HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Waarom je meer bereikt als jouw website onderdeel van je CRM is

Waarom je meer bereikt als jouw website onderdeel van je CRM is

“Maria en James zijn erg trots op hun nieuwe website. Ze hebben ‘m helemaal zelf gebouwd. Met de drag & drop functie ging dat heel makkelijk. En hij ziet er zo mooi en professioneel uit. Het mooiste van alles is dat er nu heel veel geautomatiseerd is. De nieuwe website is namelijk in hun nieuwe CRM-systeem opgenomen. Supergaaf!


Met behulp van de website verzamelt het CRM-systeem automatisch leads. Doet een websitebezoeker iets op hun website? Zoals een E-book downloaden. Dan gaat het CRM-systeem die bezoeker automatisch benaderen. Maria en James hoeven alleen maar af te wachten, totdat ze een seintje krijgen. Dan is de lead klaar om door hen benaderd te worden!”

Maria en James hebben voor een modern CRM-systeem gekozen. Met allerlei toeters en bellen, zoals een geïntegreerde website. Hun werk wordt er een stuk efficiënter door en dat is natuurlijk fijn. Zo houden ze tijd over voor wat ze echt leuk vinden, namelijk verkopen! Maar wel aan klanten die echt geïnteresseerd zijn.

Selecteer je een nieuw CMS-systeem (de software, waarmee je jouw website bouwt)? Bedenk dan vooraf wat je precies met jouw nieuwe website wilt bereiken. Steeds meer organisaties nemen hun website in hun CRM-systeem op. Wij leggen je uit waarom.

Een modern CRM-systeem verzamelt automatisch data
Verzamelde data slim gebruiken voor jouw CRM-strategie
Persoonlijke content voor jouw websitebezoekers en klanten
Automatische leads dankzij jouw website en CRM-systeem
Altijd een goede opvolging van jouw leads
Jouw website aan je CRM-systeem koppelen of erin opnemen?
5 voordelen als je kiest voor het CMS van HubSpot CRM

Een modern CRM-systeem verzamelt automatisch data

Een modern CRM-systeem verzamelt automatisch allerlei data voor jou. Tenminste als jouw website aan jouw CRM-systeem gekoppeld is. Zo leer je van alles over jouw websitebezoekers en klanten. Jij kunt daardoor beter inspelen op hun behoeften en wensen.

Hoe komen bezoekers op jouw website terecht?
Via een zoekmachine (SEO)? Via een betaalde advertentie in Google of jouw sociale media? Via een andere online advertentie? Hebben ze misschien rechtstreeks jouw website gevonden? Op welke landingspagina’s komen ze terecht? En met welk type apparaat was dat dan? Met een telefoon, tablet of computer.

Wat doen bezoekers op jouw website?
Welke informatie lezen ze? Downloaden ze iets? Bekijken ze een video? Gebruiken ze jouw chatbox? Laten ze hun gegevens achter, zodat jij ze kunt benaderen?

Wanneer komen bezoekers en klanten op jouw website?
Op welke tijdstip komen ze? Komen ze terug na hun (eerste) bezoek?

Welke behoeften en wensen hebben jouw websitebezoekers?
Welke content bekijken ze? Met welke zoektermen vinden ze jou? Welke informatie vinden ze interessant?

Wie zijn jouw websitebezoekers en klanten?
Hoe zien jouw klanten eruit? Zijn het vooral mannen of juist vrouwen? Waar komen ze vandaan? Hoe oud zijn ze?

Dit zijn zomaar wat gegevens, die jouw CRM-systeem (automatisch) kan verzamelen. Jij bepaalt namelijk zelf welke data jouw CRM-systeem opslaat.

Natuurlijk krijg je sommige gegevens pas als iemand die zelf geeft. Zoals een naam, e-mailadres, telefoonnummer en plaatsnaam. Maar andere data registreert jouw CRM-systeem uit zichzelf. Bijvoorbeeld hoe een bezoeker op jouw website terecht is gekomen. En welke informatie bekeken is.

Verzamelde data slim gebruiken voor jouw CRM-strategie

Alle verzamelde data wil je natuurlijk slim gebruiken. Je maakt daarom een CRM-strategie. Voor jouw CRM-strategie wil je precies weten wie jouw klanten zijn. Hoe ze zich gedragen en welke informatie ze interessant vinden.

