HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De toekomst van marktleider HubSpot

De toekomst van HubSpot

HubSpot is pionier op gebied van marketingautomation-software. Al sinds 2006 loopt het merk voorop in de markt en het heeft sindsdien bepaald niet stil gezeten. Er zijn ontzettend veel krachtige verbeteringen doorgevoerd, zowel qua look-&-feel als functionaliteit.

Koopgedrag blijft veranderen en daarmee blijft HubSpot updaten. Dit om de doelgroep van de HubSpot-gebruiker optimaal te blijven bereiken, bedienen en binden. We kunnen dus met zekerheid zeggen dat we ook komende jaren een aantal mooie ontwikkelingen kunnen verwachten. In dit artikel doen we een aantal voorspellingen.

HubSpot, meer dan alleen marketingsoftware

HubSpot begon als all-in-one marketingsoftware waarmee het mogelijk was om binnen één platform meerdere aspecten van online marketing te beheren, uit te voeren en te optimaliseren. Daar kwam al snel de mogelijkheid bij om je gehele website binnen HubSpot te bouwen, met als voordeel dat deze aan de hand van data nog persoonlijker ingericht kon worden.

Tegenwoordig is HubSpot veel meer dan alleen marketingsoftware. Zo biedt HubSpot ook CRM en is er een breed scala aan slimme sales tools toegevoegd waarmee de potentiële klant gedurende het gehele koopproces optimaal wordt bediend. HubSpot noemt haar pakket ‘the growth stack’, niet onterecht want werkelijk alles is gericht op het blijven verhogen van marketing- en salesresultaat.

HubSpot Growth Stack

Waarom HubSpot zich blijft doorontwikkelen

Dat HubSpot zijn software blijft uitbreiden heeft twee redenen. De eerste is dat online technologieën en daarmee online marketing zich razendsnel ontwikkelen. HubSpot houdt deze veranderingen nauwlettend in de gaten en speelt hierop in door de software uit te breiden en te optimaliseren. Een goed voorbeeld is de ‘ads add-on’. Gericht adverteren (via adwords en social) speelt een steeds belangrijkere rol binnen de inbound strategie. HubSpot’s antwoord op deze trend is een advertising tool waarmee je vanuit HubSpot je advertenties kunt plaatsen en bijhouden. Vanzelfsprekend is deze tool geïntegreerd, zodat alle data en resultaten centraal worden verzameld en effectief gebruikt kunnen worden.

De tweede reden is dat de markt overspoeld raakt. Aanbieders van marketingsoftware schieten als paddenstoelen uit de grond en vaak is deze software ook een stuk goedkoper (al heeft deze lagere prijs een reden). HubSpot moet blijven doorontwikkelen om deze concurrentie voor te blijven op vlak van functionaliteit en hoogste mate van gebruikstevredenheid. Dit doen ze door nieuwe tools te lanceren en bestaande tools te blijven verbeteren.

New Call-to-action

Wat kunnen we in de nabije toekomst van HubSpot verwachten?

We zien dat HubSpot vooral inzet op het eenvoudiger maken van het (samen)werken, zowel in teamverband als met (potentiële) klanten.

De marketingsoftware heeft zich bijvoorbeeld verrijkt met de handige projecttool, een projectmanagementtool die het mogelijk maakt om voor al je inbound activiteiten taken en subtaken aan te maken en daarover binnen het platform met elkaar te communiceren. Daarnaast is het binnen HubSpot mogelijk om teamleden te taggen (bijvoorbeeld in een opzet van een blogartikel of op contactniveau) en berichten voor ze achter te laten.

Daarnaast wordt er op korte termijn een contentstrategie-tool gelanceerd. Deze tool helpt je bij het ontdekken en valideren van goede inhoud van je content. Dit stelt je in staat om nog betere en gerichtere content voor jouw doelgroep te ontwikkelen.

HubSpot Content

Aan de saleskant van HubSpot zijn er twee belangrijke tools bijgekomen, te weten de meeting-tool en de messages-tool.

De meetings-tool maakt het eenvoudig voor (potentiële) klanten om een afspraak met je in te plannen en de messages-tool is een chat-app op jouw website waarmee potentiële klanten snel hun vraag kunnen stellen en in contact kunnen komen met een verkoopmedewerker.

HubSpot Meetings

Ook zien we dat HubSpot voortdurend bezig is om bestaande tools gebruiksvriendelijker te maken. In de afgelopen 3 jaar zijn er al verschillende wijzigingen in de lay-out geweest die het nog gebruiksvriendelijker maken. De nieuwste toevoeging is het visueel inrichten van workflows, waarbij het inzetten van marketingautomatisering nog makkelijker is.

HubSpot Workflows

Wat zijn de ontwikkelingen op lange termijn?

Op lange termijn zien we dat HubSpot zich gaat richten op Artificial Intelligence (AI). Zo heeft HubSpot zijn eigen chatbot die je kunt benaderen via Facebook, Twitter en Slack. Deze bot kun je vragen stellen en opdrachten geven zoals:

  • Welke software wordt door <website> gebruikt?
  • Laat me accountants in de buurt van <woonplaats> zien.
  • Laat me bedrijven zien die gebruik maken van HubSpot.
  • Wat was het organische verkeer op mijn website afgelopen maand? (Na koppeling met Google Analytics)

In de toekomst zal HubSpot waarschijnlijk ook meer en meer gebruik gaan maken van kunstmatige intelligentie. De software zal dan leren hoe jij gebruik maakt van de tools en op basis van deze informatie je handige tips of notificaties geven. Een voorbeeld hiervan is dat de software leert hoe lang je er gemiddeld over doet voordat je een lead opvolgt. Op basis van deze informatie kan HubSpot je een notificatie geven wanneer deze tijd verstreken is of de tip om leads eerder op te volgen voor nog meer succes. HubSpot-oprichter Darmesh Shah zegt hierover:

"In the past, we told software what we wanted it to do. As AI technology evolves, that dynamic is shifting. Soon, software will be able to learn what we wish it could do, opening doors for businesses to transform how they interact with and serve their customers."

Verwacht in de komende jaren dus stappen op het gebied van Artificial Intelligence.

Ben je benieuwd welke resultaten jij kunt halen met marketingautomatisering? Bereken het met onze inbound resultaat calculator.

New Call-to-action

Ontvang updates per email