HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Waarom marketingsoftware en wat levert het op?

Rendement marketingsoftware.jpg

'Voldoende' traffic en meer online leads – dat is wat je als organisatie wilt. En je weet misschien ook dat hiervoor meer nodig is dan alleen het hebben van een eigentijdse, goed opgezette website. Je moet de bezoeker jouw website laten vinden en hen aldaar voldoende triggeren, boeien en binden. En daarna moet je hen blijven bereiken en helpen, net zo lang totdat deze potentiële koper toe is aan het verkoop of adviesgesprek.

Goed nieuws, want bovenstaand proces kan worden vereenvoudigd en grotendeels geautomatiseerd met de juiste marketingsoftware. Maar doet marketingsoftware precies en misschien nog belangrijker: wat levert het op? In dit artikel geef ik daar antwoord op.

Oké, je wilt meer omzet behalen uit je online kanalen. Een slimme gedachte, want je doelgroep oriënteert zich meer en meer via het wereldwijde web. Hierbij richt de oriëntatie zich op een steeds bredere range aan producten en diensten, maar tegelijkertijd duurt de online oriëntatie ook steeds langer. En met langer bedoel ik dat een steeds groter deel van het oriëntatie- cq. koopproces zelfstandig door de koper wordt afgelegd, dus zonder tussenkomst van een verkoopmedewerker. Dit kan ook doordat het internet tegenwoordig kan voldoen aan vrijwel iedere informatiebehoefte.

Reviews, beschrijvingen, vergelijkingen, maar ook eBooks, factsheets, whitepapers, etc. – het is allemaal met een paar muisklikken te vinden. Het is dus zaak dat ook jouw organisatie online wordt gevonden en de potentiële koper direct die informatie/hulp biedt waar hij of zij naar op zoek is. Anders beschouwd, marketing neemt de rol van verkoop steeds verder over.

Concreet – je moet online goed gevonden worden, je website moet ingericht zijn op het helpen van je doelgroep, je moet processen organiseren en laten draaien om de bezoeker te converteren naar lead en deze lead blijven bereiken op de juiste momenten met de juiste informatie. En dat is dus waar marketing automatisering software voor dient!

New Call-to-action

Marketingsoftware – waarom en wat kan het?

De doelgroep wil vandaag de dag in haar koopproces geholpen worden op het moment en de manier dat het haar uitkomt. Veelal houdt dat in dat ze zelf en online die content (lees: informatie) willen vinden die inspeelt op de dan heersende informatiebehoefte binnen het koopproces. Je helpt je doelgroep dus aan de hand van relevante content, waarbij relevante content tegelijkertijd zorgt voor betere online vindbaarheid in de zoekmachines (Google bepaalt haar rankings op basis van op relevantie). Deze aanpak noemen we hoe voor de hand liggend: contentmarketing.

Maar bij dat eerste contact van de doelgroep met jouw organisatie wil je achterhalen wie de potentiële koper is. En liefst ook wat hem/haar drijft, welke specifieke interesses er spelen en wat de precieze behoeften zijn. Ofwel, je wilt data verzamelen en deze data gebruiken om de potentiële kopers goed getimed en nóg gerichter te blijven bereiken totdat hij/zij overgaat op een koop.

Contentmarketing en data moeten elkaar vinden en daar is techniek voor nodig. En die techniek vind je in de vorm van slimme marketingsoftware zoals HubSpot. Het zorgt ervoor dat vanuit een centraal punt worden behoefte en gedrag van de bezoeker worden vertaald naar toepasbare data. Deze data wordt weer ingezet voor het beter en gerichter helpen van de doelgroep (timing en type informatie).

Enkele feiten omtrent content en inzet van marketingsoftware:

  • Maarliefst 89% van de B2B marketeers gebruikt content marketing
  • Content marketing is 62% minder duur ten opzichte van traditionele marketing.
  • 88% van de B2B bedrijven zonder marketingsoftware is van plan om marketing automation te implementeren.
  • 43% van de B2B bedrijven heeft al een marketing automation oplossing in gebruik. 

Met de juiste marketingsoftware geef je je online inbound strategie vorm, een strategie die is gericht op het helpen van de doelgroep. Het zorgt voor optimale online vindbaarheid, het biedt de tools om jouw website te veranderen in een leadmachine en zorgt ervoor dat de leads op de juiste momenten met de juiste informatie worden opgevolgd.  

Om antwoord te geven op de vraag wat marketingsoftware precies kan is het goed om te weten dat er vele tools en platforms op de markt zijn. Al deze tools en platforms hebben hun eigen functionaliteit en kwaliteit. HubSpot marketingsoftware is het meest gebruikte en best beoordeelde softwarepakket op de markt (bron: G2Crowd). Voor een overzicht van wat HubSpot kan klik je hier!

Marketingsoftware – wat levert het je op?

Marketingautomatiseringsoftware – niet alleen een mond vol, maar het is ook een aardige investering. Zowel financieel als tijdtechnisch (verdieping en kennis, een verandering in cultuur en denken en er moet goede content gemaakt gaan worden). Daarom is het fijn om voor de investering te weten wat het je op gaat leveren.

Wat het exacte rendement zal zijn is afhankelijk van vele factoren, te denken aan  de markt, concurrentie, contentdichtheid, buyer journey van de doelgroep, ordergrootte, etcetera. Wel kan ik enkele gemiddelde geven die voortkomen uit het onderzoek dat MIT Sloan School of Management in jaarlijks uitvoert onder ruim 5.000 gebruikers van marketingsoftware HubSpot – gebruikers afkomstig uit een grote variëteit aan branches.

  • Binnen 1 jaar 3,5x meer bezoekers op je website.
  • Binnen 1 jaar 4,7x meer online leads.
  • 72% van de klanten zag een groei in sales omzet binnen een jaar.

Met bovenstaande cijfers in het achterhoofd is de te maken investering snel terugverdiend. Enkele cijfers om dit te onderbouwen:

  • 47% van de genurturede leads doet een grotere aankoop dan leads die niet genurtured zijn. En bedrijven die lead nurturing goed toepassen genereren 50% meer leads die klaar zijn tegen 33% minder kosten.
  • Content marketing zorgt voor 3 keer meer leads ten op zichte van traditionele marketing per uitgegeven euro.
  • Websites met een blog genereren 97% meer leads ten opzichte van sites zonder een blog.

Met marketingsoftware zoals HubSpot trek je relevant bezoek aan, verander je je website in een conversiemachine en begeleid je leads door het oriëntatie- en koopproces aan de hand van krachtig, geautomatiseerd leadmanagement. Zo verander je online bezoekers in trouwe klanten! Daarnaast profileer je jezelf als kennisleider binnen jouw tak van sport.

Wat levert marketingautomatisering precies op?

Omdat iedere markt, branche en ook jouw organisatie uniek is, is het lastig een precies antwoord te geven. Wel kun je het redelijk nauwkeurig berekenen aan de hand van onze Inbound Resultaat Calculator. Hierbij wordt rekening gehouden met je huidige situatie.

De calculator is kosteloos en vrijblijvend te gebruiken en geeft je een goede resultaatindicatie.

New Call-to-action

Ontvang updates per email