HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

5 gratis tools die onmisbaar zijn voor je weblog

Met deze gratis tools geef je jouw weblog een boostBloggen is de perfecte manier om bezoek te genereren op jouw website. Het werkt heel simpel. Door regelmatig content te publiceren die interessant is voor jouw doelgroep ben je beter vindbaar in zoekmachines. Deze content wordt opgepikt door jouw doelgroep omdat het relevant is aan hun zoekopdracht. Het resultaat is niet alleen meer websiteverkeer, maar ook meer relevant verkeer. Dit is misschien nog wel belangrijker. Het is niet voor niets dat bloggen één van de pijlers van Inbound Marketing is.

Heeft jouw organisatie nog geen weblog? Dan is het enige advies dat je hier zo snel mogelijk mee moet starten. Je zult zien dat het absoluut positieve resultaten oplevert. Wij hebben alvast 5 tools voor je op een rij gezet die je helpen bij het creëren en promoten van jouw artikelen.

1. Google Adwords Zoekwoordplanner

Misschien niet voor de hand liggend. Maar Google Adwords kan je helpen bij het schrijven van artikelen voor je weblog. De zoekwoordplanner van Adwords heeft namelijk een handige functie die op basis van ingevoerde zoekwoorden nieuwe ideeën toont. Een groot voordeel is dat de zoekwoordplanner ook het gemiddeld aantal zoekopdrachten per zoekwoord toont. Zo kun je gelijk zien hoe populair bepaalde zoekopdrachten zijn.

Wij gebruiken deze functie voor twee doeleinden:

  • Het vinden van synoniemen voor zoekwoorden waar wij op gevonden willen worden;
  • Als inspiratiebron om nieuwe ideeën voor artikelen op te doen.

Google Adwords Zoekwoorplanner

2. Photopin

 Photopin maakt van je weblog een visueel hoogstandje

Tekst is een belangrijk onderdeel van een weblog, maar onderschat ook de kracht van beeld niet. Goed gebruik van foto’s geeft je weblog veel meer uitstraling en maakt je weblog aantrekkelijker om te lezen.

Natuurlijk kun je stockfoto’s gebruiken, maar die zijn duur en vaak helemaal niet aantrekkelijk. In plaats daarvan gebruiken wij Photopin. Dit is een handige tool die fotosite Flickr doorzoekt op foto’s die je mag gebruiken voor je artikelen. Als bedankje plaats je een linkje onder je artikel naar de maker van de foto.

De kwaliteit van de foto’s is verassend goed en je kunt zoeken op elk onderwerp. Wij kunnen in ieder geval niet meer zonder!

Photopin

3. Canva

Naast foto’s kunnen ook graphics jouw artikelen een flinke boost geven. En dat je daar geen designer voor hoeft te zijn bewijst Canva. Deze gratis online tool laat iedereen eenvoudig graphics ontwerpen. We kunnen alleen maar zeggen: Meld je aan en probeer het uit!

Canva

4. SEOmofo SERP tool

Je artikel is geschreven en opgemaakt met foto’s en graphics. Klaar om te publiceren dus. Maar voordat je dat doet, zorg ervoor dat je blogbericht voorzien is van een goede titel en omschrijving. Deze twee factoren hebben namelijk invloed op het uiterlijk van het zoekresultaat in Google.

De SEOmofo SERPtool laat zien hoe een zoekresultaat er in Google uitziet

Je hebt dus controle over hoe het zoekresultaat eruit komt te zien. Maak daar gebruik van door je bezoeker te overtuigen. Om een zoekresultaat vooraf te visualiseren gebruiken wij de SERP tool van SEOmofo. Je vult de gewenste titel, omschrijving en de URL van het bericht in en je ziet precies hoe het resultaat eruit ziet. Handig, want Google kapt te lange titels en omschrijvingen af. Met deze tool voorkom je dit.

SEOmofo SERPtool

5. Hootsuite

Je bericht is gepubliceerd en over niet al te lange tijd komen bezoekers binnen via zoekmachineresultaten. Maar promotie van je artikel via social media kan natuurlijk ook geen kwaad. Met Hootsuite beheer je al je social media kanalen met één platform. Met een gratis account kun je tot 5 kanalen beheren. Vaak meer dan genoeg. Wil je meer dan biedt Hootsuite ook betaalde pakketten aan.

De voordelen van Hootsuite:

  • Meerdere sociale netwerken beheren;
  • Berichten per kanaal inplannen en versturen wanneer jij dat wilt;
  • Interessante onderwerpen automatisch volgen;
  • Social media verkeer analyseren.

Hootsuite

Wil je alles weten over het opzetten, onderhouden en optimaliseren van een zakelijke blog? Download dan het eBook Zakelijk bloggen.

nieuwsbrief 

foto credit: Adikos cc

Ontvang updates per email