HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe maak je diepgaande marketingrapportages zonder data-analist?

Hoe maak je diepgaande marketingrapportages zonder data-analist?
3:50

Hoe maak je diepgaande marketingrapportages zonder data-analist (1)

Als marketeer wil je weten wat je campagnes opleveren. Hoeveel leads sales naar betalende klanten omzet. Waar er strubbelingen in de funnel zitten. Wat je beste marketingkanalen zijn. En hoe je jouw marketingbudget optimaal inzet.

Gebruik je een CRM-tool zoals HubSpot? Dan beschik je over een flink aantal standaard marketingrapportages. Maar stel dat je nét wat meer verdieping nodig hebt. Of dat de rapportage die je zoekt er gewoon niet is. Wat dan?

Dan maak je toch gewoon je eigen marketingrapportages! Is dit moeilijk? Nee, helemaal niet. Je zet ze zelfs zo in elkaar. Oók zonder de hulp van een dure data-analist. Hieronder leg ik je uit hoe het werkt. 

Custom Reporting in Hubspot

Analytics Suites in HubSpotOm in HubSpot een marketingrapportage te maken navigeer je eerst naar ‘Rapportages’ in de ‘Rapportagetool’. Daar kun je kiezen uit standaard rapportages voor:

  • Marketing
  • Sales
  • Service
  • Commercie

In dit geval selecteer je natuurlijk 'Marketing'. In de rapportagebibliotheek vind je vervolgens allerlei kant-en-klare marketingstatistieken. Bijvoorbeeld om de resultaten van je sociale media accounts te meten. Om het websiteverkeer van je topic clusters te volgen. Om de respons op je CTA’s te monitoren. En om de reacties op je marketing e-mails bij te houden.

Wil je op specifieke informatie inzoomen? Dan pas je de rapportages aan. Daarna voeg je ze eenvoudig aan je marketingdashboard toe. Zodat je inzicht in het effect van je marketingactiviteiten krijgt. Marketingtrends signaleert. En weloverwogen beslissingen voor je toekomstige campagnes neemt. 

Zelf marketingrapportages maken in HubSpot 

Je eigen marketingrapportages maken in HubSpotKun je de juiste marketingrapportages niet vinden? Dan kun je ook je eigen marketingrapportages maken. Hiervoor heb je verschillende mogelijkheden:

  • Een rapportage voor één object maken. Bijvoorbeeld je contacten of je bedrijven.
  • Meerdere objecten in je rapportages combineren. Bijvoorbeeld bedrijven en deals.
  • Objecten en gebeurtenissen combineren. Bijvoorbeeld landingspagina-conversies en deals. Of contacten en aanbiedingen. 

Heb je een rapportagekeuze gemaakt? Dan bepaal je wat voor soort statistiek het moet zijn. Bijvoorbeeld een staafdiagram, cirkeldiagram of tabel. Ook kies je de juiste waardes voor de Y- en X-as. Met je filters verfijn je vervolgens de resultaten. 


Rapportages maken met Breeze AI

Breeze AI Report GeneratorMaak je een rapportage met één object? Zoals contacten of deals. Dan kun je de rapportage ook door Breeze AI laten maken, de AI-motor van HubSpot.

Hoe? Met een simpele vraag of zin om je rapportsjabloon mee te genereren. Een samenvatting van je rapportage dus. Waarin je ook vertelt welke statistiek je wilt hebben en waarop je wilt filteren. 

Ben je tevreden met de nieuwe statistiek? Geweldig! Je voegt ‘m gelijk aan je marketingdashboard toe als je dat wilt. Wil je eerst nog wat aanpassen? Géén probleem. Je past de marketingrapportage moeiteloos aan. Sluit de output onvoldoende bij je wens aan? Dan doe je een nieuwe poging met een andere prompt. 

Marketingrapportages maken met HubSpot AIVraag de AI Report Generator bijvoorbeeld: 'Welke verkoper heeft het afgelopen kwartaal de meeste deals gesloten?'. Et voilà… daar is de output al. Zo simpel is het! Hoe specifieker je prompt is hoe beter de rapportage wordt. 

Marketingstatiestiek met AI

Ben je onderweg en heb je snel bepaalde inzichten nodig? Dan maak je zo ook rapportages met de mobiele HubSpot app.

Betere beslissingen met slimme marketingrapportages

Je ziet het zelf: in HubSpot ben je als marketeer zelf een data-analist. Je bepaalt zelf welke marketingdata je bekijkt en visualiseert. Stuurt razendsnel bij als dat nodig is. En je ziet direct welke impact jouw werk heeft.
 
Ervaren hoe makkelijk het is? Boek hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in mijn agenda. Dan neem ik je mee in de rapportagemogelijkheden van HubSpot.

 


Aanmelden per e-mail