HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Boek marketingresultaat met Inbound! (deel 2)

Scoor met Inbound Marketing!Vorige week legde ik in het eerste deel van twee blogartikelen uit waarom Inbound Marketing zo belangrijk is en gaf ik de eerste 5 stappen voor het succesvol opzetten van je eigen Inbound campagne.

In dit blog beschrijf ik de vijf vervolgstappen. Na de in totaal 10 stappen staat je Inbound Marketing campagne en ben je klaar om online succes te boeken! 

In het vorige blog heb ik uitgelegd waarom Inbound Marketing zo belangrijk is. Door veranderend koopgedrag is een andere marketingaanpak vereist om succes te boeken. Een marketingaanpak waarmee je online optimaal vindbaar bent en waarbij je je doelgroep niet stoort, maar actief helpt en adviseert op alle belangrijke momenten tijdens het aankoopproces. De meest ideale en doeltreffende strategie om dit te bereiken is Inbound Marketing. 

Met inbound wordt je website online beter vindbaar, trek je meer webverkeer, genereer je betere leads en behaal je hogere conversies. Daarnaast word je als de expert in de markt gezien (kennisleiderschap) en bouw je snel een grotere naamsbekendheid op bij je potentiële klanten. 

In deel 1 van deze blogreeks heb ik de eerste vijf stappen voor het opzetten van een Inbound Marketing-campagne toegelicht. Dit zijn: 

1) Identificeer je doelgroep
2) Bepaal je doelen en benchmarks
3) Creëer landingspagina's
4) Maak je nurturecampagnes
5) Start met bloggen

Hieronder beschrijf ik de overige vijf stappen. Let’s continue!

Stap 6: Deel het op social media

Je zult na het publiceren van je blog op je website beter gevonden worden. Maar waarom alleen op zoekmachines inzetten als je weet dat je meer kunt doen? Promoot je blogartikelen daarom ook op social media om nog meer verkeer richting je verkoopfunnel te trekken. Doe dit niet één keer maar creëer een schema van publicatiemomenten en herhalingspublicaties. Zo weet je zeker dat je je doelgroep maximaal bereikt.

De Inbound Marketing Checklist bevat een social media plannings-template. Erg handig.

Stap 7: Voeg zoekwoorden en zoekwoordcombinaties toe 

Zorg ervoor dat je campagne zoekmachinevriendelijk is, zodat geïnteresseerde prospects je content kunnen vinden. Zelfs lang nadat je gestopt bent met de actieve promotie ervan. Hierbij gaat het om de juiste zoekwoorden in je blogartikel, webpagina’s en je landingspagina’s. Zorg ervoor dat de zoekmachine herkent waar je content over gaat en kan bepalen voor welke groep zoekers het relevant is.

Des te relevanter je content volgens de zoekmachine, des te hoger je geplaatst wordt in de zoekresultaten.

Maar hoe kom je aan goede zoekwoorden en hoe verder? Lees het in onze blogartikelen ‘8 bronnen voor goede zoekwoorden’ en ‘5 stappen voor zoekwoordenonderzoek’.

Stap 8: Overweeg betaalcampagnes zoals AdWords

Naast social media, verwante websites en verkeer dat binnenkomt via de niet-betaalde resultaten in zoekmachines, kunnen betaalde kanalen jouw Inbound Marketing campagne ondersteunen. Zo kun je je campagnes aanvullen met een Google Adwords campagne. Dit zijn de betaalde zoekresultaten van Google. Zo zorg je er dus voor dat je organisch beter vindbaar bent, maar ook getoond wordt in de gesponsorde resultaten.

Hoe dit in zijn werk gaat leg ik uit in het blogartikel ‘Google advertenties waarmee je scoort’.

Stap 9: Monitor je URL's

Waar komt verkeer vandaan en hoe weten bezoekers je te vinden? Het monitoren van je URL's, dus de adressen die in je browser worden weergegeven en horen bij een specifieke pagina of pagina-onderdeel, geeft je hierop antwoord.

Aan de hand van URL-monitoring in combinatie met de relevante data uit Google Analytics meet je het effect van een campagne en de herkomst van je verkeer. Waar op te letten? Lees het in onze blogs ‘Meet het effect van online campagnes’ en ‘Verkeersbronnen onder de loep’.

Stap 10: Rapporteer je resultaten

Je hebt eerder je SMART doelen bepaald en vervolgens veel werk verzet. Nu is het tijd om successen te vieren. Maar daarvoor moet je deze wel op een efficiënte manier inzichtelijk krijgen.

New Call-to-action

Ontvang updates per email