De kenmerken van jouw doelgroepen beschrijf je in gedetailleerde persona’s (klantprofielen). Alle stapjes van een klantreis zijn daarbij heel belangrijk. Vanaf het eerste bezoek op jouw website tot de aankoop. En zelfs daarna.

Je zoekt patronen, waarmee je jouw doelgroepen segmenteert. Op basis van deze patronen maak je dus verschillende klantprofielen. Zo creëer jij een goede basis om jouw (toekomstige) klanten klantgericht te benaderen.

Jouw website speelt hier natuurlijk een belangrijke rol bij. Jouw CRM-systeem houdt namelijk voortdurend bij wat er op jouw website gebeurt. Met die informatie speel je zo goed mogelijk in op alle behoeften en wensen.

Wil je een succesvolle website hebben? Dan is het dus belangrijk, dat jouw CRM-systeem praat met jouw website. Jouw CRM-systeem verzamelt gegevens via jouw website. En jouw website gebruikt deze data om jouw bezoekers beter te bedienen. Hoe meer data je hebt, hoe beter jouw resultaten worden!

Persoonlijke content voor jouw websitebezoekers en klanten

Praat jouw website goed met jouw CRM-systeem? Dan heeft dat veel voordelen. Ineens is het bijvoorbeeld mogelijk om persoonlijke content te tonen.

“Stel dat Mieke een Canon fototoestel in jouw website heeft bekeken. Het is een prachtige spiegelreflex camera. Misschien wil je haar dan twee andere gelijkwaardige camera’s laten zien? Bijvoorbeeld omdat die precies in de aanbieding zijn. Of een blog sturen, waarin je verschillende merken spiegelreflexcamera’s met elkaar vergelijkt? Dat is namelijk persoonlijke content.”

Met de slimme functies van jouw moderne CRM-systeem automatiseer je dit proces. Zoekt jouw (toekomstige) klant op spiegelreflexcamera’s? Dan doen de marketing automation tools van jouw CRM-systeem de rest. Jij vertelt jouw CRM-systeem alleen wat er precies moet gebeuren. Daar gebruik je onder andere workflows en lead nurturing voor.

Automatische leads dankzij jouw website en CRM-systeem

“Aisa is al een paar keer teruggekeerd naar jouw website. Ze bekijkt steeds allerlei babykleertjes. Het zou een beetje gek zijn als je haar nu advertenties toont voor hondendekentjes. Daar heeft ze natuurlijk helemaal geen interesse in.”

Door Aisa’s websitegedrag wordt ze automatisch gekoppeld aan het baby-persona. Jouw CRM-systeem start daarom jouw baby-workflow op. Met persoonlijke informatie en aanbiedingen maak je Aisa dus nog enthousiaster. Jouw CRM-systeem registreert vervolgens hoeveel effect dit heeft.

Inmiddels heeft Aisa ook jouw blog over biologische luiers gelezen. En ze bekeek jouw video over de beste kinderwagens. Ze is duidelijk met baby’s bezig. Jouw CRM-systeem stuurt haar daarom automatisch een persoonlijke kortingsvoucher. Daarmee krijgt ze 15% korting op een babywagen als ze die deze week bestelt.

“Mehmet is voor zijn werkgever op zoek naar een nieuwe printoplossing. Het is best lastig om de mogelijkheden met elkaar te vergelijken. De bedrijfsprinters van Printerbedrijf Klaassen zien er wel erg interessant uit. Mehmet heeft ze al vier keer bekeken.”

Het CRM-systeem van Printerbedrijf Klaassen kwalificeert Mehmet als een hele interessante lead. Het stuurt daarom automatisch een seintje naar de verkoopafdeling toe. Verkoper Jan neemt dezelfde werkdag nog telefonisch contact op met Mehmet.

Jouw CRM-systeem maakt dus automatisch leads aan voor jou. Alleen maar op basis van het gedrag van jouw websitebezoekers. Het berekent voor jou welke leads interessant genoeg zijn voor een extra actie. Superefficiënt dus. Het handmatig invoeren van leads is verleden tijd (met het risico op fouten en het kwijtraken van gegevens).

Altijd een goede opvolging van jouw leads

“Marije wil graag weten wanneer haar Volkswagen Up! geleverd wordt. Om haar vraag te stellen vult ze een formulier in op de website van MIES AUTO’s.

Simon vindt het formulier in de algemene mailbox van de afdeling marketing. Hij weet niet bij wie deze vraag thuishoort. Daarom stuurt hij het formulier maar naar de afdeling service door.

