HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Tips voor het het selecteren van CRM-software

Wij geven 5 tips voor het selecteren van de juiste CRM-software voor MKB-ondernemingen. Door het aanbieden van meerdere CRM-systeem bieden wij CRM-oplossingen op maat en kunnen wij je helpen bij het kiezen van een passend CRM.

Het gebruik van een CRM-systeem kan jouw organisatie veel voordelen opleveren. Het systeem is gericht op het ondersteunen van medewerkers in hun werk. Een CRM-systeem geeft bijvoorbeeld meer inzicht in de (potentiële) klant en zorgt ervoor dat medewerkers efficiënter kunnen werken.

Het vinden van de juiste CRM-oplossing voor jouw organisatie kan een lastige opgave zijn. In dit artikel geven wij enkele tips voor het kiezen van een passend CRM-systeem.

Het koopgedrag van consumenten is veranderd, hier moet je op de juiste manier op inspelen. Klanten zijn veeleisender dan ooit tevoren en willen op een persoonlijke manier geholpen worden. Wanneer zij bijvoorbeeld de klantenservice bellen, verwachten zij dat je weet wie zij zijn en welke producten zij hebben gekocht. Wanneer deze informatie ontbreekt, krijgen zij het gevoel dat zij onvoldoende worden geholpen of zelfs niet serieus worden genomen.

Met CRM-software zijn klantgegevens snel en overzichtelijk beschikbaar voor servicemedewerkers. Tevens is er extra informatie en een overzicht van contactmomenten zichtbaar. Hiermee worden medewerkers in staat gesteld om klanten persoonlijk en op een passende manier te helpen. Ook verkopers en accountmanagers hebben veel baat bij een goed CRM-systeem. Het systeem geeft inzicht in de behoeften en wensen van de (potentiële) klant, hierdoor kunnen medewerkers beter een passende oplossing bieden. 

De grootste voordelen van een CRM-systeem lichten wij toe in de volgende video:

 

Tip 1: Formuleer doelstellingen

Om een passend CRM-systeem te kiezen is het allereerst belangrijk om de doelstellingen voor jouw organisatie in kaart te brengen. Zet deze doelstellingen voor de komende jaren op papier. Kijk vervolgens welke rol CRM-software kan spelen in het realiseren van deze doelstellingen. Wanneer je bijvoorbeeld de klantenservice wil verbeteren, is een CRM-systeem met een krachtige tool voor klantcontact een grote vereiste. Uiteindelijk heb je antwoord op de vraag ‘Wat wil je bereiken met CRM-software?’.

Tip 2: Breng de CRM-wensen en eisen in kaart

Naast het in kaart brengen van de CRM-doelstellingen, is het ook belangrijk om de CRM-wensen en eisen van het nieuwe systeem op een rij te zetten. Download onze CRM-checklist ter ondersteuning van het in kaart brengen van alle eisen, wensen en behoeften. Dit maakt de selectie van een CRM-systeem een stuk eenvoudiger. Je hebt in kaart gebracht wat je met het systeem wilt, waarna vervolgens gekeken kan worden welke systemen aan de eisen voldoen.

Tip 3: Vraag een demonstratie aan

Selecteer meerdere mogelijke CRM-oplossingen en onderzoek hoe de systemen jouw organisatie kunnen ondersteunen. Nodig vervolgens leveranciers uit om een demonstratie te geven. Zo krijg je extra informatie over de CRM-systemen en zie je hoe deze werken.

New call-to-action

Kiezen van een passend CRM-systeem

Het selectieproces voor het kiezen van een passend CRM-systeem bestaat uit meerdere stappen. Bekijk de video die je helpt bij het selecteren van een CRM-systeem voor mkb-ondernemers:

Ook het ‘Handboek CRM Selectie’ helpt je bij het kiezen van een geschikt CRM-systeem. In het handboek is aanvullende informatie te vinden en een stappenplan voor het selectieproces.

New call-to-action

Ontvang updates per email