HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Verbind jouw afdelingen met een CMS

verbind jouw afdelingen met een CMS zoals de Hubspot CMS hub

Al jaren zijn developers goed in het bouwen van online omgevingen waar geen enkele content marketeer zich aan durft te wagen. Content marketeers voelen zich beter bij het invullen van pagina’s met handige en relevante content voor bezoekers. De enige manier om developers en content marketeers samen te laten werken, is door middel van een CMS. Een contentmanagementsysteem (CMS) die op basis van vaardigheden gesegmenteerd is.

Krijg contentmanagementsystemen onder de knie

Het juiste CMS voor jouw team kan in complexiteit verschillen. Wat voor de één makkelijk te beheren is, is dat voor de ander niet. De keuze voor een CMS dat bij jouw organisatie past is daarom extra moeilijk. Het is dan ook van groot belang dat je eerst bepaalt aan welke criteria jouw CMS moet voldoen. Neem de tijd om na te gaan wat een CMS is en hoe jij het wilt gebruiken. Een willekeurige keuze kan op lange termijn veel moeilijkheden met zich meebrengen. Om deze keuze makkelijker te maken, leggen wij eerst uit hoe een CMS werkt.

Hoe werkt een CMS?

Een contentmanagementsysteem is een software applicatie, of een aantal programma’s die gebruikt worden om een volledige website te beheren. Dit systeem is gemaakt voor een gebruiksvriendelijke ervaring. Hierdoor hebben websitemakers en eigenaren het gehele proces in eigen handen. Zonder CMS, moeten marketing teams een statische HTML-bestand schrijven en uploaden naar de server. Het CMS zorgt ervoor dat alle content die je maakt op de door jou gewenste wijze getoond worden.

Een goed aansluitend CMS is gebruiksvriendelijk voor developers en marketeers. Beide afdelingen hebben de mogelijkheden om hun werk te doen, zonder het elkaar moeilijk te maken.

Zo werken afdelingen samen

Een contentmanagementsysteem kan ook wel gezien worden als een verbinding tussen content marketeers en ontwikkelaars. Het creëert flexibiliteit binnen werkbare kaders voor beiden afdelingen.

Op de hedendaagse markt zijn websites altijd up-to-date. Ongeacht of er technische problemen zijn, of dat ze bij willen blijven met trends. Met dit in het achterhoofd zijn er twee grote problemen die zich voordoen bij het uitkiezen van een CMS:

Probleem 1:

Als jouw bedrijf geen in-house developers heeft, dan is jouw project uitbesteden de eerste oplossing. Laten we zeggen dat je het uitbesteedt aan een developer. Die codeert alles. Dit betekent dat alleen de developer wijzigingen door kan voeren. Jouw team komt in een situatie terecht waarbij de website zo snel mogelijk ge-update moet worden. De desbetreffende developer heeft pas over enkele dagen tijd om het aan te passen. Dit probleem blijft zich voordoen als het CMS geen onderdeel van de website is.

Probleem 2:

Als jouw team een start-up is die op volle snelheid groeit, dan is het aannemen van een developer (en dus ook het betalen van hun salaris), niet de beste optie. Uitbesteden valt net buiten het budget. Dan is de enige optie om het zelf te doen. Zelfs bij een start-up kan probleem 1 zich voordoen. Allemaal kosten en ongemakkelijkheden die een start-up zich niet kan veroorloven.

In beiden gevallen is een CMS in eigen handen de beste optie. Jouw team kan zelf content plaatsen en je bent veel minder geld kwijt dan aan een developer.
Hoe zorgt een CMS voor samenwerking?

Coderen is verleden tijd

Een CMS is gebouwd om het gebrek aan programmeervaardigheden op te vangen. Developers kunnen moeiteloos een website bouwen zonder HTML, CSS of andere coderingsprogramma’s te gebruiken. Het achterwegen laten van custom codes bespaart tijd en biedt jouw marketingafdeling meer ruimte.

Samenwerking en toegang is nog nooit zo makkelijk geweest

Development- en marketingafdelingen moeten samen blijven werken om content te creëren dat duidelijk is en er visueel aantrekkelijk uitziet. Een CMS-aanbieder bewaart al jouw online content in één veilige omgeving. Hierdoor is het toegankelijk voor elk lid van jouw team. Developers hoeven content marketeers niet langer toegang te verlenen tot de website om content toe te kunnen voegen. Probleem 1 en 2 zijn in één keer opgelost!

SEO-optimalisatie tactieken

Een goed CMS gebruiken kan het aantal organisch verkeer op jouw website doen toenemen. Hiervoor moeten er wel verschillende SEO-tactieken toegepast worden. Search engine optimization helpt jouw website te optimaliseren met zoek-vriendelijke website titels en meta-beschrijvingen. Deze resulteren in een simpele maar effectieve SEO-strategie. Een groot deel van B2B-zoektochten beginnen met online zoeken. Hierdoor kunnen de SEO-tactieken die een CMS beschikbaar stelt jouw developers en content marketeers net dat extra zetje geven.

Een gevestigde merkidentiteit

Het hebben van kant-en-klare templates en thema’s, besparen jouw afdelingen tijd. Nu kunnen developers en content marketeers zich richten op het toevoegen van waardevolle content op de website. Het bijhouden van jouw merk is makkelijker met een CMS. Jouw teams kunnen zich nu richten op het aantrekken en het behouden van websitebezoekers. Er wordt en minder tijd verspild aan het uitbesteden, vragen van toestemming of het schrijven van nieuwe codes.

Start met het gebruik van een CMS

Het creëren van een basis voor jouw developers en content marketeers is cruciaal voor het behoud van communicatie tussen beide partijen. Tijd verspillen aan gebrekkige communicatie tussen beide afdelingen is schadelijk voor de basis van jouw website. Daardoor is het ook schadelijk voor de groei van jouw organisatie. Start daarom jouw zoektocht naar een nieuw CMS met websites zoals WordPress, HubSpot en Contentful. Creëer hiermee een uitnodigende ervaring voor jouw team en gebruikers. Maak voor passend advies een afspraak met één van onze specialisten. Zij geven graag advies over welk CMS het beste bij jouw organisatie past.

hubspot adviesgesprek

Ben jij benieuwd naar het verschil tussen HubSpot en WordPress? Lees hier de vergelijking! Of ontdek de mogelijkheden van een website in de HubSpot CMS Hub

Lees meer blogartikelen over de HubSpot CMS Hub:

Ontvang updates per email