Waarom heeft mijn bedrijf een centraal klantbeeld nodig?
van Maarten de Wit op 1-7-25 9:09
Stel je voor: de klant Diana Pietersen belt je over een probleem met haar nieuwe verwarming. Jij zoekt de informatie op. Maar je ziet niet wat je collega van service al met haar besproken heeft. Daardoor geef je een tegenstrijdig antwoord. Het resultaat: een gefrustreerde klant.
Mis je overzicht doordat klantinformatie in verschillende systemen staat? Dan leidt dat tot fouten, vertraging en miscommunicatie. Een centraal klantbeeld heft deze problemen op. Hieronder ontdek je waarom een centraal klantbeeld zo belangrijk is. En wat het je oplevert.
Wat is een centraal klantbeeld?
Een centraal klantbeeld is een overzicht met alle informatie van een klant. Denk bijvoorbeeld aan:
- Naam, contactgegevens en functie
- Aankopen en verkoopkansen
- Communicatie zoals e-mails en telefoongesprekken
- Notities en gespreksverslagen
- Offertes, serviceverzoeken en klachten
- Online gedrag zoals websitebezoeken en kliks op nieuwsbrief-linkjes
- Marketingcampagnes en lijsten waarin de klant zit
Alle gegevens staan in 1 overzichtelijke databron (dus niet verspreid over losse tools zoals een e-mailprogramma, Excel-sheets en CRM-software). Zodat je in 1 oogopslag ziet wie een klant is. Wat er speelt. En wat de behoeften en interesses zijn.
Waarom is een centraal klantbeeld zo belangrijk?
Zonder een centraal klantbeeld gaat er veel fout. Denk nog even terug aan het voorbeeld met Diana Pietersen. Je wist niet wat er besproken was. En daardoor raakte de klant gefrustreerd.
Klanten verwachten dat je ze herkent als ze contact opnemen. Steeds opnieuw alles uitleggen vinden ze ontzettend irritant. Wordt er steeds om dezelfde informatie gevraagd? Dan voelt dat onpersoonlijk. Niemand wil zich een nummer voelen. Met die benadering jaag je klanten naar concurrenten, die hun zaakjes beter op orde hebben.
Tegelijkertijd ontstaat er veel miscommunicatie, doordat afdelingen met losse tools werken. Marketing weet misschien niet of iemand al klant is. Sales belt nietsvermoedend op, terwijl er net een klacht is ingediend. En service weet niet wat sales besproken heeft.
Er sluipen makkelijk fouten in je werk. Verkeerde namen, dubbele berichten en gemiste kansen. Dit kost je tijd, klanten en geld. Bovendien is het zonder een goed overzicht lastig om je organisatie goed te sturen. Je mist data om slimme keuzes te maken. En je past je langzaam aan bij veranderingen.
Wat levert een centraal klantbeeld op?
Een centraal klantbeeld maakt je bedrijf sterker. Waarom?
- Je ziet meteen wie je klanten zijn en wat er speelt. Zo geef je snellere en betere antwoorden. Je klanten voelen zich gehoord. En blijven daardoor langer klant.
- Alle belangrijke klantinformatie heb je direct voorhanden. Je hoeft dus veel minder te zoeken en na te vragen.
- Iedereen werkt met dezelfde informatie. Je voorkomt verwarring. Teams stemmen beter af. En werken fijner samen.
- Je hebt inzicht. Hierdoor ontdek je snel wat wel en niet werkt. Wat de trends en patronen zijn. En wanneer het nodig is om je strategie aan te passen.
- Vaak gaan er veel kennis en afspraken verloren als medewerkers vertrekken. Is de informatie in je CRM-software vastgelegd? Dan blijft al deze belangrijke klantdata behouden. Zo neemt een collega klanten dus makkelijker over.
Iemand terugbellen die al een e-mail heeft gestuurd? Een marketingaanbieding communiceren, terwijl er nog een klacht openstaat? Je marketingbudget aan de verkeerde lead-kanalen spenderen? Met een centraal klantbeeld zijn deze blunders verleden tijd!
Starten met een centraal klantbeeld?
Voor een centraal klantbeeld verzamel je alle klantgegevens dus op 1 centrale plek. Bijvoorbeeld met een CRM-systeem zoals HubSpot. Dat je makkelijk met je andere softwarepakketten integreert. Zoals je ERP-oplossing, e-mailprogramma en projectmanagement software.
Je CRM-platform legt (geautomatiseerd) allerlei klantinteracties voor je vast. Daarnaast neemt het de data van je belangrijkste systemen over. Zodat je écht een compleet beeld van je contacten en bedrijven hebt. En de gegevens in alle gekoppelde systemen automatisch overeen komen. Deze gegevens kun je filteren, sorteren en analyseren. En voor alle slimme geïntegreerde tools inzetten.
Zelf ontdekken hoe dit werkt? Bekijk onze ultieme HubSpot demovideo hieronder. Waarin onze CRM-experts je laten zien hoe je alle klantinformatie samenbrengt.
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)