De afdeling service kan deze vraag niet beantwoorden. Martin weet gelukkig wel bij wie deze vraag thuishoort. Namelijk bij Anne van de afdeling verkoop. Alleen Anne is ziek. Als ze na een week weer op kantoor is beantwoordt ze Marijes vraag gelijk.”

Komt dit jou bekend voor? Marije heeft heel lang op een antwoord moeten wachten. Dit had natuurlijk veel sneller gekund.

In een professioneel CRM-systeem organiseer je allerlei werkprocessen. Zo komt deze vraag gelijk bij de juiste afdeling terecht. Daarin zie je meteen welke taken nog openstaan. Misschien is daarin ook wel meer informatie beschikbaar over de levering van de auto. Iedereen is dan in staat om snel antwoord te geven op Marijes vraag!

Zijn jouw website en CRM-systeem met elkaar gekoppeld? Dan maak je jouw werkzaamheden dus een stuk efficiënter. Klanten zullen blij worden van een betere dienstverlening.

Jouw website aan je CRM-systeem koppelen of erin opnemen?

Wil je dus precies weten wat jouw websitebezoekers op jouw website doen? En wil je van deze informatie profiteren? Bijvoorbeeld om automatisch leads te genereren in plaats van handmatig in te voeren. En om een betere service te leveren. Dan moet jouw website met jouw CRM-systeem kunnen praten.

Er zijn 2 mogelijkheden daarvoor: koppelen aan je CRM-systeem of erin opnemen. Koppel je een website aan jouw CRM-systeem? Dan maak je gebruik van 2 losse systemen. Je bouwt jouw website bijvoorbeeld in Wordpress, Drupal of Joomla. Vervolgens koppel je de website met een API aan jouw CRM-systeem. Bijvoorbeeld HubSpot.

Is jouw website opgenomen in jouw CRM-systeem? Dan zijn alle functies van jouw website en CRM-systeem optimaal op elkaar afgestemd. De kans op bugs en problemen is daardoor natuurlijk kleiner.

TIP: Lees ook 'Wat is het verschil tussen HubSpot CMS en WordPress?'

5 voordelen als je kiest voor het CMS van HubSpot CRM

Kies je voor het CMS van HubSpot CRM? Dan profiteer je in ieder geval van de volgende 5 voordelen:

1. Bouw zelf jouw eigen professionele website

Zonder hulp van een dure webmaster dus! De websitesoftware is supergebruiksvriendelijk. Helemaal in lijn met de functionaliteiten van jouw CRM-systeem. Je hebt amper technische kennis nodig.

2. Ingebouwde tools voor een goede ranking van jouw website in Google

Bij veel website software moet je daarvoor (betaalde) plugins installeren. De kwaliteit van deze plugings verschilt nogal. Bovendien veroorzaken sommige plugins problemen met jouw website. Bij HubSpot zit deze functie al in jouw CRM-systeem.

3. Supergepersonaliseerde content op jouw website

Personaliseer de content op jouw website met behulp van alle gegevens in jouw CRM-systeem. Jouw CRM-systeem achterhaalt bijvoorbeeld de locatie van jouw websitebezoeker met het IP-adres. Misschien wil je de content op jouw website dan daarop afstemmen? Denk bijvoorbeeld aan de taal. Of de voorkeuren van de inwoners van een ander land. Met jouw CRM-systeem en je website maak je de content dus lekker dynamisch en persoonlijk!

4. Content die op de buyer journey afgestemd is

Stel dat je je oriënteert op iets wat je wilt kopen. Je moet dan nog beslissen of je het product daadwerkelijk koopt. Iedere klantreis (buyer journey) bestaat dus uit verschillende stapjes. Stem de content slim af op de buyer journey stapjes van jouw klanten!

5. Combineer de data van alle verschillende functies en (gekoppelde) software

Binnen jouw CRM-systeem vind je veel verschillende marketing, sales en service tools. Al deze functies kun je slim met elkaar combineren. Jouw andere softwarepakketten zijn bovendien makkelijk te koppelen. Met deze berg data en functies zijn de mogelijkheden oneindig. Dat maakt HubSpot met jouw geïntegreerde website een superkrachtig platform.

Ben je benieuwd hoe HubSpot jouw organisatie beter maakt? Wij willen je er graag alles over vertellen. Bekijk onze CRM demo of boek een gratis afspraak met onze consultant.

We believe you can grow!

New call-to-action

Ontvang updates per email