategieën makkelijker op specifieke klantbehoeften afstemt. Met een goed gestructureerde CRM--database beschik je dus over alle informatie om je klanten optimaal te bedienen.

Automatisering: sneller en efficiënter werken

Veel CRM-processen verlopen repetitief. AI-aangestuurde automatisering neemt terugkerende taken zoals leadopvolging, e-mailcampagnes en afspraakplanning uit handen. Dit bespaart je tijd en minimaliseert de kans op fouten.

Zo ontvangen prospects bijvoorbeeld tijdig de juiste informatie met automatische workflows. Zonder dat je daar zelf nog aan hoeft te denken. En volg je nieuwe leads sneller op met automatiseringstools.

Stel dat een potentiële klant een contactformulier invult. Dan verstuurt HubSpot bijvoorbeeld geautomatiseerd een gepersonaliseerde e-mail. Of het CRM-systeem wijst geautomatiseerd een opvolgingstaak aan een verkoper toe.  

Geen enkele lead gaat zo nog verloren. Bovendien reageren je teams veel sneller op verkoopkansen. Waardoor de kans dat je deals sluit toeneemt. 

Artificial Intelligence: slimme analyses 

Kunstmatige intelligentie binnen je CRM-systeem kan grote hoeveelheden data analyseren. Bijvoorbeeld om klantvoorkeuren en klantgedrag te voorspellen. Zo helpt HubSpot AI je bijvoorbeeld met lead scoring. Zodat je salesteam zich op de meest waardevolle prospects kan richten. En maken AI-chatbots real-time interacties met klanten mogelijk. Waardoor je makkelijker 24/7 online support levert.

Een AI-chatbot beantwoordt bijvoorbeeld vragen en begrijpt klantintenties. Stel dat een klant naar prijzen vraagt. Dan leidt de AI-tool de klant automatisch naar een verkoper toe. Terwijl een klant met een servicevraag direct een passende oplossing krijgt aangeboden. Het is zelfs mogelijk om er geautomatiseerd afspraken mee te maken. Dit versnelt je processen en verhoogt de klanttevredenheid.

Data Management: betrouwbare inzichten

Zonder goed data management raakt je CRM-systeem vervuild en wordt de informatie onbetrouwbaar. Artificial Intelligence helpt bij het automatisch opschonen en verrijken van je gegevens. Zodat je altijd met actuele en kloppende data werkt. Je analyses zijn zo betrouwbaarder. En je voorkomt dat verkeerde informatie je besluitvorming beïnvloedt.

Daarnaast analyseert HubSpot AI trends in het gedrag van klanten. En voorspelt het welke klanten extra aandacht nodig hebben. Stel bijvoorbeeld dat AI bemerkt dat een klant minder interactie vertoont. Dan kan een sales- of servicemedewerker daar een automatische notificatie voor ontvangen. Bijvoorbeeld om proactief contact op te nemen.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
Waarom je bedrijf goed data management nodig heeft om te overleven.
Hoe neem je de juiste beslissingen met je data?
Hoe zorg je voor betrouwbare online rapportages?

Samenwerken: verbind je teams 

Goed gekozen CRM-software bevordert de samenwerking tussen je teams. Je sales, marketing en klantenservice teams hebben namelijk toegang tot dezelfde klantinformatie. Daarnaast leidt HubSpot bepaalde werkzaamheden (geautomatiseerd) in goede banen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Geautomatiseerde en handmatige notities en taaktoewijzingen.
  • Multi-channel klantcommunicatie vanuit een gedeelde werkomgeving.
  • In je CRM-systeem verankerde goedkeuringsprocessen.

Alle relevante medewerkers blijven makkelijker op de hoogte. Waardoor je klantinteracties soepeler verlopen. Meer hierover lees je in dit artikel: Kan de samenwerking in je bedrijf beter? Zo los je dat op!

Strategische besluitvorming: data-gestuurde groei

Je dashboards tonen real-time trends in klantgedrag, omzet en marktontwikkelingen. Is je CRM-systeem AI-gestuurd? Dan creëert het allerlei diepgaande analyses voor je. Die erg handig voor je strategische beslissingen zijn.

Denk bijvoorbeeld aan HubSpot's scores voor je leads en deals. Om makkelijker te bepalen waar je op moet focussen. Of aan omzetvoorspellingen. Zodat je jouw uitgaven, personeel en voorraad daarop kunt afstemmen. 

Je baseert je beslissingen dus op feiten in plaats van op aannames. En speelt proactief op kansen en risico's in. 

CRM Customization: pas je systeem aan

Ieder bedrijf werkt anders. Een flexibel CRM-systeem biedt je allerlei aanpassingsmogelijkheden. Zoals custom informatie op je CRM-records, workflows en dashboards. 

Met CRM Customization stem je jouw software op je specifieke bedrijfsbehoeften af. Zodat je de gebruikerservaring van je CRM-gebruikers personaliseert. En de CRM-software beter op je werkprocessen aansluit. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De weergave van CRM-records en dealpijplijnen.
  • Offertetemplates die bij jouw producten en diensten aansluiten.
  • Dashboards met rapportages die je op gebruikersrollen afstemt.

Het voordeel hiervan? De gebruikersacceptatie stijgt (wat erg belangrijk voor je CRM-succes is). En de productiviteit van de CRM-gebruikers neemt toe. In dit artikel gaan we er dieper op in: CRM Customization in HubSpot: wat zijn je mogelijkheden?

Opschalen met modulaire AI-aangedreven CRM-software

Investeer je in de nieuwste technologische CRM-mogelijkheden? Dan wil je graag dat de software bij je organisatie blijft passen. Een modulaire AI-aangedreven CRM-oplossing zoals HubSpot groeit met je bedrijf mee. En pas je gemakkelijk aan veranderende bedrijfsbehoeften aan.

Wil je efficiënt werken, terwijl je makkelijk opschaalt als dat nodig is? Dan is HubSpot misschien wel het CRM-pakket dat je zoekt. In de case studies hieronder zie je wat het CRM-platform andere bedrijven gebracht heeft.




Aanmelden per e-mail