HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Is jouw organisatie geschikt voor Inbound Marketing?

Wanneer is de inzet van Inbound Marketing verstandig voor jouw organisatie?Als organisatie heb je duidelijke doelstellingen voor ogen. Doelstellingen zoals de beoogde omzet halen, nieuwe klanten werven, bestaande klanten tevreden houden, kennisleider worden binnen je markt, voldoende naamsbekendheid, meer en relevanter webverkeer, et cetera.

Potentiële klanten oriënteren zich online. Dus je wilt dat zij jouw website bezoeken, converteren naar lead en uiteindelijk klant worden. Dit kun je bewerkstelligen door ervoor te zorgen dat je online optimaal vindbaar bent met relevante content voor je doelgroep, waardoor je ondersteuning biedt tijdens de belangrijke momenten in het aankoopproces. Inbound Marketing is hier uitermate geschikt voor.

In deze blog leg ik uit wat Inbound Marketing is en beschrijf ik waarom en wanneer inzet ervan verstandig is voor jouw organisatie.

Wat is Inbound Marketing?

Inbound Marketing is een combinatie van marketing tactieken (zoals content, blogs, Social Media, SEO, e-mail campagnes, marketingautomatisering etc.) die zorgt voor betere online vindbaarheid, relevanter webverkeer, betere leads, hogere conversie, meer online omzet en loyalere klanten.

Het belangrijkste aspect voor een succesvolle combinatie van marketing tactieken is het gericht delen van waardevolle en relevante content om zo relevante bezoekers aan te trekken. Door de content op slimme landingspagina’s te plaatsen verzamel je informatie over je bezoekers. Die informatie stelt je weer in staat om de bezoeker volledig geautomatiseerd steeds specifiekere content te bieden op de beste momenten in het koopproces. Zo houd je de bezoekers vast en converteer je deze naar betalende en zelfs lange termijn klanten.

Heeft jouw organisatie baat bij Inbound Marketing?

Is de inzet van Inbound Marketing ook een effectieve oplossing voor wat jij graag zou willen bereiken voor jouw organisatie? Om hier achter te komen kun je de volgende punten nalopen. Is het antwoord op het merendeel ‘ja’, dan kan jouw organisatie baat hebben bij Inbound Marketing.

  • We willen meer bezoekers naar onze website trekken;
  • We willen beter vindbaar zijn;
  • We willen meer bezoekers converteren naar leads;
  • Onze salesafdeling krijgt niet voldoende leads;
  • De kwaliteit van de leads is niet goed genoeg;
  • We willen onze marketing meetbaar maken en beter analyseren;
  • Onze marketing en verkoop zijn niet goed op elkaar afgestemd;
  • We willen kennisleider zijn in onze branche;
  • We willen meer naamsbekendheid;
  • We hebben een prospect, klanten en/of leden database nodig;
  • We willen onze verkoopomzet vergroten.

Is jouw organisatie geschikt voor Inbound Marketing?

Als blijkt dat jouw organisatie baat heeft bij Inbound Marketing is het ook nog de vraag of jouw organisatie er geschikt voor is. Inbound Marketing is geschikt voor B2C, B2B en non-profit organisaties. Omdat het nu eenmaal tijd, geld en moeite kost is het vooral geschikt voor organisaties die producten of diensten verkopen met een normale tot hoge marge. Enkele voorbeelden zijn organisaties in de gezondheidszorg, zakelijke dienstverlening, industrie, financiële dienstverlening en software. Dit soort organisaties kan namelijk snel een positieve ROI realiseren met slechts een beetje omzet. Jouw organisatie is geschikt als je jouw organisatie herkent in één of meer van de onderstaande punten:

  • We zijn al bezig (of willen beginnen) met bloggen, Social Media, SEO... er is al een “inbound” gedachte aanwezig;
  • We verkopen een product of dienst waar een aanzienlijk koopproces aan vooraf gaat, onze prospects verzamelen veelal eerst informatie en vergelijken verschillende oplossingen voordat ze over gaan tot de koop;
  • We hebben een gemiddelde verkoop cyclus van 1 week tot 12 maanden;
  • We verkopen een product of dienst met een verkoopprijs tussen € 500 en € 50.000, onze marge is normaal tot hoog.

Zelf doen of uitbesteden?

Inbound Marketing kan heel effectief zijn, maar daar staat tegenover dat je er veel energie in moet steken. Niet iedere organisatie heeft daar voldoende tijd of personeel voor. Bedenk daarom goed of je dit in huis doet of uitbesteedt aan een gespecialiseerd bureau. De onderstaande punten helpen bij het bepalen of je zelf een Inbound Marketing strategie kunt uitvoeren of dat je beter een extern bureau kunt inschakelen.

  • We willen een normale of maximale omzet stijging realiseren en zijn bereid om hierin te investeren;
  • We hebben voldoende sales capaciteit om leads op te volgen;
  • We hebben niet voldoende marketing capaciteit;
  • We hebben niet voldoende kennis en kunde om Inbound Marketing te implementeren;
  • We hebben nog geen Inbound Marketing strategie;
  • We hebben nog geen content en geen tijd voor de creatie ervan.

En nu?

Met de Inbound Resultaat Calculator kun je berekenen wat voor resultaat je kunt behalen met marketingautomatisering.

New Call-to-action

Ontvang updates per email