HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

E-mailcampagnes blijven onverminderd effectief

nationale e-mail benchmark

Op 20 juni is de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018 gepubliceerd. Voor het onderzoek zijn in 4,5 miljard verzonden e-mails binnen 177.000 campagnes van bijna 3.000 bedrijven onderzocht. Het gaat om gegevens over heel 2017. 

Uit het onderzoek is gebleken dat de confirmed open rate (COR) sinds 2015 is gestegen. De confirmed open ratio is het aantal unieke personen dat een e-mail heeft geopend, gedeeld door het aantal succesvol afgeleverde e-mails. Waar in 2015 het percentage op 35,2 procent lag, steeg dit in 2016 naar ruim 37 procent. Vorig jaar is dit percentage opnieuw gestegen, al was de groei minder groot dan een jaar eerder. In 2017 lag het percentage op gemiddeld 38 procent. 

Waar de click to open rate (CTO) de afgelopen jaren daalde, is er nu een duidelijke stabilisatie te zien. De click to open rate is het aantal unieke personen dat heeft geklikt op een link in de e-mail, gedeeld door het aantal unieke geopende e-mails. Van 2014 tot 2016 daalde de click to open rate van 18,6 naar 16,4 procent. In 2017 is dit percentage met een gemiddelde van 16,3 procent stabiel gebleven. 

Ook de resultaten van de click through rate zijn hoog. Vooral als deze vergelijks worden met bijvoorbeeld de Verenigde Staten. In Nederland lag dit percentage in 2015 op 7 procent. Een jaar later daalde dit licht naar 6,90 procent. Vorig jaar klom het percentage weer omhoog naar 7 procent. De click though rate is het aantal unieke personen dat heeft geklikt op een link in de e-mail, gedeeld door het aantal succesvol afgevelerde e-mails. Als de cijfers vergeleken worden met Amerikaanse cijfers, dan is er een groot verschil te zien. De click trough rate lag in het eerste kwartaal van 2017 gemiddeld op 3,20 procent, zo blijkt uit cijfers van Statista.com. Nederland scoort ruim het dubbele. 

Concreet: de resultaten van het onderzoek zijn positief. En dat is goed nieuws voor bedrijven die werken met inbound marketing! Bij inboud marketing bied je de doelgroep interessante en relevante premium content aan, in ruil voor de gegevens van die persoon. Deze data zet je in om die persoon te helpen in zijn/haar koopproces. En die hulp wordt weer geboden op grond van e-mailmarketing.  

New Call-to-Action

Ontvang updates per email