Wat is Inbound Marketing?

Inbound-vs-Outbound-Marketing

Inbound Marketing

Hoe trek je kansrijke leads aan en maak je daar trouwe klanten van? De efficiëntste methode is Inbound Marketing. De meeste klanten willen zich namelijk eerst online oriënteren. Jij helpt ze daarbij en bouwt een online relatie op. Slim! Want de kans dat ze daarna voor jou kiezen is groot.

  • Trek de juiste bezoekers naar je website
  • Voorzie leads op het juiste moment van waardevolle informatie
  • Help leads succesvol door het koopproces heen
  • Maak loyale klanten van jouw websitebezoekers

Lees verder →

Inbound-1

Trek de juiste bezoekers naar je website

Toekomstige klanten starten met een online zoektocht. Je moet er dus voor zorgen, dat zij je vinden en geïnteresseerd raken. Daar maak je slimme content voor. Je gebruikt natuurlijk verschillende kanalen om dit te promoten. Zoals Google en sociale media.

Je deelt kennis en geeft advies. Hoe hoger de kwaliteit is, hoe sneller bezoekers een volgende stap zetten en terugkeren. Het is daarom belangrijk, dat je waardevolle informatie biedt. Professionele informatie waar mensen echt wat aan hebben.

  • Waar moet je op letten bij de aanschaf van een autostoeltje? Download onze handige checklist.
  • Wat is de beste hypotheek? Wij leggen je alles uit in onze hypotheekgids.
  • Welke auto is het beste? Lees gauw ons vergelijkingsonderzoek.
  • Hoe kun jij je woning verduurzamen? Wij geven je 25 tips.
  • Wil je snel antwoord op je vraag? Kijk of onze virtuele assistent (chatbot) je kan helpen.
  • Ben jij benieuwd wat je met HubSpot Marketing Hub kunt? Bekijk dan gauw deze video.

Vinden je bezoekers interessante informatie op je website? Zoals een handige whitepaper of checklist. Dan willen ze die vast graag downloaden en lezen. Zorg daarom voor een flitsende call-to-action, zodat ze nog sneller reageren. Bezoekers laten hun e-mailadressen achter, waardoor jij ze later nog eens kunt benaderen.

De eerste stap bij Inbound Marketing is dus het aantrekken van websitebezoekers. Je zoekt verbinding door interessante informatie aan te bieden. En je verleidt ze om hun gegevens achter te laten. Een goed inbound marketing systeem heeft veel tools om je bij de leadgeneratie te ondersteunen! HubSpot is zo’n systeem.

Wil je het maximale uit je inbound marketing strategie halen? Dan start je met een contentplan. Je content moet ook aan alle technische vereisten voldoen. Denk aan slimme keywords, optimale SEO en een snelle website. Zo zorg je voor de beste ranking in de zoekmachines. Voer een degelijk zoekwoordenonderzoek uit. En pas je content aan op de kenmerken van je doelgroep.

Voorzie leads op het juiste moment van waardevolle informatie

Het doel van inbound marketing is om leads effectief om te zetten naar klanten. Je leads wil je dus vasthouden. Op passende momenten voorzie je ze daarom van nuttige informatie. Zo gaan ze jouw hulp waarderen. Je zorgt ervoor, dat je top-of-mind blijft.

Er zijn allerlei inbound marketing instrumenten. Allereerst maak je de content natuurlijk persoonlijk. Je stemt de informatie af op de klantreis van jouw buyer persona’s (klantprofielen). Je leads krijgen zo alleen relevante informatie te zien. Bijvoorbeeld persoonlijke e-mails op basis van wat je over de leads weet. En content op de website, die aansluit bij de interesses.

Je leert je leads over de onderwerpen waar zij meer over willen weten. Het is de kunst om steeds weer te verrassen. Wees je leads steeds een stapje voor. Verleid ze keer op keer om actie te ondernemen. Om iets te lezen of te downloaden. Of om een volgende stap te zetten op de bedankpagina.

Een inbound marketing platform als HubSpot houdt alle interactie met je leads bij. Het systeem registreert wanneer jouw leads actie ondernemen. En wat de interesses zijn. Daardoor kun je de informatie steeds beter afstemmen.

Om je content persoonlijk te kunnen presenteren gebruik je marketing automation. Met automatische workflows voorzie je leads op het juiste moment van waardevolle informatie. Een modern inbound marketing platform regelt een groot gedeelte van de marketingactiviteiten voor je. Wel zo efficiënt! Zo bouw je snel en gemakkelijk een kansrijke relatie op. Dit proces noem je lead nurturing.

