HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Ontdek de 5 strategische voordelen van mobiel CRM

voordelen van mobiel crmVoor veel organisaties is een CRM-systeem onmisbaar. Op kantoor heeft iedereen snel de benodigde gegevens tot zijn beschikking. Omdat verkopers ook vaak buiten de deur zijn, is het belangrijk dat zij te allen tijde toegang hebben tot de up-to-date gegevens van de (potentiële) klant. Met het gebruik van mobiele CRM-software zijn zij in staat veel efficiënter en flexibeler te werken, waardoor het sluiten van belangrijke deals makkelijker gaat.

In dit artikel leg ik 5 strategische voordelen van mobiel CRM uit.

1. Overal toegang tot alle informatie

Mobiel CRM geeft verkopers direct toegang tot alle benodigde informatie, van de gegevens van de prospect tot alle contactmomenten die er zijn geweest. Dit zorgt ervoor dat verkopers zich optimaal kunnen voorbereiden op de afspraak, waardoor de kans op succes toeneemt.

2. Verkoopdoelen behalen

Doordat je als verkoper alle informatie binnen bereik hebt zul je minder tijd verspillen aan het verzamelen van informatie voor je afspraak en kun je direct het contact met de prospect meer diepgang geven wat uiteindelijk zal leiden tot een grotere verkoopkans.

Organisaties die gebruik maken van mobiele CRM-software halen vaker hun verkoopdoelen in vergelijking met de organisaties die dit niet doen.

organisaties met mobiel crm halen vaker hun verkoopdoelen
Bron: Innoppl Technologies

3. Verkort de verkoopcyclus

Eén van de grootste voordelen van mobiele CRM-software is dat het de verkoopcyclus verkort. Doordat alle informatie altijd en overal beschikbaar is, kan er hierdoor sneller geschakeld worden. Dit zorgt voor minder interacties en minder tijd tussen de interacties. Hierdoor houden verkopers meer tijd over voor het opvolgen van nieuwe leads.

4. Snellere levering of planning

Het mooie van een mobiele CRM-oplossing is dat je ook direct orders kunt verwerken en dit zorgt uiteraard voor een versnelling van de levering of van de planning van het project. Hierdoor worden klanten sneller geholpen wat de klanttevredenheid vergroot.

5. Meer en beter inzicht in up-to-date informatie

Een CRM-systeem geeft veel inzicht in prospects en de voortgang van een organisatie. Mobiele CRM-software maakt deze informatie overal en altijd beschikbaar. Pas hierbij wel op voor een informatie-overload en zorg ervoor dat alleen de relevante informatie zichtbaar is op het mobiele apparaat. Dit kan per gebruiker of gebruikersgroep binnen de organisatie verschillen. Zo wil een senior manager bijvoorbeeld zicht hebben op de real time verkooprapportages (dashboards) van de verkopers. Het management kan via een mobiel apparaat zicht hebben op de rapportages per kwartaal of per maand zodat ze direct kunnen bijsturen of coachen waar nodig.

Onmisbare functionaliteiten van mobiele CRM-software

Degelijke mobiele CRM-software moet minstens de volgende functionaliteiten bevatten:

  • Volledige toegang tot onder andere leads, verkoopkansen, notities, kalenders en taken in combinatie met de mogelijkheid om hierin wijzigingen aan te brengen;
  • Integratie met Google Maps voor routes;
  • Beschikbaarheid van collega’s bekijken en direct afspraken inplannen;
  • Real-time synchronisatie;
  • Snelle zoekfuncties in het adressenboek;
  • Contactpersoon direct bellen of mailen.

Mobiel CRM is onmisbaar voor een organisatie

Mobiel CRM is niet langer een nice to have maar een must have. Niet alleen verkopers, maar de gehele organisatie heeft baat bij mobiele CRM-software. Met het nog steeds groeiende gebruik van smartphones en tablets zal het belang van een mobiel CRM steeds groter worden.

Wat is naast mobiel CRM nog meer belangrijk voor jouw organisatie? Download de CRM-checklist.

New Call-to-Action

Bron foto: Young Business Man Holding a Tablet – Mock-Up (license)

Ontvang updates per email