HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Is Inbound Marketing geschikt voor een kleine organisatie?

Het opstarten en het uitbouwen van een kleine organisatie is zowel spannend als intimiderend. De concurrentie is moordend en dat lijdt ertoe dat de promotie van je zaak belangrijker dan ooit is. Het is dus noodzaak dat je jouw boodschap de wereld in krijgt.

Vorige week schreef ik al over wat Inbound Marketing nou precies is. Daarin kwamen MKB’ers al ter sprake. Vandaag wil ik hier wat dieper op in gaan.

De uitdaging

Inbound Marketing kan ook voor kleine organisaties heel succesvol zijnAls iemand die een klein bedrijf runt heb je vaak meerdere petten op (soms zelfs meerdere op één dag) en weet je dat marketing heel moeilijk kan zijn. Zeker voor start-ups die nog geen stabiele klantenkring hebben.

Bij Systony praten we veel over de noodzaak van online marketing en marketingautomatisering. We zijn het er allemaal over eens dat Inbound Marketing de toekomst is. Daarbij willen we overigens niet zeggen dat andere marketing technieken niet werken.

Maar als je niet veel budget te besteden hebt, dan zijn je opties om je boodschap de wereld in te krijgen niet zo heel groot. En je wilt toch laten weten waarom jouw product of dienst zo de moeite waard is.

In dat geval is Inbound Marketing een strategie die wij zouden aanbevelen.

Is Inbound Marketing geschikt voor jouw organisatie?

Inbound Marketing is heel erg succesvol gebleken voor zowel kleine als grote organisaties. Zeker in het B2B segment.

Er zijn een hoop case studies over de successen van kleine en grote bedrijven (zelfs non-profit organisaties) die door middel van Inbound Marketing meer websiteverkeer en leads hebben gekregen.

Ook voor jouw organisatie kan Inbound Marketing geschikt zijn. Maar het inzetten van Inbound Marketing als strategie zal niet automatisch succes betekenen. Je zult de juiste tools en tactieken moeten vinden om relevant websitebezoek te genereren en deze om te zetten naar leads. Dit kost tijd en moeite, maar het zal uiteindelijk zijn vruchten afwerpen.

Over wat voor een investering praten we?

Ik schreef eerder al dat Inbound Marketing een goed alternatief is voor traditionele marketing als je een klein budget hebt. Maar, de investering die nodig is om op te starten kan nog steeds best aanzienlijk zijn. Er zijn een aantal marketingautomatisering-softwarepakketten beschikbaar. Hieronder een aantal aanbieders en hun maandelijkse kosten.

  • HubSpot - €160 per maand;
  • Silverpop - €250 per maand;
  • Marketo - €1195 per maand;
  • Eloqua - €1800 per maand;
  • Pardot - €1000 per maand;
  • Spokal - €30 per maand;
  • Infusionsoft - €150 per maand.
    (Let op: Dit is een blog uit januari 2014. De prijzen kunnen inmiddels anders zijn)

De prijzen van de verschillende aanbieders verschillen enorm. Zo ook de features en service die elke oplossing biedt. We zullen op een later moment wat dieper ingaan op wat elk pakket kan en wat de verschillen zijn tussen de aanbieders.

Waar je ook aan moet denken is of je wel de tijd hebt om een succesvolle Inbound Marketing strategie uit te voeren. HubSpot, marktleider in marketingautomatisering-software, stelt dat je niet minder dan 10 uur per week aan Inbound Marketing moet besteden (Marcus Sheridan legt op zijn blog uit hoe je die 10 uur optimaal verdeelt).

Als je besluit dat je niet de tijd hebt om een Inbound Marketing strategie te implementeren, dan kun je een Inbound Marketing bureau inschakelen om je hierbij te helpen. Ook hier verschillen de services en prijzen, maar verwacht een investering van minimaal €1600 per maand.

Inbound Marketing is bruikbaar voor kleine organisaties!

Kleine organisaties en start-ups kunnen heel veel baat hebben bij Inbound Marketing. Het is de perfecte manier om online awareness te creëren voor je merk. Feit is dat steeds meer mensen online te vinden zijn. En ook nog eens steeds vaker en steeds langer. Kleine organisaties kunnen hier hun voordeel mee doen door hun merk te promoten via verschillende kanalen.

Door een combinatie van social media, zoekmachine optimalisatie en e-mailmarketing (lead nurturing) te gebruiken, kan elke kleine organisatie de interesse van mensen wekken en prospects aantrekken. Ongeacht de producten of diensten die aangeboden worden. Het belangrijkste is dat je bezoekers aantrekt met waardevolle en interessante content.

New Call-to-action

Ontvang updates per email