Inbound-3
"HubSpot is een Inbound Marketing pionier. Het systeem is perfect afgestemd op de behoeften en wensen van hun afnemers. En het wordt continu verbeterd. Bijna al onze klanten zijn lyrisch als ze het platform leren kennen.”
Maarten-200px
Maarten de Wit

Adviseur CRM & Inbound Marketing

Help prospects succesvol door het koopproces heen

Met Inbound Marketing zet je leads en klanten volledig centraal. Je helpt en ondersteunt ze bij hun keuze. Je bouwt een waardevolle relatie op. Is de tijd rijp om een beslissing te nemen? Dan is de kans groot, dat de leads voor jou kiezen!

Een gericht plan is natuurlijk de basis van jouw inbound marketing strategie. Op basis daarvan richt je de workflows in. Je maakt het koopproces zo efficiënt mogelijk. Laat leads in hun eigen tempo kennismaken met jouw producten of diensten. Geef ze een fijne en persoonlijke ervaring. Zo kweek je vertrouwen. Het inbound systeem neemt je veel marketingactiviteiten uit handen. Jij monitort continu de resultaten en je stuurt bij als het nodig is.

Maak je gebruik van het inbound marketing platform van HubSpot? Dan zijn de mogelijkheden oneindig. Bouw bijvoorbeeld eenvoudig je eigen website in het systeem. De website kun je perfect afstemmen op jouw inbound strategie. Daardoor kom je nog meer te weten over jouw klanten. Je kunt ook speciale landingspagina’s met formulieren koppelen aan jouw bestaande website. Ontdek meer mogelijkheden.

Maak loyale klanten van jouw websitebezoekers

Is een lead voldoende enthousiast? Dan draag je de lead warm over aan de afdeling sales. Daar gebruik je lead scoring voor. Jouw inbound marketing platform houdt precies bij hoeveel interactie er is geweest. Met die gegevens kan het systeem jouw leads kwalificeren. Er gaat een automatische notificatie naar de verkoopafdeling als een lead klaar is voor contact. Je focust je dus automatisch op de meest kansrijke leads.

Voor de verkoop heeft de sales afdeling een inbound sales strategie. Na de verkoop onderhoud je de klantrelatie met inbound service. Want je wilt de achterdeur natuurlijk dichthouden. ‘Inbound’ gaat dus over meerdere afdelingen heen. Alle medewerkers met klantencontact doen mee aan jouw inbound strategie.

““HubSpot combineert Inbound Marketing, Inbound Sales en Inbound Service in één allround systeem. Alles komt bij elkaar in jouw gratis HubSpot CRM. Èn precies dat maakt het zo’n krachtig systeem.”
Andrea-22732-5x4
Andrea van Witteloostuijn

Inbound Marketeer bij Systony

Jouw inbound strategie

Heb je behoefte aan een product of dienst? Waarschijnlijk zoek je dan eerst online naar informatie. Zo doen toekomstige klanten dat ook. Zij laten zich graag adviseren door anderen. Daarom zijn reviews tegenwoordig zo belangrijk. Kopers bepalen zelf wanneer en hoe zij een product of dienst willen afnemen.

Aan het begin van de zoektocht start de koopreis (buyer journey). Omdat mensen zelf de regie willen houden help je ze daarbij. Jouw toekomstige klanten leren jou en je producten of diensten gelijk kennen. En jij leert je klanten kennen, zodat je gemakkelijker op behoeften kunt inspelen. Jouw salesafdeling heeft daardoor minder moeite om gekwalificeerde leads te overtuigen. Natuurlijk breng je jouw Unique Selling Points (USP’s) gelijk onder de aandacht. Je laat jouw expertise, persoonlijkheid en producten zien in jouw content.

Hoe je inbound strategie eruit ziet hangt af van jouw doelstellingen. Iedere organisatie, product of dienst is namelijk anders. Maak je doelstellingen concreet en meetbaar. Dan kun je de resultaten van je inspanningen analyseren en bijsturen. Ook is het belangrijk om vooraf te bepalen wie je doelgroepen zijn. Onderzoek wie je klanten zijn en hoe de koopreizen verlopen. Stel klantprofielen op. Dit helpt je namelijk om content te creëren, die optimaal afgestemd is.

Met een gerichte inbound strategie laat je jouw sales groeien. Laat zien wat je in huis hebt. Verdien aandacht en enthousiasmeer toekomstige klanten. Zorg dat steeds meer leads uit zichzelf naar jou toekomen. Creëer een 360-graden beeld. Bespaar tijd op leadgeneratie en hou meer tijd over voor andere taken. Met passende content, optimale support en service vergroot je jouw kansen. De klant komt sneller terug. En…de klant vertelt anderen over deze geweldige ervaring.

