HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

8 tips voor een productieve zomer

Ook in de zomer kan jouw organisatie productief zijnDat het zomer is, merk je vaak aan de dagelijkse gang van zaken op kantoor. Klanten en prospects zijn op vakantie en alles lijkt wat langzamer te gaan. Maar dit betekent niet dat je niet productief kunt zijn. Sterker nog, de zomer is dé tijd bij dingen gedaan te krijgen waar je anders niet aan toe komt. Wij hebben 8 zinvolle activiteiten op een rij gezet die je deze zomer kunt ondernemen.

1. Neem je CRM-systeem onder de loep

Een goede evaluatie van het CRM-systeem is iets waar weinig organisaties echt de tijd voor (kunnen) nemen. Misschien lopen er bepaalde processen niet optimaal of zijn er bepaalde functionaliteiten die nu niet gebruikt worden, maar wel handig zijn voor jouw organisatie. De zomer is de perfecte periode om je CRM-systeem te evalueren en optimaliseren. Waarschijnlijk zijn er veel medewerkers op vakantie, dus wordt het systeem niet intensief gebruikt.

Gebruikt jouw organisatie nog geen CRM-software? Dan is de zomer het goede moment om een trial aan te vragen en de software eens uit te proberen.

2. Analyseer en segmenteer het klantenbestand

Nu het wat rustiger is op de werkvloer is het een goed idee om het klantenbestand te analyseren en segmenteren. Een goede klantsegmentatie zorgt voor een beter inzicht in je klant. Het wordt zo eenvoudiger om te bepalen waar specifieke behoeften liggen en welke klanten aandacht verdienen en welke even wat minder. Je kunt klanten indelen in de volgende categorieën:

  • Koopgedrag
  • Omzet
  • Uitgaven
  • Winstgevendheid
  • Loyaliteit
  • Ontvankelijkheid voor benaderingen
  • Relaties met andere klanten

3. Spendeer tijd met je meest belangrijke klanten

Gebruik deze rustige periode om eens iets anders te doen met je belangrijkste klanten dan de gebruikelijk telefoontjes en besprekingen. Nodig ze uit voor een lunch of een borrel. Deze minder formele afspraken geven je de kans om over meer te praten dan de dagelijkse gang van zaken. Dit zorgt voor een nog betere band met die relatie.

4. Bekijk wat je nog meer kan doen voor jouw klanten

Naast de extra aandacht voor je belangrijkste klanten, kun je ook kijken wat je kunt doen om de relatie de overige klanten te versterken. Bekijk eens of er effectievere manieren zijn om met ze te communiceren of bekijk of je bepaalde klantbehoeften sneller inzichtelijk kunt maken. Pro-activiteit naar de klant toe versterkt de relatie.

5. Pak netwerkmogelijkheden op

Waarschijnlijk heb je in de zomer minder afspraken dan normaal. Een goede tijd om eens wat meer te netwerken dus. Kijk of er conferenties zijn in jouw branche of ga naar netwerkbijeenkomsten. Je kunt ook zelf een netwerkactiviteit organiseren.

6. Evalueer de gehanteerde prijzen van jouw organisatie en in je branche

Controleer of de prijzen die je hanteert nog kloppen met de gangbare prijzen binnen de branche. Kijk ook eens naar je marges, de kosten die je maakt en de prijspositie die je inneemt in de markt. Vergelijk dit met de concurrent en kijk waar je eventueel kunt optimaliseren. Het geeft je gelijk weer een frisse kijk op de branche waarin je opereert.

7. Investeer in werknemers met trainingen en activiteiten

Het is een goede periode om werknemers op te leiden. Ze hebben meer tijd en daardoor wordt nieuwe informatie beter opgeslagen. Als er weer een drukkere periode aanbreekt zijn je medewerkers weer helemaal up-to-date.

Ook andere activiteiten, zoals een teambuilding in de buitenlucht, dragen bij aan de productiviteit op de werkvloer en doen de motivatie goed.

8. Neem eens vrij en motiveer anderen om hetzelfde te doen

Als laatste maar zeker niet onbelangrijk. Neem eens vrij. Nu heb je tijd en het is goed om bij te komen van de afgelopen periode. Je klanten doen het waarschijnlijk ook. Motiveer anderen op de werkvloer om ook eens vrij te nemen. Zolang niet iedereen tegelijk weg is, kan dit geen kwaad. Aan het eind van de zomer is iedereen weer uitgerust en klaar voor de drukkere periodes.

New Call-to-Action

Ontvang updates per email