Wij kunnen je natuurlijk begeleiden om je inbound strategie goed op poten te krijgen. Ben je benieuwd hoe inbound marketing jou kan helpen? Laten we snel kennismaken!

“Tip: Laat je bij het monitoren en plannen van je berichten op sociale media ondersteunen. Zo krijg je het beste inzicht in wat deze kanalen jou opleveren. Weet je dat inbound marketeers zo’n 67% meer leads genereren dan outbound marketeers? Alleen al door video’s te gebruiken kan het aantal leads met zo’n 30% stijgen. Hoe meer waardevolle content je publiceert hoe meer leads je binnenhaalt! Met inbound marketing besparen organisaties vaak meer dan 60% op de leadkosten. Zij hoeven namelijk geen leads meer te kopen en de contacten met leads verlopen veel efficiënter. Supergaaf toch!”
Martijn-22213-5x4
Martijn Rijnders

Adviseur CRM & Inbound Marketing

De 3 Inbound Fasen

Je inbound strategie bestaat uit 3 belangrijke fasen:  

Attract

Laat het aantal websitebezoekers toenemen en vergaar leads. Creëer een goed contentplan en maak je content SEO-proof. Zet je sociale media in en trek bezoekers aan met Google Ads.

Presenteer informatieve en uitnodigende content op je website. Bijvoorbeeld interessante blogs en video’s. Verleid je websitebezoekers tot actie. Zoals het downloaden van een whitepaper of het aanvragen van informatie. Zorg dat je autoriteit uitstraalt!

Engage

Houd het gesprek op gang. Bijvoorbeeld met e-mails, chats en sociale media. Geef leads het gevoel, dat je ze persoonlijk en gericht helpt.

Bouw een relatie op en laat het vertrouwen in jouw organisatie groeien. Verstrek passende informatie met handige inbound marketing tools. Bijvoorbeeld e-mails met een persoonlijke inhoud. Richt daar slimme automatische marketing processen voor in. Maak leads kansrijk door ze warm over te dragen aan de afdeling sales.

Delight

Zorg voor tevreden klanten met een goede service en nazorg. Meet bijvoorbeeld doorlopend de klanttevredenheid. En gebruik een ticket systeem voor de afhandeling van servicevragen. Maak van klantreizen succesverhalen. Zo maak je van jouw klanten ambassadeurs, die jou gaan promoten.

Natuurlijk blijf je na de aankoop investeren in je klanten. Het kost veel meer geld, tijd en moeite om nieuwe klanten te vinden. Het is dus veel slimmer om bestaande klanten goed te onderhouden. Misschien willen ze nog wel andere producten of diensten bij je afnemen?

Het verschil met een outbound strategie

De traditionele marketing en sales methoden zijn outbound. Marketeers en verkopers zenden informatie om hun producten en diensten te ‘verkopen’.

  • Een advertentie in een tijdschrift
  • Een televisiereclame
  • Een telemarketeer, die jou belt
  • Een billboard langs de weg
  • Een reclamefolder in de brievenbus

Het tijdstip waarom je de reclame-uiting ziet is willekeurig. Zie je een reclamespotje in de bioscoop? Dan is de kans groot, dat je daar op dat moment geen interesse in hebt. Je bent namelijk in de bioscoop om een film te zien. Bovendien is outbound marketing over het algemeen duur voor wat het oplevert. De resultaten zijn lastig meetbaar.

Inbound marketing is veel subtieler. Je gaat uit van de interactie met een toekomstige klant. Daarbij geeft de lead zelf aan wat de wensen en interesses zijn. Natuurlijk kun je een product of dienst ook promoten. Maar wel op het moment, dat er behoefte aan is.

De basis van inbound marketing is een slim CRM-systeem, dat automatisch informatie opslaat. Je weet daardoor wie er geïnteresseerd zijn. En wanneer iemand informatie wil ontvangen. De informatie kun je steeds beter afstemmen naarmate je de lead leert kennen. Een goed inbound marketing platform slaat automatisch alle ‘touchmomenten’ met leads op.

Je inbound strategie kun je goed ondersteunen met outbound instrumenten. Combineer de methoden handig met elkaar en haal het maximale uit je organisatie. De inbound investering verdien je dan vanzelf terug.

Starten met Inbound Marketing

Ben jij ook zo enthousiast geworden van de inbound marketingmethode? In deze video leggen Martijn en Maarten jou in 4 stappen uit hoe jij jouw eigen inbound marketingstrategie opzet. Zo creëer jij nu nog sneller waardevolle leads en  een passende Buyer Journey op waarmee jouw klanten in ambassadeurs veranderen.

Met welke hulpmiddelen maak je een sterke inbound marketingstrategie?

We believe you can grow

Vraag een adviesgesprek aan met een ervaren Inbound Marketing specialist